ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιβραδύνει τις ναυτιλιακές μεταφορές

Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιβραδύνει τις ναυτιλιακές μεταφορές
Εντείνεται και πάλι το πρόβλημα των καθυστερήσεων στην εξυπηρέτηση των πλοίων στα λιμάνια ΑΠΕ - ΜΠΕ

Εντείνεται και πάλι το πρόβλημα των καθυστερήσεων στην εξυπηρέτηση των πλοίων στα λιμάνια, με την αναταραχή στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού να παραμένει έντονη και να ταλαιπωρεί το θαλάσσιο εμπόριο. 

Είναι ενδεικτικό ότι αυτή τη στιγμή ο βαθμός συμφόρησης ξεπερνά τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν πέρυσι και σε ορισμένες περιπτώσεις πλησιάζει προς τα ιστορικά υψηλά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των νέων lockdowns στα κινεζικά λιμάνια εξαιτίας της επανεμφάνισης των κρουσμάτων Covid-19.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα λιμάνια ευθύνεται ως έναν βαθμό και για την άνοδο των ναύλων σε πολλά τμήματα της ναυτιλιακής αγοράς, με τον ClarkSea Index, έναν δείκτη που εκφράζει τον μέσο ναύλο στην παγκόσμια ναυτιλία, να φτάνει τα 41.377 δολ. την ημέρα στις 18 Μαρτίου, μόλις 3% κάτω από το υψηλό 12 ετών που σημειώθηκε τον Οκτώβριο του 2021.

Ο Δείκτης Συμφόρησης Εμπορευματοκιβωτίων του οίκου Clarksons αυξήθηκε στο 35,2% στις 16 Μαρτίου από 33,7% έναν μήνα νωρίτερα. Ο δείκτης επηρεάστηκε από την πολεμική σύγκρουση Ρωσίας - Ουκρανίας, καθώς καθυστερήσεις καταγράφηκαν στα λιμάνια στην εμπόλεμη περιοχή λόγω τελωνειακών επιθεωρήσεων. Ο τρέχων δείκτης συμφόρησης είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο του δείκτη της «προ Covid» εποχής (2016-19) που ήταν 31,3%, αλλά παραμένει κάτω από το ανώτατο όριο του Οκτωβρίου 2021, που ήταν 37,5%.

«Η εκτίμησή μας ότι θα απαιτηθεί και άλλος χρόνος προκειμένου να χαλαρώσουν οι συνθήκες συμφόρησης στα λιμάνια ενισχύθηκε από τις επιπτώσεις της σύγκρουσης στην Ουκρανία και τη νέα διαταραχή του Covid-19 στην Κίνα», σημειώνει ο Στιβ Γκόρντον, Managing Director of Clarksons Research.

Τα «hotspots» σημεία συμφόρησης σε όλο το δίκτυο εμπορευματοκιβωτίων φέτος περιλαμβάνουν λιμάνια των ΗΠΑ, της Κίνας και της Βόρειας Ευρώπης. Στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ, η μεταφορική ικανότητα που παραμένει εγκλωβισμένη στα λιμάνια ανερχόταν συνολικά σε 0,9 εκατομμύρια TEU στις 16 Μαρτίου, αυξημένη κατά 24% σε σχέση με την αρχή του έτους.

Στην Κίνα, όπου νέα κρούσματα Covid-19 οδήγησαν σε νέα τοπικά lockdowns, η μεταφορική ικανότητα στα λιμάνια ανήλθε συνολικά σε 2,2 εκατομμύρια TEU στις 16 Μαρτίου, αυξημένη κατά 18% από την αρχή του μήνα, ενώ στα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου και της Βόρειας Ευρώπης η μεταφορική ικανότητα που παράμενε στα λιμάνια στις 16 Μαρτίου ήταν 1,2 εκατομμύρια TEU, αυξημένη κατά 18% από την έναρξη της σύγκρουσης στην Ουκρανία.

Αυξημένη είναι επίσης και η μεταφορική ικανότητα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που παραμένει στα λιμάνια, καθώς ο εν λόγω δείκτης των Clarksons έφτασε σε νέο ρεκόρ στο 36,3% στις 21 Φεβρουαρίου και κατά μέσο όρο στο 35% σε ετήσια βάση, από 32,8% το 2021, και 29,7% κατά μέσο όρο της «προ Covid» περιόδου (2016-19).

Ειδικότερα, στις αρχές του 2022 σημειώθηκε σημαντική αύξηση της συμφόρησης των λιμανιών μεταφοράς χύδην φορτίου στην Ινδονησία ως αποτέλεσμα της απαγόρευσης της χώρας (που έχει πλέον καταργηθεί) στις εξαγωγές άνθρακα που εισήχθη στις αρχές Ιανουαρίου, προκειμένου να ενισχυθεί η εγχώρια προσφορά.

Ο συνολικός δείκτης συμφόρησης φορτηγών πλοίων Deep Sea Cargo Deep Sea Cargo Port (που δείχνει το επίπεδο χωρητικότητας του στόλου παγκοσμίως στο λιμάνι ή σε ένα σχετικό αγκυροβόλιο κάθε μέρα) ήταν κατά μέσο όρο 31,5% το 2022, σε σύγκριση με 30,7% το 2021 και 29,5% κατά μέσο όρο της «προ Covid» περιόδου (2016-19).

ΔΗΜΟΦΙΛΗ