ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Shrinkflation: Ποια είναι η νέα τάση που εμφανίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο

Shrinkflation: Ποια είναι η νέα τάση που εμφανίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο
Ο διεθνής όρος shrinkflation προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός). pixabay

Μια τάση που αφορά στις συσκευασίες των προϊόντων, χωρίς να είναι καινούρια εμφανίζεται εντούτοις όλο περισσότερο και τo τελευταίο διάστημα σε διεθνές επίπεδο εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων.

Περιγράφεται με τον όρο shrinkflation από τη σύνθεση των λέξεων shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός) και σχετίζεται με την αλλαγή του μεγέθους της συσκευασίας του προϊόντος.

Δημοφιλείς μάρκες σε ολόκληρο τον κόσμο σε μία προσπάθεια ουσιαστικά να «ελέγξουν» το αυξημένο κόστος, προχωρούν στη μείωση του μεγέθους της συσκευασίας και του περιεχομένου της ενώ παράλληλα διατηρούν την ίδια τιμή στο προϊόν.

Έχει παρατηρηθεί δε, σε διάφορα προϊόντα που βρίσκουν οι καταναλωτές στα ράφια του σούπερ μάρκετ, από σνακ και γαλακτοκομικά, σοκολάτες μέχρι είδη προσωπικής υγιεινής.

Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ από διεθνή μέσα οι συσκευασίες σε αρκετές περιπτώσεις μικραίνουν σχεδόν ανεπαίσθητα -σε άλλες αλλάζει ακόμη και η ποιότητα του προϊόντος- χωρίς να αντίστοιχα να αλλάζει η τιμή εξαιτίας του πληθωρισμού.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι οι πολλές εταιρείες δεν το κάνουν «κρυφά» αλλά ανακοινώνουν στους καταναλωτές τις αλλαγές στις οποίες προχωρούν.

Άλλες επίσης αποδίδουν τις αλλαγές αυτές σε περιβαλλοντικούς λόγους ή σε διαφοροποίηση των υλικών των συσκευασιών που χρησιμοποιούν.

Από την πλευρά τους οι καταναλωτές που βρίσκονται έτσι κι αλλιώς αντιμέτωποι με συνεχείς ανατιμήσεις σε προϊόντα στο ράφι, βλέπουν τελικά την ποσότητα του προϊόντος που αγοράζουν να είναι μικρότερη σε σχέση με το παρελθόν και την τιμή αντίστοιχα να μην μειώνεται. Σε συνδυασμό με τη συνολική αύξηση του κόστους στο καλάθι του σούπερ μάρκετ, όταν εφαρμόζεται η συγκεκριμένη η πρακτική επιβαρύνει περαιτέρω την τσέπη τους.

Στη χώρα μας η συγκεκριμένη πρακτική, πως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς στο CNN Greece, δεν έχει παρατηρηθεί από τις εγχώριες επιχειρήσεις τουλάχιστον έως τώρα και σε αξιόλογο βαθμό.

Αν και όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς υπάρχουν περιπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, που εξετάζεται ως κίνηση από πλευράς των εταιρειών εν μέσω του κύματος ανατιμήσεων που είναι αποτέλεσμα της αύξησης του κόστους παραγωγής. Λειτουργώντας ουσιαστικά ως ένα μέτρο για να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα έξοδα και τις ανατιμήσεις που φτάνουν στα ράφια των καταστημάτων τροφίμων.

Σημειώνουν παράλληλα ότι δεν είναι καινούριο φαινόμενο σε διεθνές επίπεδο, είναι θέμα μάρκετινγκ των εταιρειών και γίνεται στο πλαίσιο της ανταγωνιστικότητας και όχι για να «μπερδευτεί» ο καταναλωτής καθώς σε κάθε περίπτωση ακόμη κι αλλάξει η συσκευασία αναγράφεται η ποσότητα που περιέχει.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ