ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πράσινο Υδρογόνο: Οι επενδύσεις των «μεγάλων παικτών» στην Ελλάδα

Πράσινο Υδρογόνο: Οι επενδύσεις των «μεγάλων παικτών» στην Ελλάδα
Anupam Nath / AP

Πληθώρα επενδυτικών ευκαιριών κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, από την παραγωγή καθαρής ενέργειας ως πρώτης ύλης και την παραγωγή υδρογόνου έως την μεταφορά και την αποθήκευση υδρογόνου δημιουργεί η ραγδαία αύξηση της ζήτησης. 

Το ενδιαφέρον για το πράσινο υδρογόνο είναι έντονο και ήδη έχει συσταθεί ένας νέος φορέας διευκόλυνσης της αγοράς, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου (ΕΤΥ), αποστολή της οποίας θα είναι να συμβάλει στην παροχή εγγυήσεων για την αγορά υδρογόνου, κάνοντας ιδίως χρήση των πόρων του Ταμείου Καινοτομίας.

Όσον αφορά στην Ελλάδα, το 2022, η αρμόδια κρατική εταιρεία ΕΔΕΥ ΑΕ, ξεκίνησε ένα πρόγραμμα προσέλκυσης μεγάλων διεθνών επενδυτών για τόνωση του προγράμματος εξερεύνησης και παραγωγής υδρογονανθράκων.

Σημειώνεται πως ορισμένα από τα σημαντικότερα έργα που έχουν ανακοινωθεί και έχουν γίνει τα πρώτα βήματα για την υλοποίηση τους είναι:

  • Το έργο Η2CAT της εταιρείας B&T Composites που αφορά σε υποδομές από ανθρακονήματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την μεταφορά ή την αποθήκευση υδρογόνου.
  • Το GreenHippo των Advent Technologies - BASF για τη δημιουργία εργοστασίου μονάδων ηλεκτρόλυσης και κατασκευής κυψελών HT-PEM, που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη.
  • Το project H2CEM της ΤΙΤΑΝ που θα επιδοτηθεί με 60 εκατ. ευρώ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης μέσω σταθμών ΑΠΕ που θα εγκατασταθούν σε τρία εργοστάσια της εταιρείας.
  • Το πιλοτικό έργο παραγωγής πράσινου υδρογόνου με ηλεκτρόλυση της Helleniq Energy, με εγκατάσταση μονάδας ισχύος 10 MW στο διυλιστήριο της Ελευσίνας.
  • Το Blue Med της Motor Oil, που αναπτύσσεται σε φάσεις και αναμένεται να ολοκληρωθεί πλήρως έως το 2027.
  • Το project IRIS της Motor Oil, επιδιώκει να συνδυάσει την παραγωγή υδρογόνου και μεθανόλης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα, μέσω δέσμευσης άνθρακα (CCS) και βρίσκεται υπό αξιολόγηση.
  • Το έργο s-ARTEMIS από την κοινοπραξία Hellenic Hydrogen (Motor Oil – ΔΕΗ) περιλαμβάνει την ανάπτυξη μονάδας ηλεκτρόλυσης 100MW για την παραγωγή περίπου 11.789 τόνων ανανεώσιμου υδρογόνου με χρήση αιολικής και ηλιακής ενέργειας στο Αμύνταιο της Δυτικής Μακεδονίας.
  • Τα δύο projects των ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz που αναμένεται να ενταχθούν στο επόμενο κύμα του IPCEI «Yδρογόνο» και αφορούν στην αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών των δυο Διαχειριστών ώστε να μπορούν να μεταφέρουν υδρογόνο σε πρόσμειξη με φυσικό αέριο και στην κατασκευή ενός δικτύου αγωγών για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου.
  • Το έργο GRAVE-H2 για τη δημιουργία «κοιλάδας υδρογόνου» στον Αθερινόλακκο Κρήτης αποτελεί την πρώτη επένδυση της κατηγορίας που αναπτύσσεται στην Ελλάδα σε εμπορική κλίμακα. Στην κοινοπραξία συμμετέχουν η Eunice είναι η επικεφαλής κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχουν οι: Industrie De Nora, BallardPower Systems Europe, Περιφέρεια Κρήτης, SolmarTours, PolitecnicodiTorino, Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) και το ερευνητικό τμήμα του ΔΕΔΔΗΕ.
  • Το έργο της Linde Hellas για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου στη Μάνδρα, για το οποίο χρησιμοποιούνται ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την ηλεκτρόλυση διαλύματος KOH.
  • Το project Βlue Sky της βρετανικής εταιρίας Hive Energy στο δήμο Δομοκού στην Φθιώτιδας, το οποίο προβλέπει την κατασκευή ενός ηλιακού σταθμού παραγωγής ενέργειας δυναμικότητας 200 MW, μονάδα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με μπαταρίες ισχύος 100 MW και μετατροπή σε πράσινο υδρογόνο με ηλεκτρολύτη δυναμικότητας 50MW.

Το υδρογόνο ως καύσιμο μεταφορών

Αξίζει να σημειωθεί πως, συμπληρωματικά με την ηλεκτροκίνηση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εστιάζει στη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου μεταφορών, καθώς είναι διαθέσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ εκτιμάται πως μπορεί να καλύψει περίπου το 1/3 της κατανάλωσης ενέργειας του τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας.

Μάλιστα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει την καθοριστική αρμοδιότητα της αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων διάθεσης του καυσίμου.\

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του CNN Greece στις ευκαιρίες και προοπτικές που δημιουργεί το στοίχημα της «πράσινης μετάβασης»

ΔΗΜΟΦΙΛΗ