ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εγκαίνια Εθνικής Πινακοθήκης: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχθηκε τους επίσημους προσκεκλημένους

Εγκαίνια Εθνικής Πινακοθήκης: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχθηκε τους επίσημους προσκεκλημένους
INTIME/ ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Θερμή υποδοχή επεφύλαξε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η σύζυγός τους Μαρέβα Γκραμπόφσκι - Μητσοτάκη στους υψηλούς προσκεκλημένους στο νέο συγκρότημα της Εθνικής Πινακοθήκης, σηματοδοτώντας την έναρξη των εορτασμών της επετείου των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση. 

Ο πρωθυπουργός, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα απηύθυναν σύντομες ομιλίες στους υψηλούς προσκεκλημένους, οι οποίοι αποτελούν τους πρώτους επισκέπτες που έχουν την ευκαιρία να επισκεφτούν την πλήρως ανακαινισμένη και εκσυγχρονισμένη Εθνική Πινακοθήκη.

Μετά τις ομιλίες ακολούθησε η ξενάγηση των καλεσμένων στους χώρους της Πινακοθήκης.

«Με μεγάλη υπερηφάνεια και συγκίνηση σας καλωσορίζω στην Αθήνα. Στη 200ή επέτειο της ανεξαρτησίας της Ελλάδος και στα εγκαίνια ενός κοσμήματος της πρωτεύουσας αλλά και ολόκληρης της χώρας: Της νέας Εθνικής Πινακοθήκης», τόνισε ο πρωθυπουργός απευθυνόμενος στους προσκεκλημένους.

Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε την Πινακοθήκη ένα «εμβληματικό πολιτιστικό τοπόσημο, που συναντά ένα ανεπανάληπτο ιστορικό ορόσημο. Κτήμα, όχι μόνο των Ελλήνων. Αλλά και των ξένων φίλων μας που συμμετέχουν στην εθνική μας επέτειο», είπε ενώ αναφέρθηκε στην απουσία του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν λόγω της πανδημίας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε πως το σημερινό γεγονός στέλνει ένα ανανεωμένο μήνυμα δυναμισμού στην αυγή του τρίτου αιώνα της ελευθερίας της Ελλάδας.

«Γιατί η Εθνική Πινακοθήκη δεν υπήρξε ποτέ ένα απλό αποθετήριο καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αλλά, αντίθετα, ήταν ένας ζωντανός οργανισμός, που συμβάδισε με την πρόοδο του έθνους», όπως εξήγησε.

Αναφερόμενος στην ιστορία της Πινακοθήκης, είπε πως αυτή «ακολουθεί τη διαδρομή της χώρας. Μία διαδρομή που ξεκινά από το 1829 στην Αίγινα, με τον Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια να συγκεντρώνει τότε πρώτος πίνακες ως πρώτο πυρήνα ενός μελλοντικού μουσείου. Και φτάνει στον μεγάλο σταθμό του το 1896. Όταν ο λόγιος και νομικός Αλέξανδρος Σούτσος κληροδοτεί στο Δημόσιο την προσωπική του περιουσία αλλά και την προσωπική του συλλογή για τη δημιουργία της Εθνικής Πινακοθήκης.

Έτσι, το 1900 ανατέλλει το νέο ίδρυμα, με πρώτο διευθυντή τον ζωγράφο Γεώργιο Ιακωβίδη. Καταλήγει εδώ στην οριστική του στέγη, το 1975. Σε αυτό το θαυμάσιο κτίριο σχεδιασμένο από τον Παύλου Μυλωνά και τον Δημήτρη Φατούρο, ένα κλασικό δείγμα του αθηναϊκού μοντερνισμού».

Τόνισε πως είναι μεγάλη του τιμή, που δώδεκα χρόνια μετά, δώδεκα χρόνια μετά την εκκίνηση των εργασιών για τη νέα Πινακοθήκη, αυτή να ανοίγει τις πόρτες της για πρώτη φορά μια μέρα πριν την επέτειο των 200 χρόνων από την εθνική παλιγγενεσία.

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στο ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα που τέθηκε για την ολοκλήρωση του έργου, τονίζοντας ότι «το πετύχαμε. Χάρη στην υπομονή του Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά στην επιστράτευση της εργατικότητας όλων των στελεχών του Υπουργείου, των εξωτερικών συνεργατών, χάρη στο ελληνικό φιλότιμο, τηρήσαμε τη δέσμευση την οποία είχαμε αναλάβει».

«Σχεδόν δύο αιώνες από τα πρώτα της αποκτήματα η Εθνική Πινακοθήκη αποτελεί ένα θησαυροφυλάκιο 20.000 έργων», είπε ο πρωθυπουργός τονίζοντας ότι η μόνιμη συλλογή της εκτίθεται για πρώτη φορά με τέτοια λαμπρότητα. «Σε αυτήν αποτυπώνεται ο δρόμος μέσα από τον οποίο η ζωγραφική της νέας Ελλάδος επηρεάστηκε από όλα τα ρεύματα του μοντερνισμού χωρίς όμως να απωλέσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της παράδοσής της. Έτσι ο Κόντογλου συνυπάρχει αρμονικά με τον Μόραλη και ο Λύτρας με τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα. Αυτός ο πλούτος της Ελλάδος, αυτός ο πλούτος του κόσμου θα απλώνεται στο εξής σε 21.000 τ.μ. με χώρους έκθεσης και φύλαξης των πολύτιμων συλλογών, με αμφιθέατρο, με βιβλιοθήκη, με υπερσύγχρονα εργαστήρια συντήρησης».

Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι μέρος του κόστους καλύφθηκε από σημαντικές ιδιωτικές προσφορές με μεγαλύτερη αυτή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

«Η νέα Πινακοθήκη επιβεβαιώνει τον ρόλο της ως κιβωτού της ελληνικής τέχνης με διεθνή ακτινοβολία, αναδεικνύοντας παράλληλα και το μερίδιό της στον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Όμως η επέτειος έναρξης του αγώνα για την ελευθερία και την ανεξαρτησία στρέφει το ενδιαφέρον μας ειδικά σε 35 έργα φορτισμένα με ιστορία», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός αναφερόμενος σε έργα Ελλήνων δημιουργών ανάμεσα στο 1858 και το 1898 αλλά και στο Επεισόδιο του Ελληνικού Αγώνα του Ευγένιου Ντελακρουά, την τελευταία του προσφορά στο φιλελληνικό κίνημα και μία ακόμη κατάθεση υπέρ της επανάστασης δίπλα στην Πυρπόληση της Τουρκικής Ναυαρχίδας του Ιβάν Αϊβαζόφσκι.

Υπογράμμισε ότι η Ελλάδα της ελληνικής επανάστασης είχε τότε δίπλα της Βρετανούς, Γάλλους και Ρώσους φίλους, λαούς που οδήγησαν τελικά τις κυβερνήσεις τους στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου και στις συνθήκες του Λονδίνου, αυτές που τελικά κατοχύρωσαν την εθνική ανεξαρτησία. «Και εκείνοι οι δεσμοί μαζί με την αδελφική μας σχέση με την Κύπρο δεν λύθηκαν φυσικά στο πέρασμα του χρόνου», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Κλείνοντας ο κ. Μητσοτάκης έκανε μια ιστορική αναδρομή με αναφορά στους δεσμούς με τις χώρες που εκπροσωπούνται στην εκδήλωση αυτή και τη συνεργασία τους καθώς όπως είπε: «μαζί νικήσαμε το τέρας του Ναζισμού πληρώνοντας βαρύ φόρο αίματος κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ιστορία μας θέλει σταθερούς συμπολεμιστές στις μεγάλες μάχες της ανθρωπότητας και σήμερα μας βρίσκει δίπλα δίπλα μπροστά στη ‘Λαϊκή Αγορά' του Τέτση, αυτό το εμβληματικό έργο που κοσμεί την είσοδο της νέας Πινακοθήκης. Είναι ένα έργο αφιερωμένο στην καθημερινή επικοινωνία των απλών ανθρώπων γιατί απλοί άνθρωποι έχτισαν τη σύγχρονη Ελλάδα, με κόπο, δάκρυα, ιδρώτα και συχνά αίμα αλλά πάντα με ελπίδα».

«Ας απαντήσουμε λοιπόν με τη σειρά μας και εμείς στην ιστορία μένοντας συνεργάτες και στην ειρήνη και στις νέες προκλήσεις που φέρνει για όλους μας το μέλλον», είπε κλείνοντας την τοποθέτησή του με μια έκκληση στους υψηλούς φίλους της Ελλάδας.

Παρακολουθείστε την εκδήλωση:

Για να τιμήσουν τα 200 χρόνια από την επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης, στην πρωτεύουσα βρίσκονται ήδη για διήμερη επίσκεψη ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, συνοδευόμενος από τη σύζυγό του Άντρη Αναστασιάδη, ο πρίγκιπας της Ουαλίας και η Δούκισσα της Κορνουάλης, ο πρωθυπουργός της Ρωσικής Ομοσπονδίας Μιχαήλ Μισούστιν, ο πρέσβης της Γαλλικής Δημοκρατίας Πάτρικ Μεζοναβ, η πρέσβης του Ηνωμένου Βασιλείου Κέιτ Σμιθ, η Πρόεδρος της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» Γιάννα Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη με τον σύζυγό της κ. Θεόδωρο Αγγελόπουλο και ο πρόεδρος του Μουσείου του Λούβρου Ζαν-Λουκ Μαρτίνεζ.

Στην εκδήλωση παρευρίσκονται η πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, συνοδευόμενη από τον κ. Παύλο Κοτσώνη, ενώ από την πλευρά του Υπουργείο Πολιτισμού είναι επίσης παρόντες ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης και ο Γενικός Γραμματέας Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου.

Μενδώνη: Η Εθνική Πινακοθήκη είναι το θησαυροφυλάκιο της ελληνικής τέχνης

«Η ολοκλήρωση του έργου της επέκτασης και επανέκθεσης των συλλογών της Εθνικής Πινακοθήκης στις 24 Μαρτίου 2021 σηματοδοτεί την έναρξη των εορτασμών της Επανάστασης του 1821. Ήταν το ορόσημο που έθεσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον Αύγουστο του 2019 και στο οποίο οφείλαμε να είμαστε απολύτως συνεπείς» είπε στον χαιρετισμό της η κ. Μενδώνη.

«Η συγκεκριμένη ημερομηνία δεν ορίστηκε τυχαία. Δηλώνει ένα σημαντικό σταθμό της σύγχρονης δυναμικής Ελλάδας, της Ελλάδας του πολιτισμού, της καινοτομίας, της ανάπτυξης, της εξωστρέφειας. Η Εθνική Πινακοθήκη είναι το θησαυροφυλάκιο της ελληνικής τέχνης του 19ου και του 20ου αιώνα, άρρηκτα δεμένες με την εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας και τις προσδοκίες του ελληνικού κράτους από το 1830», συνέχισε η υπουργός Πολιτισμού.

«Στα έργα των μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων αναγνωρίζουμε την επίδραση των ευρωπαϊκών καλλιτεχνικών ρευμάτων της εποχής τους, τα οποία, οι Έλληνες ζωγράφοι τα αφομοίωσαν και εν τέλει τα απέδωσαν με τον δικό τους αμαγαλματικό τρόπο, με εμφανείς τις ρίζες τής ελληνικότητας τους» τόνισε η κ. Μενδώνη, χαρακτηρίζοντας τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης «δίαυλο πολιτιστικού διαλόγου και πολύτιμη παρακαταθήκη της ιστορικής συνέχειας του έθνους μας».

Η απόδοση του εμβληματικού αυτού έργου, συνέχισε «αποτελεί επίτευγμα για το υπουργείο Πολιτισμού και τους εξωτερικούς συνεργάτες μας. Τους ευχαριστώ από καρδιάς όλους. Όταν ορίστηκε η ημερομηνία της 24ης Μαρτίου, το χρονοδιάγραμμα για την αποπεράτωση του έργου ήταν ήδη εξαιρετικά σφιχτό. Κανείς μας δεν μπορούσε να διανοηθεί τι θα ακολουθούσε. Το γεγονός ότι στις δυσχερείς συνθήκες της πανδημίας ολοκληρώθηκε το έργο αποδεικνύει ότι με σκληρή δουλειά, ένταση για την έγκαιρη επίλυση των προβλημάτων με απόλυτη αφοσίωση στο στόχο με βαθιά αγάπη στο αντικείμενο μπορούμε να υλοποιήσουμε έργα που αναδεικνύουν τη σύγχρονη ταυτότητα μας. Έργα που μας κάνουν υπερήφανους. Η απρόσκοπτη χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε από ευρωπαϊκά κονδύλια, από ιδιωτικούς πόρους και από ιδιωτικές χορηγίες με προεξάρχουσα αυτή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Σε όλους είμαστε βαθύτατα ευγνώμονες. Το παλιό κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης, κηρυγμένο μνημείο από το υπουργείο Πολιτισμού, σήμερα είναι ένα υπερσύγχρονο μουσείο. Ο διάλογος του με την Αθήνα, με το αττικό φως, με τα χρώματα του τοπίου παραδίδουν μια νέα άποψη για το πώς αντιλαμβανόμαστε την Εθνική Πινακοθήκη στον αττικό ιστό της πρωτεύουσας. Έργα πολιτισμού σαν κι αυτό συμπορεύονται με την ανάπτυξη των κοινωνιών στις οποίες ανήκουν» κατέληξε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η Εθνική Πινακοθήκη μπορεί να θεωρηθεί ένα μουσείο της Εθνικής Παλιγγενεσίας, σημείωσε από την πλευρά της η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ