ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ν. Ανδρουλάκης για ιδιωτικό χρέος: «Οι προτάσεις μας προσφέρουν μια δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας»

Ν. Ανδρουλάκης για ιδιωτικό χρέος: «Οι προτάσεις μας προσφέρουν μια δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας»
Eurokinissi Γιώργος Κονταρίνης

Τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, και τα κόκκινα δάνεια κατέθεσε ο πρόεδρος του Νίκος Ανδρουλάκης σε ειδική εκδήλωση της κοινοβουλευτικής ομάδας του για το θέμα αυτό.

Ταυτόχρονα ο Νίκος Ανδρουλάκης, εξαπέλυσε επίθεση και σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για την οικονομική πολιτική που ακολουθεί.

«Οι προτάσεις μας για το ιδιωτικό χρέος προσφέρουν ελπίδα, σιγουριά και μια ουσιαστική δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας», είπε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ, χαρακτηρίζοντας το ζήτημα του χρέους κορυφαίο ζήτημα, που ταλανίζει την ελληνική κοινωνία.

«Το μείζον πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους, που ακουμπά κάθε οικογένεια, κάθε νοικοκυριό, κάθε πολίτη.

Πάνω από μια δεκαετία η ελληνική κοινωνία και ελληνική οικονομία ταλανίζεται από τον βραχνά του ιδιωτικού χρέους, που απειλεί το βιοτικό επίπεδο των πολιτών και ναρκοθετεί τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας.

Σήμερα, το σύνολο των οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων σε τράπεζες, funds, εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων(servicers), εφορία, ΕΦΚΑ, εταιρείες παροχής ρεύματος,δήμους, ακάλυπτες επιταγές υπερβαίνει τα 270 δισεκατομμύρια ευρώ. Μας πιάνει ίλιγγος ακούγοντας το μέγεθος αυτού του ποσού. Αθροιστικά, χρωστούν πάνω από 7 εκατομμύρια μητρώα ΑΦΜ και φυσικά πρόσωπα.

Μόνο οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές στο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, παρουσιάζουν αύξηση κατά 618 εκατ. ευρώ, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο» είπε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.

Τι είπε για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

Την ίδια ώρα, το νέο φορολογικό νομοσχέδιο «απαγορεύει» πρακτικά ένας ελεύθερος επαγγελματίας ή αυτοαπασχολούμενος να παρουσιάζει ζημίες.

Η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη και δεν υπάρχει περίπτωση ανάσχεσης της αυξητικής πορείας των χρεών, μετά και την αποτυχία των νέων ρυθμίσεων για την επανένταξη στις 36,72 και 120 δόσεις. Και θέλω να σταθώ στην κοροϊδία των 120 δόσεων, που μάλιστα είχε ανακοινωθεί με έναν ιδιαίτερα “θερμό” επικοινωνιακό τρόπο, αλλά όπως γνωρίζετε, εσείς οι άνθρωποι του επιχειρείν, ελάχιστοι είχαν τη δυνατότητα να ενταχθούν στη ρύθμιση των 120 δόσεων.Στο πλαίσιο αυτό, οι κατασχέσεις τραπεζικών καταθέσεων, μισθών, συντάξεων, ενοικίων και πλειστηριασμοί ακινήτων,αποτελούν επώδυνη καθημερινότητα, που δεν εμπίπτει στις προτεραιότητες της κυβέρνησης.

Τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) είναι αμείλικτα: Οι πλειστηριασμοί και οι κατασχέσεις για χρέη προς το δημόσιο υπερδιπλασιάστηκαν το 2022 σε σχέση με το 2021.

Αλλά και το ίδιο το Δημόσιο έχει χρέη προς του πολίτες. Τα κρατικά “φέσια” μαζί με τις εκκρεμείς επιστροφές φόρου έφθασαν στο τέλος Σεπτεμβρίου σε 3 δισεκ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 199 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2022 που ήταν 2,86 δισεκ. ευρώ.Δηλαδή φαύλος κύκλος.

Η κυβέρνηση όμως επαίρεται ότι η οικονομία «πάει καλά». Οι οικονομικές επιδόσεις της αποτελούν το ακλόνητο -δήθεν- «asset» του κ. Μητσοτάκη.Οι στατιστικοί δείκτες, οι «οικονομικές επιδόσεις», η «ανάπτυξη» και η μείωση της στατιστικής ανεργίας όμως δεν έχουν απτά αποτελέσματα στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Διότι στηρίζονται σε μια οικονομική πολιτική που για τους εργαζόμενους δεν είναι ούτε υπεύθυνη, ούτε αποτελεσματική, όπως διατείνεται η κυβέρνηση.

Για εμάς η οικονομική ανάπτυξη, οι εξαγωγές, οι επενδύσεις, η ανταγωνιστικότητα, η καινοτομία και η παραγωγικότητα των επιχειρήσεων είναι το μέσο για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων και της μεσαίας τάξης.

Την πραγματική μείωση των ανισοτήτων, την ουσιαστική προστασία των αδυνάμων και την αναγέννηση της ελπίδας για καλύτερη ζωή, ιδιαίτερα για τους νέους ανθρώπους που βιώνουν χειρότερα από κάθε άλλον την έλλειψη ευκαιριών για να οικοδομήσουν μία καλύτερη ζωή. Χρειάζεται μία άλλη οικονομική πολιτική και όχι μία επίπλαστη εικόνα που φτιασιδώνεται από επιμέρους δείκτες, αφήνοντας εκτός συζήτησης χρόνιες παθογένειες και διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας,που η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη δεν έχει καμία διάθεση να αντιμετωπίσει και να μεταρρυθμίσει.

Όλα αυτά παραμένουν αμετάβλητα:

Το έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών, ισχυρός και αδιάψευστος δείκτης ελλείμματος ανταγωνιστικότητας, άγγιξε το 10% του ΑΕΠ το 2022.

Το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώνεται λόγω της επίδρασης του πληθωρισμού, αλλά παραμένει το υψηλότερο στην Ευρωζώνη ξεπερνώντας το 160% του ΑΕΠ.

Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, οι Έλληνες καταναλωτές επιβαρύνονται με την 6η υψηλότερη φορολογία έμμεσων φόρων ως ποσοστό των συνολικών φορολογικών εσόδων, ανάμεσα στις 27 χώρες της ΕΕ, τη στιγμή που ο πληθωρισμός στην Ελλάδα σημειώνει άνοδο, παρότι ο ευρωπαϊκός αποκλιμακώνεται, και τη στιγμή που ο πληθωρισμός τροφίμων συνεχίζει να είναι σταθερά πάνω από το 10% και ο δεύτερος υψηλότερος στην Ευρώπη.

Και σαν μην έφταναν αυτά, ο προϋπολογισμός το 2024 προβλέπει 1,5 δισ. ευρώ περισσότερους έμμεσους φόρους.

Η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων καταρρέει: η Ελλάδα είναι τρίτη από το τέλος στην αγοραστική δύναμη για το 2022. Οι Έλληνες έκλεισαν το προηγούμενο έτος με αγοραστική δύναμη κατά 18,2% χαμηλότερη από το 2000. Επιπλέον, για την τριετία 2019-2022, έχουμε τη δεύτερη μικρότερη αύξηση μισθών πανευρωπαϊκά.

Το δημογραφικό πρόβλημα οξύνεται. Η τεράστια “οβίδα” στα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας, με πολύ μεγάλες επιπτώσεις στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό μίας βιώσιμης, δίκαιης οικονομικής ανάπτυξης.Σύμφωνα με μελέτες, αν δεν αλλάξει δραστικά κάτι, σε περίπου 75 χρόνια ο πληθυσμός θα είναι 24% μικρότερος, με 31% μικρότερο ΑΕΠ και με 48% μικρότερη απασχόληση.

Σε αυτό το ζοφερό οικονομικό πλαίσιο, η κυβέρνηση επιλέγει να φέρει προς ψήφιση ένα νέο φορολογικό νομοσχέδιο, ξεδιπλώνοντας έτσι την κρυφή της ατζέντα που είχε επιμελώς αποκρύψει πριν από τις εκλογές.

Θέλω να διεγείρω λίγο τη μνήμη σας για το τι ακούσαμε μεταξύ πρώτων και δεύτερων εκλογών ως κίνημα. Ότι έχουμε “κρυφή ατζέντα”. Ότι ερχόμαστε με “φοροκαταιγίδα”. Ότι θέλουμε να μιμηθούμε τον νόμο Κατρούγκαλου. Ότι άλλα λέμε και άλλα θέλουμε να κάνουμε.Και εμείς τι λέγαμε; Φορολογήστε τους πολύ πλούσιους Έλληνες που έχουν εκατομμύρια ευρώ μετοχές και ακίνητη περιουσία.Τις θυμάστε εκείνες τις ημέρες. Τελικά αποδεικνύεται λίγους μήνες μετά τις εκλογές ότι εμείς λέγαμε την αλήθεια. Γιατί υπηρετούμε την κοινωνική δικαιοσύνη και τη φορολογική δικαιοσύνη. Και οι κύριοι της Νέας Δημοκρατίας κορόιδευαν συνειδητά κάθε πολίτη και ιδιαίτερα τη μεσαία τάξη και τους πιο αδύναμους ελεύθερους επαγγελματίες.Αυτοί, λοιπόν, είχαν κρυφή ατζέντα.Κορόιδεψε ο κ. Μητσοτάκης κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα. Διότι τίποτα από αυτά που φέρνει προς ψήφιση δεν το είχε ψελλίσει λίγες ημέρες ή λίγους μήνες πριν τις τελευταίες εθνικές εκλογές.

Ένα νομοσχέδιο, άδικο, αναποτελεσματικό, αναχρονιστικό, διότι έρχεται με απαρχαιωμένους τρόπους να αντιμετωπίσει το πραγματικό πρόβλημα της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, που εμείς δεν το αρνούμαστε και θέλουμε να αντιμετωπίσουμε. Δεν κλείνουμε το μάτι σε κανέναν που δεν θέλει να στηρίξει το κοινωνικό κράτος, πληρώνοντας τους φόρους του.

Επιβάλλει οριζόντια φορολόγηση και εξομοιώσει τις επιχειρήσεις με τον μέσο συντελεστή του κάθε κλάδου σε όλη την Ελλάδα ανεξαρτήτως πού είναι εγκατεστημένη η επιχείρηση. Δηλαδή, είναι το ίδιο για τον κ. Μητσοτάκη ένα καφενείο σε ένα ορεινό χωριό της Ελλάδας και μία επιχείρηση στο Κολωνάκι.

«Χαϊδεύει» τους μεγάλους φοροφυγάδες και θέτει ένα τεράστιο εμπόδιο στους αδύναμους ελεύθερους επαγγελματίες. Για αυτό, βεβαίως, στεκόμαστε απέναντι σε αυτήν τη νέα αδικία. Τους «χαϊδεύει» καθώς τους επιτρέπει με το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα να είναι νομότυποι, ενώ διαθέτουν πολλαπλάσια πραγματικά εισοδήματα. Με το νομοσχέδιο αυτό η κυβέρνηση επιδιώκει να εισπράξει περίπου 850 εκατ., ενώ η φοροδιαφυγή ανέρχεται σε τουλάχιστον 10 δισεκ. ευρώ.

Επιβάλλει οριζόντια μέτρα, ενώ με τα σύγχρονα ψηφιακά μέσα μπορούν να πραγματοποιούνται γρήγορες και αξιόπιστες διασταυρώσεις εισοδημάτων, περιουσιακής κατάστασης και τραπεζικών δεδομένων.

Η άμεση φορολογία πρέπει να αποκλιμακώνεται με προοδευτικό τρόπο για να είναι δίκαιη.

Για εμάς, οι στόχοι μας είναι συγκεκριμένοι:

-Προστασία των πραγματικά αδύνατων οφειλετών και δανειοληπτών από την απώλεια της πρώτης κατοικίας

-Επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών και οφειλετών, δίνοντάς τους κίνητρα για να συνεχίσουν να αποπληρώνουν το δάνειό τους.

-Βιώσιμη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους

-Αποφυγή του αφελληνισμού της επιχειρηματικότητας, όχι μόνο της ακίνητης περιουσίας, και προστασία της αγροτικής γης. Εκατομμύρια ευρώ “κόκκινα” δάνεια των συνεταιρισμών είναι στα χέρια των εκβιαστών των funds, που με κάθε τρόπο και χωρίς καμία διάθεση συναίνεσης προσπαθούν να ξεπουλήσουν την αγροτική περιουσία.

-Όλα αυτά έχουν μια φιλοσοφία: Να υπάρχει πραγματικά δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας στους πολίτες που πάλεψαν, στους αγρότες που πάλεψαν, στη μεσαία τάξη που πάλεψε, στους μικρομεσαίους επιχειρηματίες που πάλεψαν αλλά δεν άντεξαν. Όχι με δόλιους αλλά με αντικειμενικούς τρόπους.

-Η κατοχύρωση του ρόλου της πολιτείας-σε σχέση με τους servicers- και η άσκηση πολιτικής. Είναι πολύ κρίσιμο για να υπάρχουν διαπραγματεύσεις πάνω από το τραπέζι και στο ιδιωτικό χρέος και στην κύρια κατοικία.

Θέλουμε ο δανειολήπτης να μπορεί να ρυθμίσει την οφειλή του με βάση τις αρχές, τα κριτήρια και τις λύσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, ο οποίος πρέπει να καταστεί υποχρεωτικός και να έχει τη δυνατότητα προσφυγής σε ανεξάρτητες επιτροπές που θα ελέγχουν επί της ουσίας τη ρύθμιση.

Οι πιστωτές που δεν συμμετέχουν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό με ουσιαστικές προτάσεις, να μην μπορούν να προχωρούν σε πλειστηριασμούς ή να επιβαρύνουν τον οφειλέτη με τόκους υπερημερίας.

Ο δανειολήπτης πρέπει να έχει τη δυνατότητα να αντιπροτείνει ρύθμιση και αυτή να αξιολογηθεί, χωρίς να φοβάται την απευθείας απόρριψη από την πλατφόρμα ή τον διαχειριστή δανείων που οδηγεί σε κατάσχεση και πλειστηριασμό.

Οι τράπεζες και οι servicers να υποχρεούνται, πριν τη μεταβίβαση του δανείου ή την πώλησή του στη δευτερογενή αγορά, να κάνουν πρόταση ρύθμισης στον οφειλέτη. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης.Το ΠΑΣΟΚ, ήδη από το 2019 είχε καταθέσει τροπολογία για το δικαίωμα αγοράς του δανείου από τον δανειολήπτη, πριν καταλήξει στο fund, με συγκεκριμένα βέβαια κριτήρια και όχι γενικά και οριζόντια. Η πρόταση αυτή είχε απορριφθεί από την κυβέρνηση της ΝΔ.

Για τους αγρότες και κτηνοτρόφους που κινδυνεύουν να χάσουν την περιουσία τους προτείνουμε την προστασία της αγροτικής γης, που απειλείται με κατάσχεση και αποτελεί το μοναδικό μέσο επιβίωσης για επαγγελματίες αγρότες και κτηνοτρόφους

Οι δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο είναι 80.000 και πρέπει να τους προστατεύσουμε με μια ρύθμιση, που δίνει το κόστος αύξησης της συναλλαγματικής ισοτιμίας, 1/3 προς τον δανειολήπτη, 2/3 προς το τραπεζικό ίδρυμα.Επίσης, η πρόταση μας σε σχέση με το ελβετικό φράγκο είναι οι δόσεις να μειωθούν κατά 40%, ενώ το τελικό ποσό που θα πληρώσουν είναι 15% μεγαλύτερο σε σχέση με το αν ελάμβαναν το ίδιο ποσό δανείου σε ευρώ.

Για τους εγγυητές δανείων:Οριοθέτηση της οφειλής του εγγυητή, στις περιπτώσεις που το δάνειο έχει μεταβιβαστεί σε fund, στο ύψος που

- Προαγωγή της διαφάνειας και προστασία των δικαιωμάτων των δανειοληπτών στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους

- Προστασία των δανειοληπτών των δανείων σε ελβετικό φράγκο. Είναι κι αυτό ένα πολύ σημαντικό θέμα που πρέπει να βρούμε μια λύση, σε σχέση με τη συναλλαγματική ισοτιμία που υπάρχει.

- Διευθέτηση των στεγαστικών δανείων των παλιννοστούντων ομογενών

Συγκεκριμένα προτείνουμε:

την επαναφορά του νόμου 3869/2010, με επικαιροποιημένα κριτήρια

Πλαίσιο προσωρινής προστασίας για όσους αποδεδειγμένα είναι ευάλωτοι ή έχει μεταβληθεί ραγδαία η οικονομική τους κατάσταση λόγω των συνεχιζόμενων κρίσεων και για τα δύο αυτά έχουμε ήδη καταθέσει σχετική νομοθετική ρύθμιση.

Οι τράπεζες και οι servicers να υποχρεούνται, πριν τη μεταβίβαση του δανείου ή την πώλησή του στη δευτερογενή αγορά, να κάνουν πρόταση ρύθμισης στον οφειλέτη. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης. Το ΠΑΣΟΚ, ήδη από το 2019 είχε καταθέσει τροπολογία για το δικαίωμα αγοράς του δανείου από τον δανειολήπτη, πριν καταλήξει στο fund, με συγκεκριμένα βέβαια κριτήρια και όχι γενικά και οριζόντια. Η πρόταση αυτή είχε απορριφθεί από την κυβέρνηση της ΝΔ.

Για τους αγρότες και κτηνοτρόφους που κινδυνεύουν να χάσουν την περιουσία τους προτείνουμε την προστασία της αγροτικής γης, που απειλείται με κατάσχεση και αποτελεί το μοναδικό μέσο επιβίωσης για επαγγελματίες αγρότες και κτηνοτρόφους

Οι δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο είναι 80.000 και πρέπει να τους προστατεύσουμε με μια ρύθμιση, που δίνει το κόστος αύξησης της συναλλαγματικής ισοτιμίας, 1/3 προς τον δανειολήπτη, 2/3 προς το τραπεζικό ίδρυμα.Επίσης, η πρόταση μας σε σχέση με το ελβετικό φράγκο είναι οι δόσεις να μειωθούν κατά 40%, ενώ το τελικό ποσό που θα πληρώσουν είναι 15% μεγαλύτερο σε σχέση με το αν ελάμβαναν το ίδιο ποσό δανείου σε ευρώ.

Για τους εγγυητές δανείων:Οριοθέτηση της οφειλής του εγγυητή, στις περιπτώσεις που το δάνειο έχει μεταβιβαστεί σε fund, στο ύψος που προκύπτει με την εφαρμογή μεθόδου υπολογισμού ανάλογης με αυτή που θα ισχύει για το δικαίωμα προαίρεσης στην αγορά του δανείου

Για τα δάνεια παλιννοστούντων: Βιώσιμη λύση για τα περίπου 40.000 στεγαστικά δάνεια των συμπατριωτών μας παλιννοστούντων ομογενών. Προτείνεται να ισχύσει και για τα δάνεια αυτής της κατηγορίας η επιτυχής ρύθμιση των αντίστοιχων δανείων του ΟΕΚ.

Τέλος προτείνουμε, αυτό που είχαμε πει και πέρυσι, ρύθμιση 120 δόσεων για χρέη σε εφορία και ΕΦΚΑ, με κούρεμα 30%, εφόσον τηρείται η ρύθμιση.Πιστεύουμε ακράδαντα ότι για να πάει μπροστά η ελληνική οικονομία και κοινωνία οφείλουμε να διαχειριστούμε το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους» είπε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο κ. Ανδρουλάκης.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ