ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Guardian: Αποκαταστήστε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην πλήρη ομορφιά τους στην Αθήνα

Guardian: Αποκαταστήστε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην πλήρη ομορφιά τους στην Αθήνα

Μια ακόμη φωνή παρέμβασης στο debate για τον θησαυρό της Ελλάδας που φιλοξενείται στο Βρετανικό Μουσείο από την ιστοσελίδα The Guardian λίγες μέρες μόλις μετά το άρθρο που προκάλεσε οργή συντηρητικών Βρετανών για τον Παρθενώνα. Με τίτλο «Αποκαταστήστε τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην πλήρη ομορφιά τους στην Αθήνα» η ιστοσελίδα δημοσίευσε στις 30 Σεπτεμβρίου 2018 επιστολή της Τζάνετ Σούζμαν, προέδρου της Βρετανικής Επιτροπής για την Eπανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Με την επιστολή της η Σούζμαν απαντά ουσιαστικά στην επιστολή του Ρίτσαρντ Λάμπερτ, προέδρου του Συμβουλίου των Επιτροπών που διοικούν το Βρετανικό Μουσείο, που δημοσιεύτηκε στη βρετανική εφημερίδα λίγες μέρες νωρίτερα (27/9/2018).

Ως προς την επιστολή του Λάμπερτ η Σούζμαν αναφέρει: «Κατάλαβα ότι το μουσείο υπάρχει, τόσο για τους απλούς ανθρώπους όσο και για τους μελετητές. Ως ένα απλό άτομο που ενδιαφέρεται για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο αρχικό τους σπίτι, δυσκολεύομαι να αντιληφθώ γιατί οι επισκέπτες και οι μελετητές μπορούν να συνεχίσουν τις επιδιώξεις τους, είτε αυτές αφορούν την ανάπτυξη των γνώσεών τους, είτε την ακαδημαϊκή μελέτη τους, μόνο από το Λονδίνο» χαρακτηρίζοντας τη συλλογιστική αυτή «παρωχημένη».

«Τόσο το ίντερνετ, όσο και τα αεροπορικά ταξίδια, έχουν κάνει δυνατά, πράγματα τα οποία ούτε καν ονειρεύονταν στο καιρό του Έλγιν», τονίζει η πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής και συμπληρώνει:

«Αν όμως (σ.σ. ο Λάμπερτ) υπονοεί ότι το Μουσείο της Ακρόπολης δεν μπορεί να παράσχει το εγκυκλοπαιδικό υλικό του Βρετανικού Μουσείου, τότε ο συλλογισμός του ίσως είναι χειρότερος από ξεπερασμένος. Είναι μάλλον προσβλητικός και ίσως, ακόμα χειρότερα, φαντασμένος. Ακόμη και αν ήταν εν μέρει αλήθεια, εξακολουθεί να μην απαντά γιατί είναι αδύνατο να μοιραστούμε τη γνώση και να διεξάγουμε σοβαρή έρευνα στην Αθήνα», σημειώνει η πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

«Το να δω τα γλυπτά αυτά ενωμένα ξανά με το άλλο μισό τους στην Αθήνα, δίπλα στον ηλιόλουστο Παρθενώνα από τον οποίο αφαιρέθηκαν βίαια, θα αναπτέρωνε το ηθικό μου και θα με βοηθούσε να καταλάβω πλήρως την ομορφιά τους. Και τι υπέροχη χειρονομία θα ήταν από το υπόδειγμα των 'εγκυκλοπαιδικών' (βλέπε μεγάλων) ιδρυμάτων, να επιτρέψουν στους Έλληνες να αποκτήσουν αυτά που τους ανήκουν. Για τη δέκατη επέτειο του αθηναϊκού μουσείου, τι σπουδαία χειρονομία από τη σεβάσμια γηραιά κυρία προς το νέο παιδί της κοινότητας των μουσείων θα ήταν αυτή», καταλήγει.

Η Τζάνετ Σούζμαν είναι σκηνοθέτις, καθώς και μια από τις πιο γνωστές ηθοποιούς κλασικού ρεπερτορίου στη Βρετανία.

Γεννημένη το 1939 στη Νότια Αφρική, έχει παίξει πολλούς σαιξπηρικούς ρόλους στο θέατρο και στην τηλεόραση, ενώ για την ερμηνεία της στην πρώτη της εμφάνιση σε ταινία ως αυτοκράτειρα Αλεξάνδρα στο «Νικόλαος και Αλεξάνδρα» (1972), ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ηθοποιού.

Σημειώνεται ότι η επιστολή της Τζάνετ Σούζμαν, είναι μια από τις πολλές που δημοσιεύτηκαν μετά από άρθρο της The Guardian για τα γλυπτά του Παρθενώνα (25/9) το οποίο αναφερόταν στο Brexit, υποστηρίζοντας ότι «αν εγκαταλείψουμε την Ευρώπη, θα πρέπει τελικά να έχουμε την ευπρέπεια να επιστρέψουμε τη λεηλατημένη κληρονομιά της Ελλάδας».

Γιατί το Brexit ευνοεί την επιστροφή των γλυπτών στο σπίτι τους

Το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα είναι ένα αρχιτεκτονικό θαύμα που δικαίως έχει αποσπάσει τόσες διακρίσεις, γράφει σήμερα η δημοσιογράφος της βρετανικής Guardian, Ριάνον Λούσι Κόσλετ, με αφορμή την επίσκεψή της στην ελληνική πρωτεύουσα την περασμένη εβδομάδα.

Η συντάκτρια επισημαίνει την «σκόπιμη απουσία» των εκθεμάτων --των Μαρμάρων του Παρθενώνα-- τα οποία οι Έλληνες, όπως γράφει, ελπίζουν να επιστραφούν κάποια μέρα στην πατρίδα τους.

Πολλοί αναγνώστες αναμφίβολα θα γνωρίζουν ότι πολλά από αυτά τα ανεκτίμητης αξίας γλυπτά «βρίσκονται σε ένα σκοτεινό δωμάτιο του Βρετανικού Μουσείου αφού ο λόρδος Έλγιν τα απέσπασε από τον Παρθενώνα στις αρχές του 1800».

«Αυτό είναι ένα ζήτημα έντονης αντιπαράθεσης, αλλά και ένα θέμα για το οποίο οι περισσότεροι Βρετανοί, ειδικά οι νέοι και χωρίς ιμπεριαλιστικές απόψεις, αγωνιούν να διευθετηθεί».

Και η συντάκτρια επισημαίνει ότι, σε δημοσκόπηση του 2014 της YouGov μόλις το 23% των Βρετανών ήθελαν να παραμείνουν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στη χώρα τους.

Η δημοσιογράφος επισημαίνει ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να επιθυμούν σφόδρα την επιστροφή των Μαρμάρων και ότι το Brexit είναι η ιδανική ευκαιρία για την κυβέρνηση της Αθήνας να ασκήσει πιέσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

«Στο κάτω κάτω, το Λονδίνο θα χρειαστεί την έγκριση από όλες τις χώρες - μέλη αν συναφθεί συμφωνία για το Brexit».

Και το άρθρο συνεχίζει λέγοντας ότι υπάρχουν πολλά ακλόνητα επιχειρήματα για την επιστροφή των Μαρμάρων και συμβουλεύει όποιον ενδιαφέρεται για το θέμα να ακούσει τον διάλογο που είχαν νωρίτερα αυτή τη χρονιά ο Άντριου Τζορτζ, ο πρόεδρος της Επιτροπής για την Επιστροφή των Μαρμάρων «Marbles Reunite» και βουλευτής των Φιλελεύθερων Δημοκρατών, και ο ηθοποιός Στίβεν Φράι, που έκαναν έκκληση για την επιστροφή τους.

Αλλά το πιο πειστικό επιχείρημα, γράφει η δημοσιογράφος, προήλθε από ένα μέλος του κοινού που παρακολούθησε τη συζήτηση και το οποίο επισήμανε ότι τα Μάρμαρα είναι το μοναδικό έργο τέχνης που δεν θα πρέπει να μοιράζεται:

«Δεν θα ήταν περίεργο αν το κεφάλι του Δαβίδ του Μιχαήλ Αγγέλου βρισκόταν στο Βρετανικό Μουσείο και το σώμα στην Γκαλερί Ουφίτσι;», επιχειρηματολόγησε.

Ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούνται συχνά κατά της επιστροφής των Μαρμάρων είναι ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι ένα μουσείο ανοιχτό σε όλο τον κόσμο o οποίος μπορεί να θαυμάσει παγκόσμιους θησαυρούς. Αντίθετα, γράφει η δημοσιογράφος, το Μουσείο της Ακρόπολης στρεβλά παρουσιάζεται ως απλώς ένα εθνικό μουσείο, «παρά τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται κάθε χρόνο την κοιτίδα του δυτικού πολιτισμού».

«Αλλά κατά τη γνώμη μου», συνεχίζει η συντάκτρια του άρθρου, «το Brexit καθιστά το επιχείρημα αυτό εντελώς περιττό».

Και καταλήγει: «Μπορεί το Βρετανικό Μουσείο πραγματικά να ισχυριστεί ότι είναι ένα μουσείο για όλο τον κόσμο όταν η βρετανική κυβέρνηση απορρίπτει την ελεύθερη διακίνηση ευρωπαίων πολιτών προς τη χώρα στις διαπραγματεύσεις για το Brexit; Θεωρώ πως όχι. Στείλτε πίσω στην Αθήνα τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και θα μπορεί να τα θαυμάζει όποιος πολίτης της ΕΕ επιλέγει να ταξιδεύει στη χώρα, απαλλαγμένος από περιορισμούς».