ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΚΘΒΕ: Η «Ελένη» του Ευριπίδη στο θέατρο Δάσους

ΚΘΒΕ: Η «Ελένη» του Ευριπίδη στο θέατρο Δάσους
KΘΒΕ

Πρεμιέρα στο Θέατρο Δάσους κάνει την Τετάρτη 7 Ιουλίου η «Ελένη» του Ευριπίδη από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου με μια πλειάδα ηθοποιών στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και τον χορό.

Η παράσταση, που καταδεικνύει τη ματαιότητα του πολέμου, αφού τόσο για τους νικητές όσο και για τους νικημένους οι συνέπειές του, διαχρονικά, είναι εξίσου ολέθριες, θα ανέβει στο Θέατρο Δάσους στο πλαίσιο του 7ου Φεστιβάλ, θα παρουσιαστεί τον Αύγουστο στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και σε άλλες σημαντικές διοργανώσεις πολιτισμού.

«Ο 5ος αιώνας π.Χ. οσονούπω τελειώνει. Τελειώνει ο "χρυσούς αιών" του "κλεινού άστεως". Η Αθήνα ολοκληρώνει μια διαδρομή που την οδήγησε από τους ιδρυτικούς θριάμβους στον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα εναντίον των Περσών και την ακτινοβολία της εποχής του Περικλή στον Πελοποννησιακό πόλεμο, τον φονικό λοιμό και την καταστροφή στην Σικελία, προϊόν της γοητείας του Αλκιβιάδη. Αυτές οι τρεις περίοδοι αντιστοιχούν στις ισάριθμες μορφές των μεγάλων τραγικών ποιητών. Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευρυπίδης. Αν ο πρώτος συμμετέχει και εμπνέεται από την πρώτη περίοδο, που εκτείνεται από την αίγλη των θριάμβων ως την εδραίωση του δημοκρατικού καθεστώτος ως πολιτειακής μορφής, ο δεύτερος συμπλέει με το βηματισμό του Περικλή και τα ένδοξα έργα της εποχής του. Και ο τρίτος; Ο Ευριπίδης; Αυτός είναι μάρτυρας και συνομιλητής ενός καιρού που βιώνει τη σχετικοποίηση όλων των αξιών. Αν θέλετε είναι ο τραγικός εταίρος της σοφιστικής επανάστασης», σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης.

Χαρακτηρίζει την «Ελένη» μια «αντιτραγική τραγωδία, μια κωμικοτραγωδία αν προτιμάτε, την επαύριο της πανωλεθρίας στη Σικελία. Δεν είναι τυχαίο ότι λίγα χρόνια πριν ο Σικελός σοφιστής Γοργίας έχει αφήσει άναυδο το αθηναϊκό κοινό με το κείμενό του "Ελένης εγκώμιον". Είναι ο τρίτος και φαρμακερός μετά τον Στησίχορο και τον Ηρόδοτο, που τεκμηριώνει με τον τρόπο του, ότι οι Έλληνες, η ένωσή τους δηλαδή, γεννήθηκε από το είδωλο μιας γυναίκας· ότι οι Έλληνες ενώθηκαν χάρη "σ' ένα πουκάμισο αδειανό" που λέει ο σύγχρονός μας ποιητής, σε "μιαν Ελένη"», αναφέρει ο Βασίλης Παπαβασιλείου.

«Είτε ως αιτία ή ωσάν λανθάνουσα αφορμή, πολιορκίες, σπαραγμοί, τραγικές απώλειες κι ένας πολυετής πόλεμος φέρουν το όνομά της. Ανάμεσα σε ζωή και θάνατο, το λυρικοδραματικό είδωλό της (Ελένης) καθοριστικό. Καθοριστική και η στιγμή για το ΚΘΒΕ, που με αξιώσεις βγαίνει απ' την πολύμηνη μάχη με τον κορωνοϊό, για να ριχτεί στη καινούρια μάχη με πάμπολα αξιακά δόρατα στη φαρέτρα του φέτος», σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Νίκος Κολοβός.

Στον ρόλο της Ελένης εμφανίζεται η Έμιλυ Κολιανδρή, του Μενέλαου ο Θέμης Πάνου, της Θεονόης η Αγορίτσα Οικονόμου, του Θεοκλύμενου ο Γιώργος Καύκας, της Γερόντισσας η Έφη Σταμούλη, του Αγγελιοφόρου Α' ο Δημήτρης Κολοβός, του Αγγελιοφόρου Β' ο 'Αγγελος Μπούρας, του Τεύκρου ο Δημήτρης Μορφακίδης, του Θεράποντα ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου και των Διόσκουρων ο Νικόλας Μαραγκόπουλος και ο Ορέστης Παλιαδέλης.

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση και τους συντελεστές της είναι διαθέσιμες στο: www.ntng.gr.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ