ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τριάντα χρόνια χωρίς τη Μελίνα Μερκούρη - Η καριέρα, ο Ντασέν και ο αγώνας για τα Γλυπτά

Η Μελίνα Μερκούρη

INTIME NEWS / ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΟΥΛΙΕΛΜΟΣ

Τριάντα χρόνια από το θάνατο της Μελίνα Μερκούρη συμπληρώνονται σήμερα 6 Μαρτίου, χάνοντας τη «μάχη» με τον καρκίνο.

Η είδηση του θανάτου της συγκλόνισε όχι μόνο το πανελλήνιο, αλλά και το διεθνή χώρο του κινηματογράφου, με τα θέατρα και τα μαγαζιά στο Μπρόντγουεϊ να παραμένουν κλειστά με σβηστά τα φώτα σε ένδειξη πένθους.

Στην κηδεία της συγκεντρώθηκε πλήθος κόσμου, ακόμη και περισσότεροι από την κηδεία του Γεωργίου Παπανδρέου το 1968. Ήταν η πρώτη Ελληνίδα που κηδεύτηκε με τιμές εν ενεργεία πρωθυπουργού.

Πλήθος κόσμου στην κηδεία της Μελίνας Μερκούρη

EUROKINISSI

Η πορεία της στο θέατρο και τον κινηματογράφο

Η Μελίνα πρωτοεμφανίζεται στη θεατρική σκηνή το 1944 στο Θέατρο Βρετάνια με τον θίασο του Γιώργου Παππά και Αντώνη Γιαννίδη, με το έργο του Αλέξη Σολομού «Το μονοπάτι της Λευτεριάς».

Ακολουθεί η συμμετοχή της σε πληθώρα εμβληματικών έργων στα οποία η ερμηνεία της καθήλωσε: «Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα», «Η Μπόρα Πέρασε», «Επικίνδυνη Στροφή», «Ο Άνθρωπος και τα Όπλα», «Φαύλος Κύκλος», «Της Νύχτας τα Καμώματα», «Ανατολικά του Σουέζ», «Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ», «Δεν θα τα πάρεις μαζί σου».

Το 1949 στο θέατρο τέχνης του Κάρολου Κουν, ερμήνευσε την Μπλανς Ντιμπουά στο «Λεωφορείον ο Πόθος», σημειώνοντας μεγαλειώδη επιτυχία.

Η Μελίνα Μερκούρη κατά τη διάρκεια συνέντευξης τον Απρίλη του 1974

AP Photo/Jerry Mosey

Το 1975 και ενώ έχει επιστρέψει στην Ελλάδα, ανεβάζει στο θέατρο Κάππα με τον Νίκο Κούρκουλο την «Όπερα της πεντάρας», το 1976 τη «Μήδεια» με το Κ.Θ.Β.Ε., ενώ το 1978 το «Συντροφιά με το Μπρεχτ» από το Ελληνικό θέατρο του Μάνου Κατράκη, παράσταση για την οποία γράφτηκε από το Θάνο Μικρούτσικο το «Άννα μην κλαις» για να τραγουδηθεί από τη Μελίνα Μερκούρη και τον Γιάννη Κούτρα.

Το κινηματογραφικό της ντεμπούτο έγινε με ένα θεατρικό έργο που είχε γραφτεί από τον Ιάκωβο Καμπανέλλη ειδικά για τη Μελίνα Μερκούρη, το «Στέλλα με τα κόκκινα γάντια», που στην ταινία είχε τον τίτλο Στέλλα (1955).

Η ταινία αυτή ήταν η μόνη που έκανε η Μελίνα Μερκούρη με ελληνική παραγωγή (Μήλλας Φιλμ). Για την ερμηνεία της στη Στέλλα, ήταν υποψήφια στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το οποίο έχασε, οδηγώντας την Isa Miranda στην απόφαση να της δώσει ένα ειδικό βραβείο με το όνομά της (Βραβείο Isa Miranda). [27]

Το 1957 παίζει στην πρώτη της ξενόγλωσση ταινία, σε σκηνοθεσία του Ζυλ Ντασέν με τίτλο Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (γαλλικά: Celui qui doit mourir), βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη.

Με το Ποτέ την Κυριακή το 1960, απέκτησε παγκόσμια αναγνώριση. Έγινε διεθνής σταρ και η Ελλάδα παγκόσμιος προορισμός.

Η ζωή με τον Ζυλ Ντασέν

Με τον Ζυλ Ντασέν ανακοίνωσαν επισημοποίησαν τη σχέση τους το 1964, όταν ανήγγειλαν την πρόθεσή τους να ενωθούν με τα «δεσμά» του γάμου.

Τελικά παντρεύτηκαν τον Μάιο του 1966 στο δημαρχείο Λωζάνης, με μοναδικό Έλληνα μάρτυρα τον Νίκο Κούρκουλο. Ο άλλος μάρτυρας ήταν ο Ελβετός δικηγόρος του Ζυλ Ντασέν.

Η Μελίνα Μερκούρη με το σύζυγό της και σκηνοθέτη Ζυλ Ντασέν στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στις Κάννες το 1978.

AP Photo/Jean Jacques Levy

«Είναι η πιο ευτυχισμένη στιγμή στη ζωή μου», φέρεται ότι δήλωσε η Μελίνα Μερκούρη.

«Θα ήθελα να είχαμε παντρευτεί στην Ελλάδα, αλλά τότε θα έπρεπε να καλέσουμε πολύ κόσμο και δεν ταίριαζε ο θόρυβος και η φασαρία σε μια απλή τελετή που επισφραγίζει συμβίωση 10 χρόνων».

Η εμπλοκή με την πολιτική

Κατά τη διάρκεια της επταετίας (1967-1974) πολέμησε σφοδρά τη Χούντα, χρησιμοποιώντας τη φήμη και τη λάμψη που είχε αποκτήσει, με συνέπεια να της αφαιρεθεί η ελληνική υπηκοότητα.

Πραγματοποίησε αρκετές συναυλίες και διοργάνωσε αρκετά μεγάλο αριθμό πορειών αντιδικτατορικού χαρακτήρα. Επεδίωξε συναντήσεις με πολιτικούς αλλά και με πνευματικές προσωπικότητες παγκοσμίου κύρους, με σκοπό να τους ευαισθητοποιήσει ενάντια στη χούντα. Κατά τη διάρκεια των αγώνων της έγιναν εναντίον της απόπειρες δολοφονίας.

Τα χρόνια της ως υπουργός Πολιτισμού και τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Διετέλεσε υπουργός Πολιτισμού την περίοδο 1981-1989 και 1993-1994, θέση η οποία της έδωσε το έναυσμα για να ξεκινήσει εκστρατεία για την επιστροφή των κλεμμένων Γλυπτών της Ακρόπολης από τον Λόρδο Έλγιν, τα οποία βρίσκονται στις προθήκες του Βρετανικού Μουσείου, να δημιουργήσει το θεσμό των δημοτικών περιφερειακών θεάτρων (γνωστά ως ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.) με σκοπό την πολιτιστική ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας αλλά και τον θεσμό των πολιτιστικών πρωτευουσών της Ευρώπης, με πρώτη την Αθήνα το 1985.

Έδωσε έμφαση στην αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης, καθώς και στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επίσης ανέθεσε τη μελέτη για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας (ιστορικό κέντρο της Αθήνας) ώστε να δημιουργηθεί ένα αρχαιολογικό πάρκο.

Ενώ ως υπουργός πολιτισμού, υποστήριξε θερμά το πρόγραμμα «Αιγαίο Αρχιπέλαγος» με σκοπό να προστατέψει το περιβάλλον και τον πολιτισμό του Αιγαίου αρχιπελάγους.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

× Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης