ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλωπεκία και τέχνη: Η εικαστική ερμηνεία για την τριχόπτωση των γυναικών

Αλωπεκία και τέχνη: Η εικαστική ερμηνεία για την τριχόπτωση των γυναικών

«Πορτρέτο μιας γυναίκας με έναν άνδρα», ένας πίνακας του 15ου αιώνα του Fra Filippo Lippi. Photo/Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης Νέα Υόρκη.

Τουλάχιστον το 40% των γυναικών εμφανίζουν τριχόπτωση ή αλωπεκία κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Οι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους έχει απεικονιστεί η γυναικεία τριχόπτωση στην ιστορία της τέχνης καταδεικνύουν τους πολλούς διαφορετικούς τρόπους ερμηνείας της..

Στη Βρετανία του 16ου και 17ου αιώνα, για παράδειγμα, η γυναικεία αλωπεκία μερικές φορές ερμηνευόταν ως τιμωρία για αμαρτίες, συμπεριλαμβανομένης της μοιχείας.

αλωπεκια και γυναικες τεχνη

«Δύο πριγκίπισσες» από την Αίγυπτο τον 14ο αιώνα π.Χ. Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης Νέα Υόρκη.

Κάποια άλλη ιστορική τέχνη, ωστόσο, απεικονίζει μια πιο ουδέτερη, ή και θετική, στάση απέναντι στη γυναικεία αλωπεκία. Στη θρησκευτική ή μυθική τέχνη, μερικές φορές εξιδανικευόταν ως κάτι θεϊκό.

Το «Madonna and Child», ζωγραφισμένο τον 15ο αιώνα από τον Ιταλό καλλιτέχνη της Αναγέννησης Carlo Crivelli, δείχνει τον Ιησού και τη Μαρία να αγκαλιάζονται σε ένα χρυσό, στυλιζαρισμένο σκηνικό. Οι δύο κάθονται πίσω από έναν θρησκευτικό βωμό που περιβάλλεται από ώριμα φρούτα και στολίζεται με φωτοστέφανα. Η Madonna έχει ψηλό μέτωπο και τα ξανθά μαλλιά της υποχωρούν, ιδιαίτερα στον ατιστερό της κρόταφο.

Αυτή η συσχέτιση μεταξύ αλωπεκίας και θεότητας φαίνεται σε ένα έργο ενός άλλου Ιταλού καλλιτέχνη της Αναγέννησης, του Cosmè Tura. Το «Madonna and Mary Magdalene» του (περίπου 1490) απεικονίζει τόσο τη μητέρα όσο και το παιδί με εξέχοντα μέτωπα.

madonna-and-child-1939-1-264.jpg

Το "Madonna and Child" του Carlo Crivelli, ζωγραφισμένο περίπου το 1490. Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης, Λονδίνο.

Ο πίνακας του 15ου αιώνα του Ιταλού καλλιτέχνη Fra Filippo Lippi, παρουσιάζει ένα αριστοκρατικό προφίλ μιας γυναίκας που αντιμετωπίζει έναν άνδρα. Έχει εμφανές μέτωπο και ψηλή γραμμή μαλλιών.

Η εμφάνιση της αλωπεκίας στη μεσαιωνική και αναγεννησιακή Ευρώπη μπορεί να ήταν της μόδας και μάλιστα να θεωρούνταν σημάδι ευφυΐας, ενθαρρύνοντας τα έθιμα του ξυρίσματος του μετώπου και της αφαίρεσης των φρυδιών.

Με ιατρικούς όρους

Οι διαφημίσεις και η έρευνα σήμερα τείνουν να συζητούν την τριχόπτωση αποκλειστικά με ιατρικούς όρους, ως ένα είδος επιβλαβούς ασθένειας. Ένα πρόσφατο άρθρο του BBC αναφέρεται στα άτομα με γυροειδή αλωπεκία ως «ασθενείς» και η εμπειρία τους από αυτήν ως «βαθιά καταθλιπτική». Αυτό σίγουρα αντανακλά κάποιες εμπειρίες, αλλά όχι αυτές που ερμηνεύουν την τριχόπτωση τους πιο ουδέτερα, ή ακόμα και με περηφάνια.

Οι απεικονίσεις της αλωπεκίας σε όλη την ιστορία της τέχνης είναι μια υπενθύμιση των πολλών περίπλοκων τρόπων που αντιμετωπίζεται η τριχόπτωση των γυναικών. Σήμερα τις περισσότερες φορές την εκλαμβάνουμε ως πηγή ντροπής, σπάνια ως σημάδι του θεϊκού και η αλήθεια είναι ότι η τριχόπτωση δεν δείχνει πραγματικά τίποτα για την αξία, την ηθική ή τη θέση μιας γυναίκας.

Αλλά οι ιστορικές απεικονίσεις της γυναικείας αλωπεκίας δίνουν ελπίδα. Αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πλαισίωση της αλωπεκίας ως αναπόφευκτα μειονεκτικής ασθένειας που χρειάζεται άμεσες «θεραπείες» μπορεί επίσης να είναι προκατειλημμένη. Αν η κοινωνική μας ερμηνεία για την αλωπεκία βελτιωθεί (ως κάτι που δεν πρέπει να στιγματίζεται), τότε μπορεί και η εμπειρία του ατόμου (ως κάτι που δεν πρέπει να φοβόμαστε) να αλλάξει στο μέλλον.

Alopecia in art history: The many ways women’s hair loss has been interpreted

ΔΗΜΟΦΙΛΗ