ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Joe Meek: O πρωτοπόρος της μουσικής που ήταν γεννημένος δολοφόνος

Joe Meek: O πρωτοπόρος της μουσικής που ήταν γεννημένος δολοφόνος
Απρίλιος 1963: Ο μάγος της ηχογράφησης του Telstar, Joe Meek, μάνατζερ του βρετανικού ορχηστρικού ποπ συγκροτήματος «The Tornados».  Getty

Ο Joe Meek, ως χαρακτήρας, κατοικεί στο όριο όπου το ταλέντο συναντά τον τρόμο και ρίχνει φως στις αμαρτίες των προκαταλήψεων των κοινωνιών μας.

Είναι αρκετά τα παραδείγματα βαθιά διαταραγμένων ιδιοφυιών στον κόσμο της τέχνης, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Αμερικανός ομόλογός του, Phil Spector, έζησε επίσης μια ζωή τρέλας, αριστουργημάτων και δολοφονιών. Πέρα από τις βιογραφικές ομοιότητες, ωστόσο, ο Spector και ο Meek ήταν πολύ διαφορετικοί άνθρωποι, των οποίων οι ζωές ήταν ωστόσο τρομακτικά μπερδεμένες.

Γεννημένος στις 5 Απριλίου 1929 στο Gloucestershire της Αγγλίας, ο Meek ήταν κάπως ένα παιδί θαύμα και σε νεαρή ηλικία ανέπτυξε ενδιαφέρον για τα ηλεκτρονικά και την περφόρμανς.

Κατά τη διάρκεια της παιδικής του ηλικίας, απεικονίζεται από τους βιογράφους ως ένα είδος προ-εφηβικού Thomas Edison, που παίζει με ραδιόφωνο, με ηλεκτρικά κυκλώματα και μάλιστα κατασκευάζει αυτό που πιστεύεται ότι είναι η πρώτη λειτουργική τηλεόραση της περιοχής Gloucestershire, όλα στο υπόγειο του σπιτιού των γονιών του. Τελικά την καρδιά του κέρδισε η παραγωγή μουσικής στο δικό του πλέον στούντιο, για τις οποίες απέκτησε τεράστια φήμη.

Ένας τρελός επιστήμονας του ήχου που επρόκειτο να τα καταφέρει στην παραγωγή ιδιαίτερων ήχων, και κάπως έτσι δημιούργησε το δικό του προσωπικό στυλ.

Το ταξίδι του στον κόσμο του ήχου έγινε τόσο απομονωμένο και προσωπικό που ακόμη και οι Beatles δεν μπορούσαν να του κάνουν εντύπωση. Όταν ο Brian Epstein ζήτησε τη γνώμη του για τα νεαρά παιδιά από το Λίβερπουλ, του είπε να μην μπει στον κόπο να τα υπογράψει και, ομοίως, συμβουλεύτηκε σε μια άλλη ευκαιρία να υπογράψει ένα συγκρότημα μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα αφήσουν στην άκρη τον τραγουδιστή τους, ο οποίος αποδείχθηκε ότι ήταν ο 16χρονος Rod Stewart.

Ανάμεσα στο «σεντούκι» των κορυφαίων κασετών που ανακαλύφθηκαν μετά τον θάνατό του ήταν πεταμένα έργα με τον David Bowie, τον Richie Blackmore και περίπου 1.850 άλλους. Αυτές οι κραυγαλέες παραλείψεις οφείλονταν στιςι ανησυχίες του που δεν αφορούσαν πάντα τη μουσική.

Για παράδειγμα, ο Meek είχε γοητευτεί με την ιδέα να επικοινωνήσει με τους νεκρούς μέσω του στούντιο του. Τοποθέτησε συσκευές ηχογράφησης σε διάφορα νεκροταφεία και κάποτε απαθανάτισε τον μοιραίο ήχο του απαλού γουργουρητού μιας γάτας, ερμηνεύοντάς το ότι του μιλούσε με ανθρώπινους τόνους.

Καθώς η ψυχική του υγεία χειροτέρευε, ο Meek έγινε ένα είδος κρατούμενου στο άτακτο στούντιο διαμέρισμά του, ισχυριζόμενος ότι οι εξωγήινοι αντικαθιστούσαν την ομιλία του ελέγχοντας το μυαλό του.


Η κατάρρευση της ψυχικής του υγείας τελικά κορυφώθηκε με τον τραγικό θάνατο της σπιτονοικοκυράς του, Violet Sendon από το χέρι του Meek. Το κυνηγετικό όπλο που αφαίρεσε τη ζωή της είχε κατασχεθεί από τον Meek λίγες μόνο εβδομάδες νωρίτερα από τον μπασίστα των Tornados, Heinz Burt, καθώς ο Meek αντιτάχθηκε να το χρησιμοποιήσει για κυνήγι ενώ βρισκόταν σε περιοδεία. Δεν υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το τραγικό τέλος μιας ταραγμένης ζωής και την τελευταία του πράξη που ήταν να αυτοκτονήσει.

Αν και η κληρονομιά της ζωής του Meek είναι ανεξίτηλα αμαυρωμένη από προβλήματα και τρόμο, είναι επίσης αναμφισβήτητα ένα μεγάλο κομμάτι της μουσικής ιστορίας και πολλοί καλλιτέχνες του ήχου ακόμη και σήμερα τον θεωρούν πολύ μπροστά για την εποχή του.