ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο μάγος της «Αποκάλυψης»: Λάζλο Κρασναχορκάι, ο νικητής του Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025

Ο μάγος της «Αποκάλυψης»: Λάζλο Κρασναχορκάι, ο νικητής του Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025

O Laszlo Krasznahorkai. 

AP

Ο Ούγγρος συγγραφέας τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το όραμα και την τέχνη του που αντιστέκονται στον φόβο και την παρακμή. Μια αναλυτική ματιά στην πορεία του, στο ύφος που κόβει την ανάσα και στα βιβλία που βλέπουν την αγωνία μέσα από τον φακό της αποκαλυπτικής γραφής.

Τόποι καταγωγής και η αρχή της φθοράς

Γεννημένος το 1954 στην Gyula, μια μικρή πόλη της νοτιοανατολικής Ουγγαρίας, ο Λάζλο Κρασναχορκάι μεγάλωσε μέσα σε πολιτικά και πολιτιστικά πεδία που αναπόφευκτα διαμόρφωσαν το βλέμμα του: την ιστορία της καταπίεσης υπό κομμουνιστικό καθεστώς, τον τόνο της ήττας, αλλά και τη φλόγα της εσωτερικής αντίστασης.

Η πρώτη του μεγάλη φωνή ξεπήδησε με το Sátántangó το 1985 — ένα μυθιστόρημα που αποτυπώνει έναν κόσμο γεμάτο αποσύνθεση, παρακμή και ανθρώπινα ψέματα — και αργότερα έγινε ταινία επτά ωρών σε σκηνοθεσία Μπέλα Ταρρ.

Το ύφος που δεν συγχωρεί την ησυχία

Το έργο του Κρασναχορκάι ξεχωρίζει από την πρώτη λέξη για το ύφος του: φράσεις μεγάλες, αδιάσπαστες, χωρίς τελεία ή με ελάχιστες παύσεις∙ προτάσεις που μοιάζουν να κυλούν σαν μακρές σκιές, σαν αναπνοές που κόβουν.

Η χρήση μιας μόνο πρότασης σε κάποια έργα για μεγάλο μέρος του κειμένου — όχι ως κόλπο, αλλά ως τρόπος να αποδόσει τη ροή της σκέψης, της μνήμης, της αγωνίας — κάνει τον αναγνώστη να νιώθει μειωμένη την απόσταση από το έσω του χαρακτήρα.

Δεν λείπουν στοιχεία ακραίου υπαρξιακού τρόμου, παρακμής και σκιαγράφησης ανθρώπων σε περιθώριο· αλλά εντός αυτής της σκιάς αναδύεται μια δόση ειρωνείας ή μαύρου χιούμορ, μια αίσθηση ότι η ομορφιά και η λυρικότητα επιμένουν — ακόμη και όταν όλα γύρω ξεθωριάζουν.

Πολιτικά βλέμματα, ταξίδια και διαρκής αμφισβήτηση

Ο Κρασναχορκάι δεν γράφει απομονωμένος· τα ταξίδια του, οι πολιτισμικές του επαφές — ιδιαίτερα προς την Ανατολή, με εντυπώσεις από Κίνα και Ιαπωνία — προσθέτουν έναν στοχαστικό, μελετημένο τόνο στην ποίησή του.

Έχει μιλήσει ανοιχτά για την πικρία του απέναντι στην κατάσταση του κόσμου σήμερα — για την πολιτική, για το χάσμα ανάμεσα σε ιδεώδη και πραγματικότητα — αλλά ποτέ με παραίτηση. Αντιθέτως, η γραφή του μοιάζει σαν μία διαρκής διόρθωση: ένα έργο που προσπαθεί να διορθώσει ένα προηγούμενο, να βρει φως μέσα στο σκοτάδι.

Θεοί της φθοράς και η τέχνη που επιμένει

Η Ακαδημία του Νόμπελ τίμησε τον Κρασναχορκάι «για το σαγηνευτικό και οραματικό του έργο», που μέσα σε έναν κόσμο αποκαλυπτικού τρόμου επιβεβαιώνει την δύναμη της τέχνης.

Το βραβείο έρχεται να υπενθυμίσει ότι η λογοτεχνία δεν είναι απλώς αφήγηση· είναι φωνή ενάντια στην απώλεια, στην παράλυση, στην υπαρξιακή μοναξιά. Είναι η τέχνη που κοιτά το τέλος και, χωρίς να το αγνοεί, το μετατρέπει σε ένα έργο φωτός — ή τουλάχιστον σε έναν καθρέφτη που το αντικατοπτρίζει.