ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νέα επικίνδυνη μόδα στην Κίνα λόγω του... Γκάρι από τη «Ζωούπολη 2»

Νέα επικίνδυνη μόδα στην Κίνα λόγω του... Γκάρι από τη «Ζωούπολη 2»

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ταινία «Zootopia 2» βρίσκεται σε καλό δρόμο για να ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο box office, δήλωσε η Disney την Παρασκευή.

Disney

Η τεράστια επιτυχία του «Ζωούπολη 2» στην Κίνα έφερε στο προσκήνιο τον Γκάρι Ντε’Σνέικ. Μαζί του, όμως, γεννήθηκε και μια ανησυχητική τάση: νέοι αγοράζουν πραγματικές, δηλητηριώδεις οχιές, προκαλώντας προβληματισμό στις αρχές.

Το «Ζωούπολη 2» δεν είναι απλώς μια ακόμη κινηματογραφική επιτυχία της Disney. Στην Κίνα εξελίχθηκε σε πολιτιστικό φαινόμενο – και σε ορισμένες περιπτώσεις, σε αφορμή για επικίνδυνες αποφάσεις.

Ο 21χρονος Τσι Γουεϊχάο από την επαρχία Τζιανγκσί υποδέχτηκε πρόσφατα ένα νέο «μέλος» στην οικογένειά του: ένα εντυπωσιακό, αλλά εξαιρετικά δηλητηριώδες μπλε φίδι. Πρόκειται για την ινδονησιακή οχιά pit viper, την οποία αγόρασε μόλις δύο ημέρες μετά την πρεμιέρα της ταινίας στις 26 Νοεμβρίου.

Η έμπνευσή του δεν ήταν άλλη από τον Γκάρι Ντε’Σνέικ, τον νέο χαρακτήρα του «Ζωούπολη 2», που χαρίζει τη φωνή του ο Κε Χούι Κουάν. Ο κινηματογραφικός Γκάρι, ένας συμπαθής και ευσυνείδητος εκπρόσωπος των ερπετών, φαίνεται πως άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο πολλοί νέοι βλέπουν τα φίδια.

«Η ταινία βοηθά να αποκτήσουν τα ερπετά καλύτερη εικόνα. Δεν είναι “παράξενα” κατοικίδια», λέει ο Τσι στο CNNi. «Αγαπώ τον ενθουσιασμό και την αίσθηση ευθύνης του Γκάρι».

176544365800-197-2.jpg

Η οχιά του Τσι στην Ινδονησία, η οποία μοιάζει με τον Γκάρι Ντε'Σνέικ, τον χαρακτήρα του μπλε φιδιού στο Zootopia 2.

Qi Weihao

Μια επιτυχία-ρεκόρ με απρόβλεπτες συνέπειες

Η ταινία κυκλοφόρησε προς το τέλος της Χρονιάς του Φιδιού στο κινεζικό ημερολόγιο και κατέρριψε ρεκόρ, συγκεντρώνοντας πάνω από 3,55 δισ. γιουάν (503 εκατ. δολάρια), καθιστώντας την την πιο εμπορική ξένη animation ταινία όλων των εποχών στην Κίνα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το «Ζωούπολη 2» ξεπέρασε το 1 δισ. δολάρια στο box office.

Στην πλοκή, ο Γκάρι προσπαθεί να αποκαταστήσει τη φήμη της οικογένειάς του – και όλων των ερπετών – με τη βοήθεια της Τζούντι Χοπς και του Νικ Γουάιλντ. Το μήνυμα αυτό φαίνεται να άγγιξε ιδιαίτερα μια κοινότητα που, όπως λένε οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες ερπετών, συχνά αντιμετωπίζεται με προκατάληψη.

Έκρηξη αγορών και ανησυχία

Μετά την κυκλοφορία της ταινίας, οι αναζητήσεις για την ινδονησιακή οχιά εκτοξεύθηκαν στις κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ οι τιμές έφτασαν από μερικές εκατοντάδες έως αρκετές χιλιάδες γιουάν, σύμφωνα με την εφημερίδα The Paper.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα εξωτικά κατοικίδια έχουν κερδίσει ιδιαίτερα τη γενιά Z. Περισσότερα από 17 εκατομμύρια Κινέζοι είχαν εξωτικά ζώα έως το τέλος του 2024, με την αγορά να πλησιάζει τα 10 δισ. γιουάν. Τα φίδια αποτελούν πάνω από το 50% των ερπετών που διατηρούνται ως κατοικίδια.

Παρότι η αποστολή ζωντανών ζώων και επικίνδυνων ουσιών απαγορεύεται από τη νομοθεσία, η κατοχή της συγκεκριμένης οχιάς δεν είναι παράνομη. Αυτό, όμως, δεν καθησυχάζει τις αρχές.

Ο ίδιος ο Τσι, έμπειρος εκτροφέας που παρέλαβε το φίδι αυτοπροσώπως, προειδοποιεί: «Αν δεν έχετε εμπειρία και τον κατάλληλο εξοπλισμό, μην κρατήσετε δηλητηριώδες φίδι από παρόρμηση».

Η Beijing News σχολίασε ότι, όσο χαριτωμένος κι αν είναι ο Γκάρι στην οθόνη, «το πραγματικό φίδι απέχει πολύ από ένα ακίνδυνο παιχνίδι μόδας» και μπορεί να εξελιχθεί σε σοβαρό ζήτημα δημόσιας ασφάλειας.

Περιορισμοί και… λούτρινα φίδια

Μετά από έλεγχο του CNN, τα δηλητηριώδη φίδια αποσύρθηκαν από πολλές πλατφόρμες, ενώ η JD, η μεγαλύτερη διαδικτυακή αγορά της Κίνας, αφαίρεσε άμεσα σχετικές αγγελίες, δηλώνοντας ότι απαγορεύει αυστηρά την πώληση δηλητηριωδών ζώων.

Την ίδια στιγμή, οι θαυμαστές του Γκάρι στρέφονται σε πιο ασφαλείς επιλογές. Τα συλλεκτικά κουτιά-έκπληξη και τα λούτρινα παιχνίδια του χαρακτήρα βρίσκονται στις πρώτες θέσεις πωλήσεων, με καταστήματα της Disneyland στη Σαγκάη να δηλώνουν ότι έχουν ήδη εξαντληθεί.

Το φαινόμενο αποδεικνύει για ακόμη μία φορά τη δύναμη της ποπ κουλτούρας – αλλά και το πόσο λεπτή μπορεί να γίνει η γραμμή ανάμεσα στη λατρεία ενός χαρακτήρα και στις πραγματικές, ενίοτε επικίνδυνες, συνέπειες.

Gary from Zootopia 2 is a hit in China. Now young people are buying venomous pit vipers, CNNi