ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

19o ΦΝΘ: Το σκληρό ροκ του ριζοσπαστικού Βιτάλι Μάνσκι ξεκινά

19o ΦΝΘ: Το σκληρό ροκ του ριζοσπαστικού Βιτάλι Μάνσκι ξεκινά

Με κάθε επισημότητα και ενθουσιασμό για μια γιορτή εικόνας και γνώσης, άνοιξε την αυλαία του το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, την Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017, στην κατάμεστη αίθουσα του Ολύμπιον.

Την έναρξη ανέλαβε ο πρωταγωνιστής ενός από τα 200 και πλέον ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν αυτές τις μέρες που έντυσε με σαξόφωνο και beatbox το portfolio από ασπρόμαυρες φωτογραφίες της παλιάς Θεσσαλονίκης στην μεγάλη οθόνη.

Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στο μεγάλο στοίχημα των ντοκιμαντέρ σήμερα ("να υπερβούν τα φαινόμενα και τα πρόσκαιρα κινηματογραφικά τρικ και να σχολιάσουν με τόλμη την αλήθεια και την πραγματικότητα που μας περιβάλλει" τόνισε) και στη συνέχεια η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ελίζ Ζαλαντό, καλωσόρισε σινεφίλ και άλλους στη δεύτερη μεγάλη εκδήλωση του οργανισμού, μετά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου, που γίνεται κάθε Νοέμβριο.

https://www.instagram.com/p/p

Τα ντοκιμαντέρ του φετινού μας φεστιβάλ μιλούν για τον κόσμο μας. Για όλα τα δύσκολα, τα επικίνδυνα, τα παράξενα του κόσμου μας. Αλλά και για τα όμορφα, γι’ αυτά που διασώζουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια" επισήμανε ο Ανδρεαδάκης. "Θα δούμε επίσης ταινίες για την ιστορία και την μνήμη, το περιβάλλον, τις μειονότητες και τις μετακινήσεις των πληθυσμών, αλλά και ταινίες για τον ρυθμό της μουσικής, το πάθος των τεχνών, τη μαγεία του ίδιου του κινηματογράφου" πρόσθεσε από η Ζαλαντό που αναφέρθηκε και στις καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης.

Για πρώτη φορά το Φεστιβάλ έχει Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα με 12 ταινίες -τρεις από τις οποίες είναι ελληνικές- και κριτική επιτροπή η οποία θα απονείμει τον Χρυσό Αλέξανδρο και το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής.

https://www.instagram.com/p/p

"We Love Cinema"

https://www.instagram.com/p/p

"Το We Love Cinema είναι ο τίτλος μιας σειράς ενεργειών για να φέρουμε στις αίθουσες του φεστιβάλ όλη την πόλη, όλο τον χρόνο" διευκρίνισε η Ζαλαντό.

"Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης μας θυμίζει τις καλύτερες ταινίες του κλασικού σινεμά, ενώ τα εκπαιδευτικά προγράμματα στο Μουσείο Κινηματογράφου και στο Ολύμπιον φέρνουν τα παιδιά κοντά στο σινεμά. Επίσης συνεργαζόμαστε με άλλους φορείς της πόλης και διοργανώνουμε κινηματογραφικά αφιερώματα, ειδικές προβολές και εκδηλώσεις και σχεδιάζουμε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες εκπλήξεις για το καλοκαίρι" πρόσθεσε.

Και μετά το πάρτι των Rolling Stones από την Αβάνα ξεκίνησε με Ολέ! Ολέ! Ολέ! στη Θεσσαλονίκη. Εννοείται ότι οι αειθαλείς "κυλιόμενες πέτρες", βράχοι της ροκ, ξεσήκωσαν την αίθουσα με 101 λεπτά ερμηνείας των Satisfaction και άλλων αιώνιων hit.

Από το ροκ στην οθόνη, στο ροκ της ζωής του Βιτάλι Μάνσκι

Από σήμερα ξεκινάει και το αφιέρωμα στον επίσημο προσκεκλημένο της φετινής διοργάνωσης, Βιτάλι Μάνσκι που είναι ήδη στη Θεσσαλονίκη για να παραστεί στις προβολές των ταινιών του στο πλαίσιο αφιερώματος στο έργο του που διοργανώνει το φεστιβάλ σε ένα αφιέρωμα που θα συζητηθεί.

Ο ουκρανικής καταγωγής Ρώσος ντοκιμαντερίστας, ασυμβίβαστος και μαχητικός δε διστάζει να αποκαλύψει τους μηχανισμούς προπαγάνδας της Βόρειας Κορέας ή να αποτυπώσει τις πολιτικές εξελίξεις στη Ρωσία και τον αντίκτυπό τους στην κοινωνία.

Ένα θέμα που βρίσκεται μονίμως στην επικαιρότητα, οι σχέσεις Ουκρανίας - Ρωσίας, έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις ταινίες του, πυροδοτώντας όχι μόνο τον διάλογο, αλλά και αντιδράσεις από τις αρχές.

Ο Μάνσκι γεννήθηκε στο Λβιβ της Ουκρανίας το 1963 και βρέθηκε πολύ νωρίς στη Μόσχα για να σπουδάσει κινηματογράφο. Παρέμεινε εκεί, όχι όμως χωρίς κριτική ματιά απέναντι στο καθεστώς. Το 2014 οι συγκρουσιακές του απόψεις, του κόστισαν την κρατική επιχορήγηση προς το ArtDocFest, το οποίο διηύθυνε. Από το 2015 ζει στη Λετονία.

Με περισσότερα από 30 ντοκιμαντέρ στο ενεργητικό του, ο βραβευμένος δημιουργός έχει θητεύσει και στην τηλεόραση ως παραγωγός και σκηνοθέτης, μυώντας το ρωσικό κοινό στο συγκεκριμένο είδος. Το αφιέρωμα του 19ου ΦΝΘ παρουσιάζει επτά αντιπροσωπευτικά ντοκιμαντέρ του.

Ο Βιτάλι Μάνσκι σε επτά κεφάλαια

Τις επιπτώσεις από την σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας μετά την επανάσταση του 2014, καταγράφει στο πρόσφατο φιλμ του Στενοί δεσμοί (2016), μέσα από τις προσωπικές ιστορίες των συγγενών του που ζουν στην Ουκρανία. Με τους θεατές μοιράζεται και τη δική του εμπειρία: «Από Ουκρανός έγινα Ρώσος πολίτης, απλά και μόνο επειδή έτυχε να ζω στη Μόσχα όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση. Ό,τι συνέβη εκεί πρόσφατα, το θεωρώ σαν προσωπική μου τραγωδία».

Στο αποκαλυπτικό Κάτω από τον ήλιο (2015), o Μάνσκι, έχοντας εξασφαλίσει άδεια γυρισμάτων από το καθεστώς της Βόρειας Κορέας, εκθέτει τη φαινομενικά αψεγάδιαστη ζωή των πολιτών της χώρας, αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς προπαγάνδας και ανελευθερίας. Ηρωίδα του, ένα οκτάχρονο κορίτσι που προετοιμάζεται για τους εορτασμούς των γενεθλίων του πρώην ηγέτη Κιμ Γιονγκ Ιλ.

Ένα τολμηρό ταξίδι επιχειρεί στο φιλμ Αγωγός (2013). Ακολουθεί στα ενδότερα της χώρας τον εμβληματικό για τη Ρωσία αγωγό που συνδέει τη Δυτική Σιβηρία με τη Δυτική Ευρώπη, αναδεικνύοντας μια εντυπωσιακή ανθρωπογεωγραφία γεμάτη αντιθέσεις.

Ένα διαφορετικό πορτρέτο της Κούβας και των ανθρώπων της είναι το ντοκιμαντέρ Πατρίδα ή θάνατος (2011). Ξεπερνώντας τα στερεότυπα, το φιλμ καταγράφει την κουλτούρα, τη φτώχεια, τον αποκλεισμό αλλά και το ανίκητο πνεύμα των Κουβανών, που πορεύονται εδώ και μισό αιώνα με το σύνθημα-δίλημμα «Πατρίδα ή θάνατος».

Στο συγκινητικό Τι είν’ η πατρίδα μας (2005), ο Μάνσκι εντοπίζει τα ίχνη των παλιών συμμαθητών του, αυτών που το 1973 έδωσαν όρκο στην ΕΣΣΔ ως Νεαροί Πιονέροι, χαρτογραφώντας σε Ουκρανία, Ισραήλ, ΗΠΑ και Καναδά, το παρελθόν και το παρόν τους.

Τα μπάνια του λαού πρωταγωνιστούν στο Μπρόντγουεϊ. Μαύρη Θάλασσα (2002) το οποίο εκτυλίσσεται στο ομώνυμο τουριστικό θέρετρο στη Μαύρη Θάλασσα. Πρόσφυγες από τον Καύκασο, την Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και ρώσοι πολίτες χαίρονται τις καλοκαιρινές διακοπές τους με κολύμπι, χορό, καραόκε και φλερτ. Ένας ελκυστικός και παράδοξος μικρόκοσμος παραθεριστών.

Η αυτοβιογραφία μιας ολόκληρης γενιάς μέσα από την αυτοβιογραφία του δημιουργού φωτίζεται στο ντοκιμαντέρ Ιδιωτικά χρονικά. Μονόλογος (1999). Ο Μάνσκι αφηγείται όσα σημάδεψαν τη γενιά του, όσους δηλαδή έζησαν την εποχή του Γιούρι Γκαγκάριν και τη Ρωσία του θριάμβου και των καθοριστικών αλλαγών.

Private Chronicles 2

Διαβάστε περισσότερα

19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οδηγός για αρχάριους

19o ΦΝΘ: Aπόψε οι Rolling Stones λένε ολέ! στη Θεσσαλονίκη