ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

1989: Την τελευταία φορά που τα Όσκαρ δεν είχαν οικοδεσπότη, η τελετή κόντεψε να τιναχτεί στον αέρα

1989: Την τελευταία φορά που τα Όσκαρ δεν είχαν οικοδεσπότη, η τελετή κόντεψε να τιναχτεί στον αέρα
youtube

Τελευταία στιγμή η Ακαδημία «το ‘σωσε». Τέσσερις ηθοποιοί, οι Άλισον Τζάνεϊ, Φράνσες ΜακΝτόρμαντ, Γκάρι Όλντμαν και Σαμ Ρόκγουελ, θα είναι οι παρουσιαστές των Όσκαρ της 24ης Φεβρουαρίου και ευτυχώς, διότι την τελευταία φορά που η τελετή έγινε χωρίς παρουσιαστή, κόντεψε να τιναχτεί στον αέρα.

Η 61η απονομή των βραβείων στις 29 Μαρτίου 1989, που δεν είχε οικοδεσπότη, έχει περάσει στην ιστορία ως η χειρότερη στην ιστορία του θεσμού και έχει καταστρέψει καριέρες και ζωές. Η τηλεθέαση των Όσκαρ είχε πάρει τον κατήφορο. Και για να δώσει λίγο μπρίο στην τελετή απονομής, η Ακαδημία προσέλαβε τον 51χρονο παραγωγό Άλαν Καρ, υπεύθυνο για μεγάλες επιτυχίες όπως το «Grease» του 1978 και παταγώδεις αποτυχίες όπως το μιούζικαλ για τους Village People «Can’t Stop the Music» (1980). Ο Καρ ήταν πιο γνωστός για τα πάρτι που οργάνωνε στα 70s με κοκαΐνη και pool boys και για το εξεζητημένο του στιλ.

Ο Καρ αποφάσισε να αντικαταστήσει τον οικοδεσπότη της απονομής των Όσκαρ με διάσημα ζευγάρια συμπρωταγωνιστών, συνεργατών, συζύγων, εραστών κλπ, και να γεμίσει την τελετή με μουσικά νούμερα, εκ των οποίων το εναρκτήριο κράτησε 11 ανυπόφορα λεπτά και αρκούσε για να καταστρέψει όλη τη βραδιά.

Όσο οι προσκεκλημένοι περίμεναν στη θέση τους για την έναρξη της τελετής, μια φωνή από τα μεγάφωνα έλεγε: «Το μεγαλύτερο αστέρι όλων των εποχών θα είναι σύντομα εδώ». Ποιο ήταν το αστέρι αυτό; Η Χιονάτη, όπως την υποδύθηκε με τσιριχτή φωνή η 22χρονη πρωτοεμφανιζόμενη ηθοποιός Αϊλίν Μπόουμαν. Η οποία μπήκε στην αίθουσα ακολουθώντας μία ομάδα από χορεύτριες που ήταν ντυμένες αστέρια. Και σε μία από τις πιο αμήχανες στιγμές στην ιστορία των Όσκαρ, ακολουθώντας τις οδηγίες του Άλαν Καρ, επιχείρησε να σφίξει τα χέρια των ηθοποιών που κάθονταν στις πρώτες θέσεις.

Αμηχανία και ντροπή

Ο Τζακ Νίκολσον γύρισε αλλού το κεφάλι για να τη γλιτώσει, η Μισέλ Φάιφερ «πάγωσε», ο Τομ Χανκς κοίταξε κάτω και γέλασε αμήχανα, η Σιγκούρνεϊ Γουίβερ επιστράτευσε με κόπο ένα χαμόγελο, ο Ντάστιν Χόφμαν (που κέρδισε το Όσκαρ για τον «Άνθρωπο της βροχής») σφύριζε αδιάφορα…

Όταν η Μπόουμαν – Χιονάτη ανέβηκε στη σκηνή μαζί με τις χορεύτριες – αστέρια, τα πράγματα άρχισαν να γίνονται ακόμη πιο αμήχανα και πολύ πιο περίεργα. Μετά από ένα σύντομο μονόλογο για το πόσο της λείπει το παλιό Χόλιγουντ και οι σταρ της Χρυσής Εποχής του, η αυλαία σηκώνεται για να αποκαλύψει ένα σκηνικό που αναβίωνε το νυχτερινό κλαμπ Cocoanut Grove του ξενοδοχείου Ambassador, όπου σύχναζαν τότε οι σταρ και όπου φιλοξενήθηκαν οι πρώτες απονομές των Όσκαρ. Ο παλιός τηλεπαρουσιαστής Μερβ Γκρίφιν τριγύριζε στα τραπέζια και σήκωνε 70άρηδες και 80άρηδες σταρ όπως η Ντόροθι Λαμούρ, ο Ρόι Ρότζερς, η Ντέιλ Έβανς, η Άλις Φέι, για να χαιρετήσουν και να αποχωρήσουν, οι περισσότεροι υποβασταζόμενοι.

Μετά έγινε χειρότερο…

«Χιονάτη, το ραντεβού σου στα τυφλά για απόψε είναι… ο Ρομπ Λόου!», λέει ο Γκρίφιν και ο 25χρονος γόης έρχεται στη σκηνή για ένα ντροπιαστικό ντουέτο με την Μπόουμαν στο «Proud Mary» των Creedence Clearwater Revival. Το τραγούδι έγινε αγνώριστο από τους αλλαγμένους στίχους και τα φάλτσα των δύο ερμηνευτών και όλοι στο κοινό –στην αίθουσα και στην τηλεόραση– περίμεναν ότι κάπου εκεί θα τελείωνε το μαρτύριό τους. Αλλά, τους περίμεναν ακόμη τουλάχιστον τρία λεπτά τραγουδιού και χορού από μπαλέτο ταξιθετών μέχρι να βγει στη σκηνή η ηθοποιός Λίλι Τόμλιν και να ξεκινήσει η απονομή.

Χρειάστηκε να περάσει μια 20ετία για να εμφανιστεί το YouTube το βίντεο αυτής της αξέχαστης έναρξης των Όσκαρ και μέσα σε μία μέρα το είδε ένα εκατομμύριο κόσμου. Στη συνέχεια κατέβηκε, ανέβηκε από άλλον, ξανακατέβηκε, ξανανέβηκε… Πάντως το επίσημο κανάλι των Όσκαρ έχει στο YouTube 29 βίντεο από εκείνη τη βραδιά και κανένα δεν περιλαμβάνει την έναρξη.

oscars worst roblowe 1988 2005 schema org

Η χειρότερη στιγμή της καριέρας του Ρομπ Λόου ήταν εκείνη η απονομή

Τραγικές κριτικές αλλά καλή τηλεθέαση

Στο πάρτι μετά την απονομή, ο Ρόμπιν Γουίλιαμς έλεγε σε μια παρέα: «Έμαθα πως ο Άλαν Καρ θα αναλάβει μετά και τα βραβεία Νόμπελ. Πολύ τραγούδι και χορός!». Ο Καρ δεχόταν συγχαρητήρια, αλλά σε τέτοιες περιπτώσεις δεν διακρίνεις αν είναι ειλικρινή ή απλά από ευγένεια. Όταν δημοσιεύτηκαν οι κριτικές την επόμενη ημέρα αποδείχθηκε ότι ήταν το δεύτερο. «Η 61η απονομή των Όσκαρ ξεκίνησε δίνοντας την εντύπωση ότι δεν θα υπάρξει 62η», έγραψαν οι New York Times. Ενώ για τον Ρομπ Λόου σχολίαζαν ότι «καλό θα ήταν να περιορίσει όλες τις μελλοντικές μουσικές του δραστηριότητες εντός του μπάνιου του».

Η τηλεθέαση ήταν καλή. Η υψηλότερη της τελευταίας πενταετίας, με 42,7 εκατ. θεατές στις ΗΠΑ και ποσοστό 29,8% –αριθμοί που η Ακαδημία σήμερα δεν βλέπει ούτε στα πιο τρελά της όνειρα. Μετά ήρθε η μήνυση από τη Walt Disney. Κανείς δεν είχε ζητήσει άδεια για τη χρησιμοποίηση της Χιονάτης στο σόου. Η Ακαδημία αναγκάστηκε να απολογηθεί δημοσίως και η μήνυση αποσύρθηκε.

Το επόμενο χτύπημα ήρθε από μία ομάδα 17 μεγάλων προσωπικοτήτων του Χόλιγουντ: Γκρέγκορι Πεκ, Πολ Νιούμαν, Τζούλι Άντριους, Σίντνεϊ Λουμέτ, Μπίλι Γουάιλντερ και άλλοι, υπέγραφαν ανοιχτή επιστολή όπου δήλωναν πως «η 61η απονομή των Όσκαρ ήταν ντροπιαστική όχι μόνο για την Ακαδημία αλλά και για ολόκληρη την κινηματογραφική βιομηχανία» και παρακινούσαν τους επικεφαλής της Ακαδημίας «να εξασφαλίσουν ότι οι μελλοντικές απονομές θα αντανακλούν τα υψηλά στάνταρ ποιότητας που θέτουν οι υποψήφιες ταινίες και οι δημιουργοί τους». Λίγες μέρες μετά οι Los Angeles Times αφιέρωσαν ολόκληρη τη σελίδα επιστολών στα Όσκαρ.

maxresdefault

Ο Άλαν Καρ ήταν πιο γνωστός για τα οργιώδη πάρτι του, παρά για τις ταινίες του

Κόλαφος για καριέρες και ζωές

Τι απέγιναν οι πρωταγωνιστές της βραδιάς; Ο Άλαν Καρ δεν συνήλθε ποτέ από το χτύπημα. Το Χόλιγουντ τον ξέγραψε και εκείνος δεν ξαναβρήκε δουλειά ούτε στο θέατρο ούτε στον κινηματογράφο. Απομονώθηκε στο σπίτι του.Πέθανε από καρκίνο το 1999, στα 62 του χρόνια.

Η Αϊλίν Μπόουμαν δεν έκανε ποτέ καριέρα. Εκτός αν θεωρεί κανείς καριέρα το ρόλο μιας ξεναγού στην ταινία με τον τίτλο «Ντομάτες – δολοφόνοι τρώνε τη Γαλλία!» και εκείνον μιας αστυνομικού στην ταινία «Ένα αχτύπητο δίδυμο» με τον Τσακ Νόρις.

Δύο μήνες μετά την τελετή απονομής στα χέρια των αρχών έφτασε μία βιντεοκασέτα στην οποία ο Ρομπ Λόου και ένας φίλος του έκαναν σεξ με μία 16χρονη κοπέλα. Η ηλικία συναίνεσης στο σεξ στη συγκεκριμένη πολιτεία (Τζόρτζια) ήταν τα 14, αλλά για βιντεοσκόπηση σεξουαλικής πράξης το όριο ήταν στα 18 χρόνια. Η μητέρα της κοπέλας κατέθεσε μήνυση και η δημόσια εικόνα του Λοόυ – μαζί με την καριέρα του – δέχτηκε γερό χτύπημα. Κατάφερε να επανέλθει μέσω ρόλων στην τηλεόραση και κυρίως χάρη σε εκείνον στη σειρά «Η Δυτική Πτέρυγα».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ