Στα τέλη Αυγούστου, ο Ζανγκ Ντονγκί ταξίδεψε από το Πεκίνο, όπου ζει, μέχρι τη Σαγκάη για να παραλάβει τα καινούργια του αθλητικά παπούτσια. Η είδηση δεν θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, εάν η Σαγκάη δεν επείχε 1.000 χιλιόμετρα από το Πεκίνο. Όμως, ο Ντονγκί, και εκατομμύρια άλλοι Κινέζοι, θα πήγαινε και μέχρι το φεγγάρι για να παραλάβει τα συλλεκτικά Nike Kobe 4 Protros, που είχε παραγγείλει πριν από μήνες.

Πέρα από πράγματι μοναδικά και περιζήτητα από τους συλλέκτες του είδους, τα καινούργια παπούτσια του 24χρονου, είναι και μια εξαιρετική επένδυση. Ο ίδιος είχε κερδίσει σε μια κλήρωση, που διοργάνωσε ο εισαγωγέας της Nike στην Κίνα και έτσι έγινε ένας από τους ελάχιστους ανθρώπους στη χώρα που μπόρεσαν να αγοράσουν τα συγκεκριμένα παπούτσια στην κανονική τους τιμή, 1,399 γουάν, δηλαδή 195 δολάρια. Σε ελάχιστες μέρες θα μπορέσει να τα μεταπωλήσει για 4.000 γουάν, καθώς τα σπάνια κίτρινα και μοβ συλλεκτικά παπούτσια -που δημιουργήθηκαν για να γιορτάσουν τα 41 χρόνια του θρύλου του ΝΒΑ, Κόμπε Μπράιαν), αποτελούν το αντικείμενο του πόθου εκατομμυρίων ανθρώπων στην αχανή χώρα.

Στην Κίνα έχει δημιουργηθεί μια τεράστια παράλληλη αγορά για συλλεκτικά αθλητικά παπούτσια, η οποία τροφοδοτείται από την μεγάλη δημοφιλία της «μόδας του δρόμου», αλλά και από τα social media και τις ψηφιακές πλατφόρμες που διευκολύνουν την εμπορία και ανταλλαγή των παπουτσιών σαν να είναι μετοχές

Η συγκεκριμένη αγορά έχει τόση άνθιση που προσελκύει ακόμα και επαγγελματίες επενδυτές, οι οποίοι εγκαταλείπουν τα bitcoin για χάρη των ταπεινών sneakers.

Παρότι οι HΠΑ παραμένουν το παγκόσμιο επίκεντρο της «κουλτούρας των sneakers», υπάρχει τρελή ζήτηση για τα συλλεκτικά και σπάνια μοντέλα -ιδιαίτερα της Nike και της Adidas- στην Κίνα, όπου το χιπ χοπ και το μπάσκετ είναι πολύ δημοφιλή.

Σύμφωνα με αναλυτές, η παράλληλη αυτή αγορά για αθλητικά παπούτσια στη χώρα, ανεβαίνει κατά 35% το χρόνο, μετά το 2015 και ξεπερνάει ήδη το ένα δισεκατομμύριο δολάρια ετησίως.

Οι συλλέκτες είναι πολλοί και φανατικοί: Ο ήρωάς μας, ο Ζανγκ, λέει ότι μόλις δει ένα ζευγάρι, δεν μπορεί να ησυχάσει εάν δεν το αποκτήσει. Ο ίδιος εργάζεται στον χρηματοοικονομικό τομέα και -όπως πολλοί ακόμα, για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει το, πολύ ακριβό για τα κινέζικα δεδομένα, πάθος του, αγοράζει δύο ζευγάρια, κρατάει το ένα και πουλάει το άλλο στην παράλληλη αγορά με τεράστιο κέρδος.  

Screenshot 2167

@Instagram

Χρησιμοποιεί, γι’ αυτό το σκοπό, το Poizon, μια κινεζική πλατφόρμα αγοραπωλησιών, που ειδικεύεται στα sneakers.

Το Poizon δουλεύει με παρόμοιο τρόπο όπως τα αμερικανικά StockX και Goat, στα οποία όμως δεν έχουν πρόσβαση οι κάτοικοι της Κίνας.

Η όλη υπόθεση, όπως είναι φυσικό, άρχισε να τραβάει το ενδιαφέρον επενδυτών, οι οποίοι σπάνια ενδιαφέρονται για το αντικείμενο στο οποίο επενδύουν, αρκεί να είναι κερδοφόρο. Το Poizon είχε τον περασμένο Μάρτιο 1.4 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες και η αξία του αυτή τη στιγμή ξεπερνάει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

AP 18222152289772

@AP Photo/Mark Schiefelbein

Ένας 25χρονος επενδυτής από τη Σαγκάη, ο «Ντίλαν», άκουσε για πρώτη φορά για την ιστορία με τα sneakers, πριν από 4 χρόνια, όταν σπούδαζε στη Βρετανία. Ο ίδιος δεν φοράει sneakers, όμως έχει λογαριασμό στο Poizon και έχει βγάλει 1 εκατομμύριο Γουάν τους τελευταίους 10 μήνες.

Σπέκουλα και χειραγώγηση πάνω από ένα ζευγάρι παπούτσια

Όμως, εκφράζει τις ανησυχίες του ότι η αγορά αυτή μετατρέπεται πολύ γρήγορα σε «φούσκα», καθώς πολλοί Κινέζοι υπερεκτιμούν τα πιθανά κέρδη. Παρότι είνει δυνατόν να βγάλεις κέρδος έως και 400%, συνήθως οι τιμές απλώς διπλασιάζοντα, λέει.

Ο «Τζέϊ», τεχνικός υπολογιστών από τη Σαγκάη, λέει το ίδιο: Η αγορά έχει αλλάξει πολύ τους τελευταίους μήνες. Το περασμένο καλοκαίρι η Nike έβγαλε μια ειδική έκδοση των Air Jordans - το Travis Scott x Air Jordan 1 – σε συνεργασία με τον Αμερικανό ράπερ Τράβις Σκοτ. Η ανταπόκριση ήταν πέρα από κάθε φαντασία, λέει ο «Τζέι», προσθέτοντας ότι η τιμή ανέβηκε σε μερικές μέρες όσο κάποτε θα ανέβαινε σε έξι μήνες: Πάνω από 700%. Και μετά η τιμή άρχισε να «παίζει», όπως ακριβώς συμβαίνει και στο χρηματιστήριο με τις μετοχές: Κάποιοι σπεκουλάριζαν με τα snakers, αγοράζοντας και πουλώντας μεγάλες ποσότητες από αυτά και δημιουργώντας τεχνητή ζήτηση και προσφορά.

img01

Με 700% κέρδος πούλησαν αυτά τα παπούτσια όσοι Κινέζοι κατάφεραν να τα αγοράσουν στην αρχική λιανική τους τιμή... (@stockx)

Και κάπως έτσι, οι μικροί «παίκτες» που επενδύουν περισσότερο από ένα μηνιάτικο σε ένα ζευγάρι παπούτσια, ελπίζοντας να το μεταπωλήσουν με κέρδος, κινδυνεύουν πλέον απλώς να χάσουν μέρος των χρημάτων τους.  

Οι πλατφόρμες που ειδικεύονται στο συγκεκριμένο εμπόριο, η Poizon και ο βασικός της ανταγωνιστής, η Price, κάνουν ότι μπορούν για να προστατεύσουν την αγορά, αλλά αυτό δεν είναι εύκολο.

Κι έτσι, η συγκεκριμένη αγορά μοιάζει όλο και πιο πολύ με μια φούσκα έτοιμη να σκάσει.  

Διαβάστε επίσης