ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Ποιος είναι ο Ντάνιελ Κρεγκ εκτός από ακόμη ένας Τζέιμς Μποντ;

Ποιος είναι ο Ντάνιελ Κρεγκ εκτός από ακόμη ένας Τζέιμς Μποντ;

Αποχαιρετώντας, όχι και πολύ διακριτικά, τον Τζέιμς Μποντ, ο Ντάνιελ Κρεγκ μάς αφήνει με δύο ερωτήματα: «Ήταν ο καλύτερος Μποντ όλων των εποχών;» Και, «Ποιος είναι ο Ντάνιελ Κρεγκ χωρίς τον Τζέιμς Μποντ;».

Στο πρώτο θα απαντήσουν οι φαν, προσωπικά θα μείνω στην άποψη «ο καλύτερος Μποντ είναι πάντα ο επόμενος Μποντ», αλλά στο δεύτερο υπάρχουν απαντήσεις και πλέκουν έναν αρκετά ενδιαφέροντα ιστό.

«Ο Μποντ είναι μια μεγάλη μηχανή που παράγει πολλά χρήματα»

Ο Κρεγκ είναι ίσως ο μόνος ηθοποιός που έπαιξε Μποντ και δεν χρησιμοποίησε σαν υποκριτικό όπλο την εξωτερική εμφάνιση. Αν τον έχεις δει και σε άλλες και άλλου τύπου ταινίες, θα καταλάβεις αμέσως ότι συνήθως παίζει χωρίς να «πειράζει» την εμφανισή του, ίσως αυτό χρειαστεί να το κάνει στον «Μάκβεθ» που θα ερμηνεύσει προσεχώς, για 15 εβδομάδες και άγνωστο αριθμό παραστάσεων, στο Μπρόντγουεϊ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που παίζει θέατρο, φυσικά, αλλά ούτε και Σαίξπηρ, έχει ερμηνεύσει έναν εξαιρετικό Ιάγο στον «Οθέλο».

Το γεγονός ότι ο Κρεγκ θα πάει στο Μπρόντγουεϊ για να παίξει Σαίξπηρ και μάλιστα με παραγωγούς τους Μπάρμπαρα Μπρόκολι και Μάικλ Τζ. Γουίλσον (του Μποντ), δείχνει ότι μάλλον θέλει να εξαργυρώσει εμπορικά για μια ακόμη φορά το hype του Μποντ, στον οποίο είπε αντίο με τη χθεσινή παγκόσμια πρεμιέρα του No Time To Die.

Ο Κρεγκ είχε μπει στον Μποντ αποφασισμένος να βγάλει πολλά χρήματα, το είχε πει ξεκάθαρα εξάλλου, όταν, το 2005, ανακοινώθηκε ότι θα είναι ο επόμενος Μποντ: «Ξέρω τις προκλήσεις του φραντσάιζ, ο Μποντ είναι μια μεγάλη μηχανή που παράγει πολλά χρήματα».

Δίκιο είχε. Ο Ντάνιελ Κρεγκ είναι πλέον ένας πολύ πλούσιος άνθρωπος. Το ενδιαφέρον στην καριέρα του είναι ότι κατάφερε να γίνει πλούσιος χωρίς να κάνει τρομερές «εκπτώσεις» σε αυτά που έπαιζε. Ο Μποντ μάλλον είναι ο πιο δύσκολος ρόλος του, διότι λογικά είναι από τους πιο δεσμευτικούς ρόλους στην παγκόσμια ιστορία: Πόσο μπορείς να δώσεις προσωπικό στίγμα σε μια τόσο άκαμπτη προσωπικότητα; Και ενώ ο κόσμος συζητάει ακόμη, το 2021, αν πρέπει ο Μποντ να είναι γυναίκα, μαύρος, μαύρη γυναίκα, ή ο,τιδήποτε, ο Κρεγκ ήταν σαφέστετα αυτός που κατάφερε να κάνει τον 007 τον πιο «προσωπικό», τον πιο ανθρώπινο Μποντ στην ιστορία.

Πέρα απ' αυτό, έχει για φέτος τη μεγαλύτερη αμοιβή επαγγελματία ηθοποιού στον πλανήτη, πήρε 100 εκατομμύρια δολάρια για το «Knives Out 2» και το προγραμματισμένο «Knives Out 3» του Ράιαν Τζόνσον.

Η αμοιβή του περιλαμβάνει τα όποια πιθανά έσοδα από streaming, δηλαδή, με λίγα λόγια, αν οι ταινίες παιχτούν αργότερα σε πλατφόρμες, δεν θα πάρει τίποτα. Δεν πειράζει, τα πήρε όλα μαζί.

Ο 53χρονος Κρεγκ υπολογίζεται ότι πριν τη συγκεκριμένη συμφωνία είχε ήδη περιουσία γύρω στα 100 εκατομμύρια δολάρια.

Θα είχε κάνει κάτι απ' όλα αυτά χωρίς τον 007;

Η εύκολη απάντηση είναι «όχι». Αν και θα αδικούσαμε πολύ τον Κρεγκ σαν ηθοποιό αν αγνοούσαμε το υπόλοιπο έργο του. Το οποίο δεν έχει και καμία σχέση με το ρόλο του 007, τόσο ο ίδιος όσο και η παραγωγός Μπάρμπαρα Μπρόκολι έχουν παραδεχθεί ότι ο Κρεγκ φάνταζε εντελώς αταίριαστος για το ρόλο. Παρόλα αυτά το τόλμησαν και ο Μποντ του Κρεγκ αποδείχθηκε ο πιο προσοδοφόρος στην ιστορία του φραντσάιζ. Και για τον Μποντ και για τον Κρεγκ.

Η άλλη απάντηση είναι ότι υπήρξε τόσο αποφασισμένος να πετύχει από μικρός, που θα το έκανε με τον έναν ή τον άλλον τρόπο.

Μια ματιά στην ιστορία του Κρεγκ εξηγεί πώς μπορεί να είναι τόσο προσηλωμένος σ΄ αυτό που κάνει και τόσο επαγγελματίας. Έφυγε από το σπίτι του όταν ήταν έφηβος για να πάει στο Λονδίνο να γίνει ηθοποιός. «Ήμουν εντελώς μόνος», έχει πει κατ' επανάληψη, «η μαμά μου θα το μισούσε αυτό που λέω, αλλά η αλήθεια είναι ότι ήμουν εντελώς μόνος. Η ιδέα ότι θα με στήριζε κάποιος μού ήταν για πολλές δεκαετίες εντελώς ξένη».

Όταν ήταν μικρός ο Κρεγκ έμαθε μια μέρα ότι η μητέρα του στα 18 της είχε γίνει δεκτή να μαθητεύσει στο Royal Academy of Dramatic Art, την κορυφαία Δραματική Σχολή της Βρετανίας, αλλά δεν πήγε επειδή δεν υπήρχαν χρήματα.

Τα χρήματα, ή μάλλον η έλλειψή τους, ήταν αυτό που φαίνεται ότι καθόρισε την πορεία του στη ζωή και την υποκριτική. Και μιλάει πολύ γι αυτά.

Κατά τον ίδιο, άρχισε να βγάζει χρήματα ως ηθοποιός από τη βρεφική του ηλικία. Οι γονείς του είχαν μια παμπ στο Τσέσαϊρ της βορειοδυτικής Αγγλίας και ο Κρεγκ έκανε για τους πελάτες μιμήσεις από χαρακτήρες παιδικών σειρών. Κι εκείνοι του έδιναν χρήματα.

Όταν ήταν τεσσάρων, οι γονείς του χώρισαν. Η μητέρα του μετακόμισε με τον Ντάνιελ και την αδελφή του σε ένα διαμέρισμα στις εργατικές συνοικίες του Λίβερπουλ: Βία, φτώχεια και εγκληματικότητα ήταν το μόνο περιβάλλον που μπορούσε να αντέξει η τσέπη της, με ένα μισθό δασκάλας.

Παρόλα αυτά κατάφερε να πάει τα παιδιά της σε ένα καλό σχολείο στα βόρεια της πόλης, στο οποίος τους πήγαινε κάθε πρωί με το αυτοκίνητο. Ο Κρεγκ γύριζε σπίτι με τα πόδια «Δεν λέω ότι ήταν Μπρούκλιν της δεκαετίας του '80, αλλά δεν απείχε και πολύ», έχει πει, περιγράφοντας τη γειτονιά στην οποία μεγάλωσε.

Σιχαινόταν το σχολείο, πάτωσε σαν μαθητής αλλά διακρίθηκε στις σχολικές παραστάσεις. Για το πρώτο του χειροκρότημα έχει πει ότι είναι περίπου σαν «την πρώτη φορά που παίρνεις καλά ναρκωτικά, ή κάπως έτσι».

Ο παράγοντας Blade Runner

Στα 16 του και ενώ είχε παρατήσει ήδη το σχολείο, πήγε ένα βράδυ σινεμά, για να δει δύο άγνωστες ταινίες σε διπλή παράσταση με ένα εισιτήριο. «Παρότι ήξερα πολλά για τον κινηματογράφο, αυτήν την ταινία, το Blade Runner δεν το είχα ακούσει ποτέ», έχει πει. «Στη διάρκεια της προβολής σκέφτηκα μόνο “αυτό. Αυτό θέλω να κάνω”, χωρίς να ξέρω καν τι ακριβώς ήταν αυτό που ήθελα να κάνω. Η ταινία μου τίναξε το μυαλό».

Την επόμενη χρονιά έφυγε για το Λονδίνο, όπου γράφτηκε στο National Youth Theatre και δούλευε ως σερβιτόρος ή κάνοντας τον επιστάτη στο θέατρο για να επιβιώσει.

Τελικά, στα 23 του πέρασε το κάστινγκ για τη χειρότερη και εμπορικά και καλλιτεχνικά ταινία της καριέρας του, το «The Power of One». Πήρε για την ταινία 18.000 λίρες και αυτό είναι το μόνο που θυμάται: «Μια ολόκληρη γαμ@η περιουσία. Τα έφαγα όλα με τη μία», λέει.

Στο Λονδίνο και στους θεατρικούς κύκλους που άρχισε να κινείται αισθανόταν πάντα πολύ «αδούλευτος» κοινωνικά. Και ήταν: Δεν είχε τελειώσει καν το σχολείο και είχε μεγαλώσει σε συνθήκες φτώχειας και βίας. Η υποκριτική ήταν γι αυτόν ένας τρόπος να ξεφεύγει από την πραγματικότητα. Και παρέμεινε τέτοιος. Είναι από τους ηθοποιούς που αισθάνονται πάντα τρακ πριν βγουν στη σκηνή. «Όταν είμαστε στα παρασκήνια κοιτάμε ο ένας τον άλλον και είμαστε τρομοκρατημένοι. Όλα μπορεί νασυμβούν. Αυτό είναι το ναρκωτικό. Βγαίνεις στη σκηνή και είσαι σε ένα μέρος στο οποίο σου επιτρέπεται να είσαι εκτός ελέγχου, να είσαι εντελώς εκτός ελέγχου. Και ταυτόχρονα πρέπει να είσαι και υπό έλεγχο».

«Αυτό ήταν, τους άρεσα»...

Το 1998 ο κόσμος αρχίζει να τον προσέχει, όταν υποδύεται τον εραστή του ζωγράφου Φράνσις Μπέικον, στην ταινία Love Is the Devil. Ο σκηνοθέτης της ταινίας έχει πει ότι στο μεγαλύτερο μέρος της ο Κρεγκ στεκόταν γυμνός πασαλειμένος με μπογιές. «Δεν φοβάται και αυτό είναι ασυνήθιστο, οι ηθοποιοί συνήθως φοβούνται να τσαλακώσουν την εικόνα τους».

Ο Σαμ Μέντες, πάλι, ο οποίος τον σκηνοθέτησε στο Road to Perdition, του 2002, είχε πει όταν άκουσε ότι ο Κρεγκ θα παίξει Μποντ, ότι το βλέπει πολύ δύσκολο: «Ο Μποντ έχει μανιέρες, ο Ντάνιελ αποκλείεται να το κάνει αυτό: Είναι απόλυτα συνδεδεμένος με το συναίσθημά του», είχε πει.

Στην πρεμιέρα της πρώτης ταινίας Μποντ, στην οποία παρέστη και η βασίλισσα Ελισάβετ, ο Κρεγκ κρατούσε την ανάσα του με του που έπεσαν οι πρώτες σκηνές στο εκράν. Οι πρώτες αυτές σκηνές ήταν που θα έκριναν αν το κοινό θα τον αποδεχόταν ή όχι. Όταν μπήκαν οι τίτλοι της αρχής, το κοινό χειροκρότησε: «αυτό ήταν, τους άρεσα»...

@ΑP Photo

Ο Κρεγκ, όπως ξέρουμε όλοι, είναι παντρεμένος με την επίσης ηθοποιό και επίσης Βρετανίδα, Ρέιτσελ Βάις, ζει μόνιμα στη Νέα Υόρκη και έχει γίνει Αμερικανός πολίτης. Η αμερικανική πολιτική, συνεπώς, του είναι πολύ πιο κοντινή: Υποστήριξε ενεργά τον Ομπάμα και στις τελευταίες εκλογές τον Μπέρνι Σάντερς. Στάθηκε όμως και απέναντι στο Brexit. Κάνει και φιλανθρωπίες, είναι αρκετά ενεργός σε κάθε διεκδίκηση, από τα δικαιώματα των γυναικών, ως την εκπροσώπιση των εθνικών μειονοτήτων στην κινηματογραφική βιομηχανία και συνεργάζεται στενά με τον ΟΗΕ για διάφορες δράσεις:

Ο πρώην Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Μπαν Κι-μουν, του είχε πει από το βήμα του Οργανισμού: «Έχεις άδεια να σκοτώνεις, εγώ τώρα σου δίνω άδεια να σώζεις».

Με έναν παράξενο, εντελώς δικό του τρόπο, φαίνεται ότι ο Ντάνιελ Κρεγκ έχει βρει τον τρόπο να ισορροπήσει τις παιδικές και εφηβικές του αγωνίες, με την επιτυχία και τα χρήματα που τελικά κατάφερε να κερδίσει.

Ακριβώς με τον ίδιον τρόπο που ισορροπεί την παγωνμένη του εμφάνιση με το συναίσθημα που προσφέρει στους ρόλους του.

Ο Τζέιμς Μποντ ήταν μια στάση, μάλλον ο Κρεγκ θα είναι ο πρώτος ηθοποιός που έπαιξε το συγκεκριμένο ρόλο αλλά ο κόσμος δεν θα τον θυμάται -μόνο, ή κυρίως- γι αυτόν.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ