ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Οι 10 μεγαλύτερες κινηματογραφικές αποτυχίες και απογοητεύσεις του 2023

Οι 10 μεγαλύτερες κινηματογραφικές αποτυχίες και απογοητεύσεις του 2023
«Ρένφιλντ», «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Δίσκος του Πεπρωμένου» και «The Marvels», τρεις από τις μεγαλύτερες αποτυχίες του 2023 στα ταμεία των κινηματογράφων Universal Pictures / Disney / iPiccy

Αν και η ανάκαμψη μετά την πανδημία είναι πιο αργή απ’ ό,τι ήλπιζαν πολλοί στον κινηματογραφικό κλάδο, το 2023 σε όλο τον κόσμο πήγε περισσότερος κόσμος στα σινεμά σε σχέση με το 2022. Το κοινό αποδεικνύει ότι είναι κάτι παραπάνω από πρόθυμο να επιστρέψει στις αίθουσες, όταν έχει τα κατάλληλα κίνητρα για να το κάνει. Αυτό που δείχνει να αλλάζει, είναι οι κινηματογραφικές του προτιμήσεις. Οι ταινίες με υπερήρωες και τα σίκουελ που δεν ζήτησε κανείς δεν τα πήγαν καθόλου καλά στα ταμεία τη χρονιά που φεύγει. Για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες, οι τρεις μεγαλύτερες ταινίες της χρονιάς – «Barbie», «Οπενχάιμερ» και «Super Mario Bros: Η Ταινία» – δεν είναι σίκουελ. Αυτό λέει πάρα πολλά.

Ας δούμε στη συνέχεια τις 10 μεγαλύτερες αποτυχίες και απογοητεύσεις του 2023 όσον αφορά την απόδοση των ταινιών στο παγκόσμιο box office, όπως τις συγκέντρωσε η κινηματογραφική ιστοσελίδα SlashFilm.

10. Ρένφιλντ

Στα χαρτιά, η ιδέα του Νίκολας Κέιτζ ως Κόμη Δράκουλα με τον Νίκολας Χουλτ στο πλευρό του, στο ρόλο του πιστού σκλάβου/βοηθού του, ήταν πολύ καλή. Αλλά τα νέα από τα ταμεία δεν ήταν αυτά που περίμενε η Universal Pictures. Το «Renfield» του Κρις ΜακΚέι, κόστισε 65 εκατ. δολάρια και κατάφερε να βγάλει μόλις 26,7 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Οι περισσότεροι κριτικοί έθαψαν την ταινία, ενώ η ερμηνεία του Κέιζ δίχασε. Δεν αποκλείεται στο μέλλον να αναδειχθεί σε καλτ επιτυχία και να έχει καλύτερη καριέρα στις πλατφόρμες streaming και VOD, αλλά όσον αφορά το 2023 ήταν μια καθαρή αποτυχία.

9. Ο Δημιουργός

To «The Creator» του Γκάρεθ Έντουαρντς ήταν ένα υψηλής σύλληψης και προϋπολογισμού έπος επιστημονικής φαντασίας, το είδος της ταινίας που είναι δύσκολο να γυριστεί εκτός μεγάλων franchise. Ο σκηνοθέτης κατέβαλε φιλότιμες προσπάθειες για να κάνει μια ταινία προϋπολογισμού 80 εκατ. δολαρίων, να μοιάζει με ταινία 200 εκατομμυρίων. Αλλά τα 104 εκατ. δολάρια σε παγκόσμιες εισπράξεις δεν ήταν αρκετά για τη New Regency και την Disney ώστε να κάνουν απόσβεση.

8. Υπνωτιστές

Ο Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ με το «Hypnotic» θέλησε να μπει στα χωράφια του Άλφρεντ Χίτσκοκ και του Κρίστοφερ Νόλαν, και παρόλο που είχε στη διάθεσή του έναν σταρ σαν τον Μπεν Άφλεκ, σημείωσε παταγώδη αποτυχία στα ταμεία. Το κακό είχε ξεκινήσει από τα γυρίσματα, όταν εξαιτίας της πανδημίας η παραγωγή σταμάτησε και ξεκίνησε πολλές φορές, ανεβάζοντας τον προϋπολογισμό στα 65 εκατ. δολάρια. Στη συνέχεια ο κακός προγραμματισμός από την πλευρά του στούνιο την έβγαλε στην «αρένα» μαζί με ταινίες όπως οι «Φρουροί του Γαλαξία 3», «Super Mario Bros: Η Ταινία» και «Evil Dead Rise», οι οποίες την «κατάπιαν». Το αποτέλεσμα ήταν έσοδα 15,7 εκατ. δολαρίων παγκοσμίως, ένα κλάσμα του κόστους παραγωγής, χωρίς να υπολογίζεται καν το μάρκετινγκ.

7. Στοιχειωμένο Αρχοντικό

Δεν είναι κάθε μέρα των… «Πειρατών της Καραϊβικής». H Disney προσπάθησε (για δεύτερη φορά μετά το 2003) να μετατρέψει σε κινηματογραφικό σουξέ μία ακόμη ατραξιόν της Disneyland, αλλά πήρε πολλές λάθος αποφάσεις όσον αφορά το «Haunted Mansion». Παρά το δυνατό καστ που περιλάμβανε τους Ροζάριο Ντόσον, Ντάνι Ντε Βίτο, Όουεν Ουίλσον, Τζάρεντ Λέτο και Λακίθ Στάνφιλντ, και ένα μπάτζετ 150 εκατ. δολαρίων, η ταινία κατάφερε με το ζόρι να φτάσει τα 117 εκατ. δολάρια σε παγκόσμιες εισπράξεις. Η επιλογή του στούντιο να την κυκλοφορήσει Ιούλιο ήταν λάθος για δύο λόγους. Πρώτον, έπεσε πάνω στο φαινόμενο «Barbenheimer», με τις ταινίες «Barbie» και «Οπενχάιμερ» να μονοπωλούν το ενδιαφέρον του κοινού. Δεύτερον, μια τέτοια οικογενειακή ταινία με φαντάσματα θα λειτουργούσε πολύ καλύτερα τον Οκτώβριο, μήνα του Halloween, παρά μέσα στο κατακαλόκαιρο.

6. Ευχή

Το 2023 απλά δεν ήταν η χρονιά της Disney… Η ταινία κινουμένων σχεδίων «Wish» που επιλέχθηκε για να γιορτάσει τα 100 χρόνια του στούντιο, παρόλο που παίζεται ακόμα σε ορισμένες χώρες του κόσμου, αποκλείεται να κάνει απόσβεση του υπερβολικά υψηλού μπάτζετ των 200 εκατ. δολαρίων. Μέχρι στιγμής έχει κάνει εισπράξεις 106 εκατ. και η μόνη ελπίδα για κάτι καλύτερο είναι να «πάρει φωτιά» όταν βγει στο Disney+, όπως έγινε με το «Encanto» το 2021.

5. Ελεύθερος Επαγγελματίας

Η κωμική περιπέτεια δράσης «Freelance» με τον Τζον Σίνα και την Άλισον Μπρι κυκλοφόρησε στους κινηματογράφους στα τέλη Οκτωβρίου με ελάχιστη προώθηση, και μέχρι σήμερα έχει αποφέρει μόλις 8,8 εκατ. δολάρια παγκοσμίως, έχοντας κοστίσει 40 εκατ. Το ποστοστό αποδοχής 7% στο Rotten Tomatoes σίγουρα δεν αποτελεί κίνητρο για να δει κανείς την ταινία, που είναι ήδη διαθέσιμη σε VOD και σύντομα θα βρει το δρόμο για τις πλατφόρμες streaming. Φαίνεται το στούντιο Relativity ήξερε ότι είχε ένα «σάπιο αυγό» στα χέρια του, οπότε το πέταξε στις αίθουσες με ελάχιστο μάρκετινγκ για να περιορίσει κάπως τις απώλειες. Όπως και να’ χει, κάποιοι έχασαν πολλά λεφτά με αυτή την ταινία.

4. Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Δίσκος του Πεπρωμένου

Η Disney ξόδεψε χρόνια και χρόνια αναπτύσσοντας μια πέμπτη ταινία Ιντιάνα Τζόουνς μετά την αγορά της Lucasfilm από το στούντιο το 2012. Το πρότζεκτ πέρασε από πολλούς διαφορετικούς σεναριογράφους, ενώ ο σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ αποχώρησε και τη θέση του πήρε ο Τζέιμς Μάνγκολντ. Το «Indiana Jones and the Dial of Destiny» κυκλοφόρησε τελικά φέτος στις αίθουσες, έχοντας κοστίσει το τεράστιο ποσό των 300 εκατ. δολαρίων, χωρίς να υπολογίζεται το μάρκετινγκ. Τα 384 εκατ. που συγκέντρωσε στα ταμεία θεωρούνται παταγώδης αποτυχία, καθώς μόνο τα μισά χρήματα από τις πωλήσεις εισιτηρίων επιστρέφουν στα στούντιο. Ακόμη και η προηγούμενη ταινία Ιντιάνα Τζόουνς, το «Βασίλειο του Κρυστάλλινου Κρανίου», παρά τις χλιαρές κριτικές είχε βγάλει 790 εκατ. δολάρια πριν από 15 χρόνια.

3. The Marvels

Aκόμη και το κινηματογραφικό σύμπαν της Marvel, το πιο επιτυχημένο franchise στην ιστορία του κινηματογράφου, μοιάζει να καταρρέει τελευταία χρόνια. Φέτος, αν και οι «Φρουροί του Γαλαξία 3» σημείωσαν επιτυχία, το «Ant-Μan και Wasp: Κβαντομανία» απογοήτευσε ενώ το «The Marvels» σημείωσε αρνητικό ρεκόρ. Με μπάτζετ 220 εκατ. δολαρίων έχει κερδίσει 202 εκατ. δολάρια, που είναι τα χαμηλότερα έσοδα όλων των εποχών για ταινία της Marvel. Και μιλάμε για ένα σίκουελ ταινίας που πριν από 4 χρόνια κέρδισε 1,12 δισ. δολάρια. Μια ταινία της Marvel με τόσα λίγα έσοδα θα ήταν εντελώς αδιανόητη πριν από μερικά χρόνια, αλλά αυτή είναι η νέα πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπίσει η Disney.

2. Οι Αναλώσιμοι 4

Η Lionsgate είχε μια καλή χρονιά, με επιτυχημένες προσθήκες σε τρία από τα μεγαλύτερα franchise της: «John Wick: Κεφάλαιο 4», «Saw X» και «The Hunger Games: Η Μπαλάντα των Αηδονιών & των Φιδιών». Δεν συνέβη όμως το ίδιο με την τέταρτη ταινία της σειράς «Αναλώσιμοι», με τον τίτλο «Expend4bles». Με προϋπολογισμό 100 εκατ. δολαρίων, η ταινία (που έκανε γυρίσματα και στη Θεσσαλονίκη) εισέπραξε μόλις 51 εκατ. δολάρια παγκοσμίως, από τα οποία τα στούντιο θα δει τα μισά. Και επειδή η Lionsgate δεν είναι μεγάλο στούντιο, μια τέτοια αποτυχία κοστίζει περισσότερο απ' ό,τι θα κόστιζε π.χ. στην Disney. Το να ηγηθεί ο Σιλβέστερ Σταλόνε μιας ομάδας ηρώων δράσης σαν τους Avengers ήταν μια καλή ιδέα στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά σήμερα έχει κουράσει και ο κόσμος δείχνει ξεκάθαρα ότι δεν θέλει άλλο.

1. Το σύμπαν της DC

Η επανεκκίνηση που σχεδιάζει η Warner Bros. Discovery για το κινηματογραφικό σύμπαν της DC, ξεκινώντας με το «Superman: Legacy» το 2025, έρχεται μετά από ένα καταστροφικό 2023, όπου και οι τρεις ταινίες της DC πάτωσαν: Πρόκειται για τις «Shazam! Η Οργή των Θεών», «The Flash» και «Blue Beetle». Εδώ και λίγες ημέρες προβάλλεται και η τελευταία για φέτος, «Aquaman: Το Χαμένο Βασίλειο» αλλά οι προβλέψεις δεν είναι αισιόδοξες. Το «Shazam! Η Οργή των Θεών» (προϋπολογισμός 125 εκατ., εισπράξεις 133 εκατ.) «πόνεσε» πολύ καθώς ήταν το σίκουελ μιας πολύ επιτυχημένης ταινίας για το στούντιο, το «The Flash» (προϋπολογισμός 200 εκατ., εισπράξεις 270 εκατ.) επιστράτευσε ακόμη και τον Μπάτμαν του Μάικλ Κίτον χωρίς να τα καταφέρει, ενώ το «Blue Beetle» (προϋπολογισμός 100 εκατ., εισπράξεις 129 εκατ.) επρόκειτο να μεταφερθεί απευθείας στο streaming, οπότε στην περίπτωσή του θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι κάθε εισπρακτικό αποτέλεσμα είναι καλύτερο από το καθόλου εισπρακτικό αποτέλεσμα. Δύσκολα τα πράγματα για τη Marvel, αλλά και η DC δεν πάει καθόλου πίσω…

ΔΗΜΟΦΙΛΗ