ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Μπορεί το φίλτρο που επιλέγουμε στο Instagram να διαγνώσει την κατάθλιψη;

Μπορεί το φίλτρο που επιλέγουμε στο Instagram να διαγνώσει την κατάθλιψη;

Αυτό υποστηρίζουν επιστήμονες από τα Πανεπιστήμια Χάρβαρντ και Βερμόντ αναδεικνύοντας το κοινωνικό δίκτυο της εικόνας σε κάτι περισσότερο από μια πλατφόρμα που αναδεικνύει καριέρες.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες τα posts στο Instagram μπορούν να είναι μια πρώτη διάγνωση για τη νόσο του αιώνα μας.

Χρησιμοποιώντας αλγόριθμο οι επιστήμονες των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων αποκάλυψαν ότι το Instagram και τα φίλτρα που επιλέγουν οι χρήστες είναι μια πρώτη ένδειξη στη διάγνωση της ψυχικής νόσου. Η διαδικασία που ακολούθησαν είναι σχετικά απλή. Ο αλγόριθμος “σκανάρει” τις δημοσιευμένες φωτογραφίες που δημοσιεύουν οι χρήστες στο Instagram και καταλήγει στο συμπέρασμα, αν τελικά ο χρήστης έχει καταθλιπτικές τάσεις.

Εμπνευστές της ιδέας είναι ο Άντριου Ρις του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ και ο Κρις Ντάνφορθ του Πανεπιστημίου του Βερμόντ που εντόπισαν σημαντικούς συσχετισμούς ανάμεσα στα χρώματα που έχουν οι εικόνες που επιλέγει να ανεβάζει κάποιος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την ψυχική του υγεία.

Χρησιμοποιώντας ως δείγμα 166 ενεργούς χρήστες του Instagram και αναλύοντας περισσότερες από 13.000 αναρτήσεις η ομάδα των επιστημόνων κατέληξε ότι τα άτομα με κατάθλιψη συνηθίζουν να ανεβάζουν εικόνες που είναι πιο μπλε, γκρίζες και σκοτεινές και “συλλέγουν” λιγότερα likes από χρήστες με πιο “θερμή” παλέτα.

INSTAGRAM FILTRES

Σύμφωνα με την έρευνα, το πιο δημοφιλές φίλτρο του Instagram μεταξύ αυτών που είχαν κατάθλιψη ήταν το “Inkwell”, που κάνει τις φωτογραφίες ασπρόμαυρες, με το φίλτρο το “Valencia”, που φωτίζει τις φωτογραφίες να έρχεται πρώτο στις προτιμήσεις των υπόλοιπων ισχυρίζονται οι Ρις και Ντάνφορθ.

Σε παράλληλο πλαίσιο οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα άτομα με καταθλιπτικές τάσεις χρησιμοποιούν περισσότερο τον αυτοαναφορικό λόγο και ανεβάζουν περισσότερες selfies. Επιπλέον ο αλγόριθμος “διαβάζει” και άλλα χαρακτηριστικά των posts (κάποιες φορές τα φρύδια μπορούν να δείξουν ότι ένα πρόσωπο είναι μελαγχολικό) ενώ οι χρήστες με καταθλιπτική τάση αποφεύγουν να δημοσιεύουν εικόνες με κυρίαρχο χρώμα το μπλε (βλέπε ουρανό ή θάλασσα) και αγαπούν το γκρίζο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ