Τέσσερα μυστικά για τις καλύτερες ταξιδιωτικές φωτογραφίες

Ένας από τους μεγαλύτερους «θησαυρούς» που κερδίζουμε έπειτα από κάθε ταξίδι, είναι οι στιγμές που καταφέραμε να απαθανατίσουμε. Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που έχουμε συναντήσει στα ταξίδια μας και νομίζουμε ότι θα καταφέρουμε να συγκρατήσουμε ζωντανά στη μνήμη μας κι όμως με τον καιρό τα ξεχνάμε.

Διαβάστε επίσης

Ευτυχώς οι φωτογραφίες, έντυπες ή ψηφιακές, αν και κακοτραβηγμένες πολλές φορές, είναι εκεί να μας βοηθούν να ανακαλούμε όμορφες εμπειρίες που έχουν παρέλθει και να πλημμυρίζουμε νοσταλγία. Αν ανήκετε σε εκείνη την κατηγορία ταξιδιωτών που δεν χορταίνουν να αποτυπώνουν τα ταξίδια τους σε ένα «κλικ», ο Βρετανός φωτογράφος Graeme Green είναι ο… άνθρωπός σας.

2

Το επάγγελμα του δημοσιογράφου, φωτογράφου και συγγραφέα ταξιδιωτικών βιβλίων, του επιτρέπει να ταξιδεύει επί 15 χρόνια συνεχόμενα. Έχει επισκεφθεί μέρη όπως η Καμπότζη, το Νεπάλ, η Βολιβία, η Νιρμανία το Κονγκό και πολλά άλλα. Ο θρυλικός φωτογράφος Steve McCurry, έχει πει χαρακτηριστικά για αυτόν: «Το μάτι του έχει μία ιδιαίτερη ευαισθησία στη λήψη πολιτισμών. Δίνει ζωντανές μαρτυρίες για τον κόσμο που ζούμε».

Παρακάτω αποκαλύπτονται τέσσερα μυστικά του που θα σας βοηθήσουν να βελτιώσετε τα ταξιδιωτικά σας καρέ και να αποτυπώσετε με μαεστρία υπέροχες εικόνες.

Δώστε σημασία στην ώρα

Για τη φωτογράφιση τοπίων το φυσικό φως είναι απαραίτητο. Υπάρχουν κατάλληλες ώρες της μέρας για φωτογραφία και εντελώς ακατάλληλες. Νωρίς το πρωί και αργά το απόγευμα, το φως είναι πιο «μαλακό» και δίνει στα χρώματα μία ένταση που ζωντανεύει ακόμη και το πιο απόκρημνο βουνό. Φωτογραφίες από το ίδιο ακριβώς σημείο αλλά στις «μεσαίες» ώρες της μέρας είναι γεμάτες φως, θαμπές και δεν δείχνουν το ίδιο ωραίες ακόμη και αν πρόκειται για το ίδιο περιεχόμενο. Το ίδιο βέβαια ισχύει και με την απεικόνιση των πόλεων. Το πρωινό φως δημιουργεί υπέροχες σκιάσεις των δρόμων και των κτηρίων και όχι μόνο. Υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες που επιλέγουμε να φωτογραφίσουμε ανάλογα με το θέμα μας. Αν θέλουμε να αποτυπώσουμε την καθημερινότητα των ντόπιων, οι ώρες αιχμής, που ο κόσμος πηγαίνει στο γραφείο ή κάνει τα ψώνια του είναι οι πρωινές και οι πιο κατάλληλες.

3

Το «σωστό» πορτρέτο

Σύμφωνα με τον Green δεν υπάρχει «σωστό» πορτρέτο, ωστόσο η συμβουλή του είναι πως όταν επιλέγουμε να αποτυπώσουμε ένα πρόσωπο, πρώτα πρέπει με κάποιον τρόπο να επικοινωνήσουμε και να δημιουργήσουμε μία σύνδεση με το συγκεκριμένο άτομο. Αν, για παράδειγμα, το «μοντέλο» είναι αγχωμένο, μπερδεμένο ή φοβισμένο, είναι σίγουρο πως αυτό θα αποτυπωθεί και στη λήψη. Δώστε χρόνο στον εαυτό σας και στο άλλο άτομο να πλησιαστούν λίγο παραπάνω για να αποφύγετε μία «άβολη» εικόνα. Επισημαίνει επίσης πως πρέπει εκτός από τον φωτογραφούμενο να δώσουμε μεγάλη σημασία και στο φόντο, καθώς είναι ένας παράγοντας που μπορεί να καταστρέψει ακόμη και ένα εξαιρετικό πορτρέτο. Εκείνος επιλέγει να φωτογραφίζει άτομα στην καθημερινότητά τους. Σε αυτήν την περίπτωση το φόντο είναι σίγουρα το κατάλληλο, αφού το πρόσωπο βρίσκεται στο «χώρο» του και η φωτογραφία καταφέρνει να αντανακλά κάτι ειλικρινές.

4

Auto ή manual;

Για έναν επαγγελματία φωτογράφο της κλίμακας του Green η απάντηση είναι αναμενόμενη. Φυσικά και έχει το φακό του πάντα στο manual αφού σύμφωνα με τον ίδια, αν αφήσουμε τη λήψη στην «κρίση» της τεχνολογίας, οι αυτοματισμοί της κάμερας μπορεί να καταστρέψουν μία πολλά υποσχόμενη εικόνα. Έχει σημασία να μάθουμε να χειριζόμαστε την ταχύτητα του κλείστρου, το διάφραγμα και το ISO και να καταλάβουμε πώς λειτουργούν συνδυαστικά μεταξύ τους. Μόνο τότε θα είμαστε ικανοί να καταφέρουμε τη λήψη που θέλουμε και να έχουμε «λόγο» στο πιο δημιουργικό κομμάτι της φωτογραφίας. Τέλος, συμβουλεύει να εκπαιδευτούμε πάνω στις ρυθμίσεις, πριν αποφασίσουμε να την πάρουμε μαζί μας σε κάποιο ταξίδι.

5

Μετά το «κλικ» μην επεμβαίνετε!

Για τον Green το Lightroom, το Photoshop και η τεχνολογία που έχει αναπτυχθεί γύρω από την επεξεργασία εικόνων είναι το… «Κουτί της Πανδώρας», με αποτέλεσμα πολλές φωτογραφίες να καταλήγουν μετά από επεξεργασία να δείχνουν αναληθείς. Το κοινό από την άλλη, έχει συνηθίσει σε αυτές τις «εξωπραγματικές» εικόνες και τείνει να πιστεύει πως είναι καλές, σε αντίθεση με τις λιγότερο «πειραγμένες». Όπως λέει και ο ίδιος: «Θέλω οι φωτογραφίες μου να αντιπροσωπεύουν τον πραγματικό κόσμο και να μοιάζουν με αυτό που πραγματικά φωτογράφισα. Σε όλα τα χρόνια που έχω ταξιδέψει με μια φωτογραφική μηχανή, έχω καταλάβει ότι ο κόσμος έχει απίστευτα αξιοθέατα για να φωτογραφίσει κανείς, χωρίς να χρειάζεται να προσθέσεις ένα στρώμα χρυσόσκονης». Οπότε, αν επιλέξετε να επεξεργαστείτε τις εικόνες που τραβήξατε από κάποιο ταξίδι, φροντίστε αντί να τις «πνίξετε» στα εφέ, απλά να χρησιμοποιήσετε κάποιες λειτουργίες για να τις βελτιώσετε.


Διαβάστε επίσης

«Οι Αθηναίοι φωτογραφίζουν την πόλη τους»: Η Αθήνα μέσα από τα μάτια των κατοίκων της στην Τεχνόπολη

Τα πρώτα βήματα για ένα ταξίδι εκτός Ευρώπης

270 χλμ στην έρημο του Ντουμπάι: Σ’ αυτόν τον υπερμαραθώνιο νικά όποιος τερματίσει

Οι πέντε πιο οικονομικοί προορισμοί για το 2019