Μια… συνήθεια 40 εκατ. ετών: Ερευνητές αποκαλύπτουν τις απαρχές του αυνανισμού

Bonobos στο ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο στην Καλιφόρνια. Οι επιστήμονες του UCL δήλωσαν ότι ο αυνανισμός ήταν κοινός σε πρωτεύοντα θηλαστικά όλων των φύλων και ηλικιών. (AP Photo/Michael Probst)

Οι εξελικτικοί βιολόγοι έχουν εντοπίσει την προέλευση του αυνανισμού στα αρχαία πρωτεύοντα που προηγούνται των πρώτων ανθρώπων κατά δεκάδες εκατομμύρια χρόνια.

Τα ευρήματα προέκυψαν από αυτό που οι επιστήμονες πιστεύουν ότι είναι το μεγαλύτερο σύνολο δεδομένων που έχει συγκεντρωθεί ποτέ για τη δραστηριότητα και επιβεβαιώνουν ότι οι άνθρωποι αναδύθηκαν από ένα κλαδί του δέντρου της ζωής γεμάτο με προκατόχους που...απολαμβάνουν τον εαυτό τους.

«Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι αυτή η συμπεριφορά ήταν παρούσα περίπου 40 εκατομμύρια χρόνια πριν, στον κοινό πρόγονο όλων των πιθήκων και των ανθρώπων», δήλωσε η Δρ Matilda Brindle, η επικεφαλής ερευνήτρια της μελέτης στο University College του Λονδίνου. «Δεν είναι ότι κάποια είδη ξύπνησαν μια μέρα και άρχισαν να το κάνουν. Αυτό είναι ένα αρχαίο, εξελιγμένο χαρακτηριστικό».

Η Brindle και οι συνάδελφοί της έψαξαν βαθιά στην ιστορία της συμπεριφοράς με την ελπίδα να κατανοήσουν την προέλευση αυτού που με την πρώτη ματιά φαίνεται ένα εξελικτικό αίνιγμα. Από εξελικτική άποψη, ο αυνανισμός φαίνεται δαπανηρός, αποσπώντας την προσοχή όλων των όντων, σπάταλος, ακόμη και επικίνδυνος.

Για να ανασυνθέσουν την ιστορία της πράξης, οι επιστήμονες συγκέντρωσαν εκατοντάδες δημοσιεύσεις, απαντήσεις σε ερωτηματολόγια και προσωπικές σημειώσεις σχετικά με τα πρωτεύοντα θηλαστικά από ερευνητές και φύλακες ζωολογικών κήπων. Στη συνέχεια χαρτογράφησαν τις πληροφορίες για τα εξελικτικά δέντρα πρωτευόντων, αποκαλύπτοντας πώς η δραστηριότητα έφτανε πολύ πίσω στο χρόνο.

Γράφοντας στο Proceedings of the Royal Society, η ομάδα περιγράφει πώς ο αυνανισμός φαινόταν κοινός σε πρωτεύοντα θηλαστικά όλων των φύλων και ηλικιών. Αλλά γιατί εξελίχθηκε πριν από περισσότερα από 40 εκατομμύρια χρόνια είναι λιγότερο σαφές. Ιστορικά, οι βιολογικές μελέτες έχουν παραμελήσει τα θηλυκά, δίνοντας στους συγγραφείς λίγα καλά στοιχεία για να συνεχίσουν. Για τα αρσενικά, ωστόσο, υπάρχουν τουλάχιστον αποδείξεις.

Οι αναλύσεις των επιστημόνων βρήκαν αποδείξεις για την ιδέα ότι ο αρσενικός αυνανισμός ενίσχυε τις πιθανότητες ζευγαρώματος. Για παράδειγμα, ένα αρσενικό ζώο χαμηλής βαθμίδας μπορεί να αυνανίζεται αρκετά για να αυξήσει τη διέγερσή του πριν από το σεξ, πράγμα που σημαίνει ότι γονιμοποιούν τον σύντροφό τους πιο γρήγορα – προτού ένας εύσωμος ανταγωνιστής έχει την ευκαιρία να τον αποτρέψει και να του χαλάσει τη διασκέδαση. Ο αυνανισμός θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει τα αρσενικά να αποβάλλουν το παλιό σπέρμα, αφήνοντάς τους πιο φρέσκο, πιο ανταγωνιστικό σπέρμα για σεξ. Όλα, ακόμη και στον αυνανισμό, ήταν και είναι θέμα επιβίωσης.

Αυτός δεν ήταν ο μόνος εμφανής λόγος όμως. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο αρσενικός αυνανισμός στα πρωτεύοντα αυξήθηκε ανάλογα με τα επίπεδα των σεξουαλικά μεταδιδόμενων λοιμώξεων. Μια εξήγηση θα μπορούσε να είναι ότι ο αυνανισμός μετά το σεξ βοηθά στο ξέπλυμα του γεννητικού συστήματος, μειώνοντας τον κίνδυνο μόλυνσης.

Η Brindle είπε ότι χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για να εντοπιστούν οι εξελικτικοί οδηγοί για τον αυνανισμό στις γυναίκες. Μια ιδέα είναι ότι ο αυνανισμός πριν από το σεξ επηρεάζει τα θηλυκά πρωτεύοντα για το ποια αρσενικά τελικά θα τα γονιμοποιήσουν: κάνοντας τον κόλπο λιγότερο όξινο, γίνεται πιο φιλόξενο για το σπέρμα του επιλεγμένου συντρόφου.

«Αυτή είναι μια συνηθισμένη συμπεριφορά σε όλο το ζωικό βασίλειο, το βρίσκω απολύτως παράξενο που κανείς δεν την έχει ερευνήσει πριν», είπε ο Brindle. «Για άτομα που πιστεύουν ότι ο αυνανισμός είναι λάθος ή αφύσικο κατά κάποιο τρόπο, αυτή είναι μια απολύτως φυσική συμπεριφορά. Είναι μέρος του υγιούς μας ρεπερτορίου σεξουαλικών συμπεριφορών».