ΕΛΛΑΔΑ

Εισήγηση για τρίμηνη διακοπή δρομολογίων του ΟΣΕ - «Κουβαλάω φέρετρα» λέει ο σταθμάρχης

Εισήγηση για τρίμηνη διακοπή δρομολογίων του ΟΣΕ - «Κουβαλάω φέρετρα» λέει ο σταθμάρχης
Η διακοπή θα έχει στόχο να ολοκληρωθούν τα έργα και να λειτουργήσει άμεσα το σύστημα ασφαλείας «Τηλεδιοίκησης» και «Σηματοδότησης» σε όλη τη γραμμή AP Photo/Giannis Papanikos

Όλο και πιο συγκλονιστικές γίνονται οι αποκαλύψεις γύρω από την υπόθεση της τραγωδίας στα Τέμπη, καθώς καθημερινά γίνονται γνωστές λεπτομέρειες τόσο για τις συνθήκες του δυστυχήματος, όσο και για τις παραλείψεις δεκαετιών που θα μπορούσαν να είχαν αλλάξει την ιστορία της φονικής σύγκρουσης των τρένων

Η «επόμενη μέρα» όμως, φέρνει στο φως μία αποκάλυψη του STAR, σύμφωνα με την οποία μέσα στην προσεχή εβδομάδα θα υπάρξει εισήγηση αρμοδίως στον πρωθυπουργό ώστε να διακοπούν για τους επόμενους 2-3 μήνες τα δρομολόγια του ΟΣΕ!

Η διακοπή θα ζητηθεί με σκοπό να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες και να ολοκληρωθούν τα έργα ώστε να λειτουργήσει το σύστημα ασφαλείας «Τηλεδιοίκησης» και «Σηματοδότησης» σε όλη τη γραμμή.

Οι αρμόδιοι θεωρούν ότι εφόσον διακοπούν τα δρομολόγια για τους επόμενους 2-3 μήνες, το αργότερο μέχρι τον Ιούλιο θα μπορούσε να έχει εγκατασταθεί πλήρως το σύστημα ασφαλείας το οποίο αν και αγοράστηκε, ποτέ δεν εγκαταστάθηκε. Ουσιαστικά, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, ένα έργο που δεν κατέστη εφικτό να λειτουργήσει μέσα σε μία 20ετία, θα μπορούσε να έχει εγκατασταθεί μέσα σε περίπου 90 ημέρες.

Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, για να μπορέσουν να επισπευσθούν οι εργασίες και να μπορέσει να εξυπηρετηθεί το επιβατικό κοινό μέχρι τον Ιούλιο, η πρόταση θα περιλαμβάνει να προστεθούν στα λεωφορεία του ΚΤΕΛ και λεωφορεία του ΟΣΕ, ώστε να πραγματοποιούνται τα ταξίδια Αθήνα - Θεσσαλονίκη και Θεσσαλονίκη - Αθήνα.

Η απολογία και η ατάκα για τα φέρετρα

Σε πολύ κακή ψυχολογική κατάσταση φαίνεται να είναι ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος είναι ένα από τα κεντρικά πρόσωπα της ανείπωτης τραγωδίας στα Τέμπη, όταν το επιβατηγό τρένο συγκρούστηκε με το εμπορικό το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου. Σημειώνεται ότι ο κατηγορούμενος πήρε νέα προθεσμία για να απολογηθεί την Κυριακή στις 11:00, καθώς σύμφωνα με τον συνήγορό του, «υπήρξαν νέα στοιχεία τα οποία υποχρεώνουν να παρθεί νέα προθεσμία για αύριο». Σύμφωνα με πληροφορίες ο σταθμάρχης φέρεται να ψέλλισε σε όσους τον είδαν: «Κουβαλάω 35 φέρετρα στην πλάτη μου…».

Μεταξύ άλλων ο συνήγορός του, Στέφανος Παντζαρτζίδης, τόνισε πως ο πελάτης του ευχαριστεί τα ΜΜΕ, λέγοντας ότι «είναι πολύτιμη δουλειά των ΜΜΕ και χωρίς την βοήθεια της δημοσιογραφικής έρευνας αυτή η υπόθεση δεν θα έπαιρνε τον δρόμο που έπρεπε να πάρει. Είναι στοιχεία καθοριστικά και έπρεπε να ζητήσουμε νέα προθεσμία, ώστε να τα μελετήσουμε και να τα αξιολογήσουμε».

Ο σταθμάρχης Λάρισας διώκεται πλέον σε βαθμό κακουργήματος. Ο ίδιος έχει αποδεχθεί κατά το δικηγόρο του το «μέρος της ευθύνης που του αναλογεί».

Ο σταθμάρχης βρίσκεται αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες για την τραγωδία, καθώς η ποινική δίωξη σε βάρος του αφορά σε ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό, καθώς και για διατάραξη της ασφάλειας συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων, αδίκημα που με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια.

Παράλληλα, σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ της ΕΡΤ, στο ηχητικό ντοκουμέντο που αποτυπώνει την επικοινωνία του σταθμάρχη με το μηχανοδηγό του μοιραίου τρένου και του κλειδούχου, δεν ακούγονται τρεις, αλλά τέσσερις φωνές. Ο δεύτερος μηχανοδηγός που ακούγεται στη συνομιλία, δεν είναι ο μηχανοδηγός της υπερταχείας 62, αλλά τρένου από Λάρισα για Βόλο και μιλάει στον μηχανοδηγό που είναι από τον Βόλο.

Κούγιας: Υπήρχαν δύο σταθμάρχες - Ο ένας έφυγε

Μάλιστα, την ίδια πληροφορία κατέθεσε στο MEGΑ και ο γνωστός ποινικολόγος και δικηγόρος οικογένειας θυμάτων, Αλέξης Κούγιας: «Σήμερα μου δόθηκε μια πληροφορία που είναι ασφαλής, αλλά δεν μπορώ να κατονομάσω την πηγή, ότι στη βάρδια αυτή υπήρχαν δύο σταθμάρχες. Αυτός που μου το είπε είναι απόλυτος. Έπρεπε να είναι εκεί την ώρα που θα αναχωρούσε η αμαξοστοιχία και θα άλλαζαν οι γραμμές, τα κλειδιά όπως τα λένε. Αυτός στις 22:00 έφυγε για το σπίτι του. Είναι πολύ σοβαρό πραγματικά. Δεν θέλω να προβλέψω αν θα βρεθεί κατηγορούμενος.

Το μοιραίο λάθος που οδήγησε στη σύγκρουση

Στην κονσόλα που καταγράφει την πορεία των αμαξοστοιχιών του σταθμαρχείου Λάρισας αποτυπώνεται καρέ- καρέ το λάθος του σταθμάρχη βάρδιας που στάθηκε μοιραίο και στοίχισε τις ζωές 57 ανθρώπων. Συγκεκριμένα, το βράδυ της περασμένης Τρίτης (28/2) η επιβατική αμαξοστοιχία κινούταν στη μπλε γραμμή στο ρεύμα ανόδου προς Θεσσαλονίκη.

Στις 23:04 ο σταθμάρχης Λάρισας δίνει εντολή στο μηχανοδηγό να συνεχίσει την πορεία του, βάζοντας ωστόσο το τρένο στο ρεύμα καθόδου, στο οποίο κινούταν και η εμπορική αμαξοστοιχία με κατεύθυνση τη Λάρισα. Το μοιραίο τρένο άλλαξε πορεία, γιατί ο σταθμάρχης -σύμφωνα με την κατάθεσή του- ξέχασε τα κλειδιά στην προηγούμενη θέση, ενώ θα έπρεπε να τα έχει γυρίσει, λέγοντας χαρακτηριστικά στους αξιωματικούς που τον ανέκριναν «...ίσως αυτό να ήταν το ανθρώπινο λάθος μου».

Είχε κάνει λάθος και στις γραμμές του Προαστιακού

Δεν ήταν όμως, μόνο ένα το λάθος του σταθμάρχη Λάρισας που οδήγησε στη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη με αποτέλεσμα το πολύνεκρο δυστύχημα. Το ίδιο βράδυ, ο σταθμάρχης υπηρεσίας φέρεται να έκανε άλλο ένα παρόμοιο λάθος που θα μπορούσε να είχε προηγηθεί της τραγωδίας, αφού ο ίδιος μπέρδεψε τις γραμμές και στον Προαστιακό!

Αυτό κατήγγειλε στο Open, ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, τονίζοντας πως λίγη ώρα πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη, ο σταθμάρχης Λάρισας, είχε κάνει ξανά το ίδιο λάθος στέλνοντας συρμό του Προαστιακού σε λάθος γραμμή.

Συγκεκριμένα, όταν ο Προαστιακός γεμάτος με επιβάτες έφτασε στο σημείο Ψαλίδι - Παλαιοφάρσαλο ο σταθμάρχης γύρισε το κλειδί με αποτέλεσμα το τρένο να πάει σε λάθος γραμμή.

Ωστόσο, σε αυτή την περίπτωση, ο χειριστής του συρμού ήταν εκείνος που κατάλαβε εγκαίρως το λάθος του σταθμάρχη, το επεσήμανε και σταμάτησε το τρένο, κάνοντας μάλιστα και κάποια μέτρα πίσω για να αποφύγει ενδεχόμενο ατύχημα.

Οι συνομιλίες και η... σιωπή του σταθμάρχη

Εν τω μεταξύ, στο «μικροσκόπιο» των ερευνών βρίσκονται οι συνομιλίες του σταθμάρχη με τους μηχανοδηγούς και τα άλλα σταθμαρχεία το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου. Ειδικότερα, όσα ειπώθηκαν από τη στιγμή που το Intercity 62 άλλαξε σιδηροδρομική τροχιά και μπήκε στο ρεύμα καθόδου, θα αποκρυπτογραφήσουν τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος, τα μοιραία λάθη του σταθμάρχη αλλά και το πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί η τραγωδία.

Σύμφωνα με όσα μεταδόθηκαν στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha, ο μηχανοδηγός φέρεται να προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη Λάρισας, πλην όμως δεν πήρε απάντηση στις ερωτήσεις που έκανε! «Είμαι στην κάθοδο, είμαι καλά εδώ;», φέρεται να ρώτησε ο ένας μηχανοδηγός, όμως, ο σταθμάρχης Λάρισας δεν έδωσε απάντηση σύμφωνα με το ρεπορτάζ.

Από τη στιγμή που φέρονται να έκαναν αυτή την ερώτηση και δεν πήραν καμία απάντηση, προφανώς οι μηχανοδηγοί του Intercity 62 θεώρησαν πως είναι σε σωστή τροχιά. Συνέχισαν την πορεία τους για λίγα λεπτά ακόμα, μέχρι τη μοιραία σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία που προκάλεσε τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της Ελλάδας.

Τι έχει καταγράψει το «μαύρο κουτί»

Όπως αποκάλυψε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, το νέο στοιχείο που έρχεται στο φως και αναμένεται να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην υπόθεση είναι η εύρεση του καταγραφικού στο πρώτο βαγόνι στη μηχανή της αμαξοστοιχίας, το λεγόμενο και «μαύρο κουτί».

Σε αντίθεση με αυτό του αεροπλάνου, ωστόσο, καταγραφεί μόνο την ταχύτητα της αμαξοστοιχίας και την κίνηση. Εάν δηλαδή υπήρξε προσπάθεια επιβράδυνσης του τρένου. Σύμφωνα με πληροφορίες η προσκόμιση αυτού του νέου στοιχείου ήταν και ένας από τους λόγους που ζήτησε νέα προθεσμία ο κατηγορούμενος σταθμάρχης.