ΕΛΛΑΔΑ

Τέμπη: Η προφυλάκιση του σταθμάρχη και η «γυμνή» ΡΑΣ - Τι απαντά ο επιθεωρητής που τέθηκε σε αργία

Τέμπη: Η προφυλάκιση του σταθμάρχη και η «γυμνή» ΡΑΣ - Τι απαντά ο επιθεωρητής που τέθηκε σε αργία
Υπάρχουν ΦΕΚ που επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες της υποστελεχωμένης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων INTIME / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΙΟΣ

Στο επόμενο στάδιο πέρασε από το βράδυ της Κυριακής (5/3), η υπόθεση της πολύνεκρης σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη με τις εξελίξεις να είναι ραγδαίες σε πολλά μέτωπα που παραμένουν ανοιχτά. Αρχικά, τον δρόμο για τη φυλακή πήρε ο σταθμάρχης Λάρισας, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μαραθώνιας απολογίας του για την τραγωδία στα Τέμπη

Συγκεκριμένα, μετά από περίπου 7,5 ώρες, ανακρίτρια και εισαγγελέας διέταξαν την προφυλάκιση του 59χρονου υπαλλήλου, κρίνοντάς τον ρόλο του τη μοιραία νύχτα, ως καθοριστικό, ώστε να οδηγηθεί η επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος σιδηροδρομική γραμμή και συγκεκριμένα σε εκείνη της καθόδου.

Για την ακρίβεια, μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, η κατηγορία που αντιμετωπίζει ο σταθμάρχης, είναι διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών ανθρώπων και είναι κακουργηματικού χαρακτήρα, αφού μετά την πρόσφατη αλλαγή του Ποινικού Κώδικα το 2019, επισείει μέχρι και την ποινή της ισοβίου καθείρξεως.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 59χρονος δεν εμφανίστηκε με απολογητικό υπόμνημα, αλλά ξεκίνησε αμέσως να απαντάει στις ερωτήσεις.

Ο σταθμάρχης είχε μεταφερθεί νωρίτερα από τις 11 το πρωί στο Δικαστικό Μέγαρο, όμως η διαδικασία διεκόπη πριν ξεκινήσει, λόγω τεχνικού προβλήματος. Γύρω στις 14:00 κλήθηκε να μπει στο γραφείο της ανακρίτριας για να ξεκινήσει η απολογία του η οποία και συνεχίστηκε για περίπου 7,5 ώρες.

«Ούτε έπινε, ούτε γλεντούσε»

«Με ομόφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακριτή ο κατηγορούμενος κρίθηκε προσωρινά προφυλακιστέος. Ήταν κάτι αναμενόμενο λόγω της σπουδαιότητας της υποθέσεως, του βάρους και των ευθυνών» τόνισε ο δικηγόρος του σταθμάρχη, Στέφανος Παντζαρτζίδης, «δυστυχώς τώρα αρχίζουν όλα».

Και πρόσθεσε: «Ο κατηγορούμενος είπε τα πάντα: Τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι». «Ο άνθρωπος ούτε έπινε, ούτε γλεντούσε. Πότε δεν εγκατέλειψε τη θέση του» τόνισε και υπογράμμισε ότι ο 59χρονος είναι σε τραγική κατάσταση.

Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι ρόλο - κλειδί στην έρευνα για τη συμπεριφορά και τις κινήσεις τόσο του 59χρονου κατηγορουμένου, όσο και του δεύτερου σταθμάρχη που η βάρδια του ολοκληρώθηκε λίγα λεπτά πριν την τραγωδία, θα παίξουν τα ευρήματα από τις κάμερες ασφαλείας του σταθμαρχείου, αλλά και το καταγραφικό των συνομιλιών των σταθμαρχών με τους υπόλοιπους υπαλλήλους.

«Ο κατηγορούμενος σας διαβεβαιώ ότι είπε τα πάντα. Ο κατηγορούμενος μετά λόγου αληθείας, συγκλονισμένος, είπε τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι. Το αν από όσα είπε, υπάρχουν γεγονότα και στοιχεία τα οποία συνιστούν ποινικά αδικήματα σε βάρος του, θα κριθεί από τη Δικαιοσύνη. Αυτό είναι κάτι που θα το δούμε στη συνέχεια», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παντζαρτζίδης.

«Δεν είναι θέμα «φωτογραφίας». Δεν «φωτογραφίζει» κανέναν. Είπε την αλήθεια, χωρίς να φοβάται κανέναν ή χωρίς να κρύβει κανέναν. Αν λοιπόν προκύψουν, από τα στοιχεία που κατέθεσε και από αυτά που συλλέγει η ανάκριση, ότι τη συγκεκριμένη μοιραία ημέρα, θα έπρεπε να υπάρχουν κι άλλα άτομα, προφανώς έχετε ενημέρωση για να το λέτε, πιστεύω ότι η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της πάρα πολύ καλά», τόνισε για το αν περιέγραψε άλλα πρόσωπα ή αν θα έπρεπε να είναι και άλλη μαζί του στη βάρδια.

«Υπάρχει επικοινωνιακή και δικηγορική αλητεία»

Σχετικά με τις αναφορές για τραγούδια στον σταθμό το βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη, στην επίμαχη βάρδια, ο δικηγόρος του σταθμάρχη εμφανώς εκνευρισμένος υποστήριξε: «Θα πρέπει κάποτε να μην κουράζει ούτε εμάς, ούτε εσάς αυτή η επικοινωνιακή αλητεία. Ο άνθρωπος ούτε έπινε, ούτε γλένταγε, ούτε χόρευε και εκνευρίζομαι με αυτά τα πράγματα. Είναι ντροπή! Υπάρχει και δικηγορική αλητεία. Δεν σέβονται, δεν αναφέρομαι στα Μέσα, τα Μέσα κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους, σε αυτό το ζήτημα. Αυτό δεν επιτρέπει σε κανέναν να παίζει με την οικογένεια ενός ανθρώπου».

Σε επίμονες ερωτήσεις για το αν τοποθετήθηκε στη θέση του σταθμάρχη Λάρισας με πολιτικό μέσο ο 59χρονος, ο κ. Παντζαρτζίδης αρχικά απάντησε: «Μην με βάζετε σε αυτό το «τριπάκι» δεν μπορώ να κάνω αυτή την κουβέντα», ενώ επεσήμανε πως «Δεν έχει καμία σχέση με την πολιτική ο άνθρωπος. Το θέμα το πολιτικό, για να αποκατασταθεί η τιμή της οικογένειάς του θα απαντήσω: Δεν πήρε τη θέση του γενικού γραμματέα του υπουργείου. Μέσα από την κινητικότητα, όπως κάθε Έλληνας που είχε απολυθεί το 2011 θέλησε να πάρει μια θέση. Τα προσόντα δεν τα ορίζει ο ίδιος. Από τις θέσεις που υπήρχαν, ουδείς πλην αυτού δήλωσε. Δεν υπήρχε λόγος να υπάρχει πολιτικό μέσο».

Σε ερώτηση για τις συνομιλίες με τους μηχανοδηγούς και τους άλλους σταθμούς, σχολίασε πως «Με ίδια αγωνία περιμένουμε κι εμείς, για αυτά που ακούγονται, να πάρουμε επιτέλους την ηχογραφημένη συνομιλία γιατί δεν αναγνωρίζουμε τη φωνή μας».

Ενώ για το αν εγκατέλειψε τη θέση του στη μοιραία βάρδια, απάντησε: «Ποτέ δεν εγκατέλειψε τη θέση του. Ο άνθρωπος ήταν εκεί συνεχώς και μέσα σε ένα σατανικό χρονικό διάστημα, περίπου 20 λεπτών, ήταν επιφορτισμένος με την ασφάλεια όλης της κεντρικής Ελλάδας».

Από τον πανικό στο «...την πάτησα»

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, συνάδελφος του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος ήταν μαζί του τις ώρες που ακολούθησαν τη σύγκρουση, κάνει λόγο για πανικό που κατέβαλε τον κατηγορούμενο. Χαρακτηριστικά, ο συνάδελφος του σταθμάρχη ανέφερε: «Άρχισε να μπαινοβγαίνει στο σταθμαρχείο εμφανώς αγχωμένος, νευρικός, κάπνιζε μέχρι που άρχισαν να φτάνουν στο σταθμαρχείο της Λάρισας οι πρώτες πληροφορίες για τους νεκρούς. Όσο περνούσε η ώρα αυξάνονταν οι πληροφορίες, αυξάνονταν ο αριθμός των νεκρών, μέχρι που κάποια στιγμή, τις πρώτες πρωινές ώρες, γύρισε και μου είπε ότι ''την πάτησα'' προφανώς αντιλαμβανόμενος ότι έχει κάνει ένα τραγικό λάθος».

Σχετικά με το εάν υπήρχε δεύτερο άτομο στη βάρδια, ο συνάδελφος του σταθμάρχη απάντησε ότι δεν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης και ήταν μόνος του στην υπηρεσία. Ωστόσο ο ίδιος ανέφερε ότι επειδή ήταν άπειρος, ενδεχομένως άλλοι συνάδελφοί του να μπορούσαν λίγο να έχουν και εκείνοι τον νου τους.

Η κατηγορία που αντιμετωπίζει είναι διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών ανθρώπων και είναι κακουργηματικού χαρακτήρα. Να σημειωθεί ότι το Σάββατο κατατέθηκαν τρεις αγωγές από οικογένεια θύματος και τραυματίες κατά του ΟΣΕ και κατά της εταιρείας.

«Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο»

Όλο και περισσότερες λεπτομέρειες για τις πρώτες στιγμές στο σταθμαρχείο της Λάρισας που εργαζόταν ο 59χρονος σταθμάρχης, έρχονται στο φως της δημοσιότητας. Όπως αποκάλυψε το STAR, ο σταθμάρχης μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων μίλησε με τον συνάδελφό του στα Παλαιοφάρσαλα και του είπε «...έχω σύγκρουση». Εκείνος του αποκρίθηκε «τι έκανες;» με τον κατηγορούμενο σταθμάρχη να απαντά: «Δεν ξέρω πού έβαλα το τρένο, δεν θυμάμαι».

Ο σταθμάρχης των Παλαιοφαρσάλων, ο οποίος έχει 30 χρόνια εμπειρίας στο επάγγελμα, κοίταξε αμέσως τον πίνακα κι είδε ότι το κλειδί ήταν γυρισμένο κι αντιλήφθηκε ότι κάτι συνέβη.

«Γυμνή» η ΡΑΣ με αποσπάσεις υπαλλήλων

Όμως, οι αποκαλύψεις σχετικά με τις παραλείψεις αλλά και την επιπολαιότητα που οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 57 ανθρώπων διαδέχονται η μια μετά την άλλη.

Υπάρχουν ΦΕΚ που επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες της υποστελεχωμένης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων που καταγγέλλει ότι αντί να την ενισχύουν την υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερο αποσπώντας πολύτιμους υπαλλήλους από τις θέσεις τους και βάζοντάς τους σε πολιτικά γραφεία, όπως αποκάλυψε η τηλεόραση του OPEN.

Σύμφωνα με τα έγγραφα, δυο τακτικοί υπάλληλοι της ΡΑΣ είχαν αποσπαστεί σε βουλευτικό γραφείο και πολιτικό κόμμα με υπουργικές αποφάσεις.

Τo ρεπορτάζ επιβεβαιώνει και η ίδια η ΡΑΣ που τονίζει ότι το πρόβλημα δεν βρίσκεται στους διοικητικούς υπαλλήλους, αλλά στη Διεύθυνση Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας που έχει μόλις 6 υπαλλήλους εκ των οποίων οι δύο είναι ο διευθυντής και ο υποδιευθυντής.

Τέλος, βέβαια υπογραμμίζει ότι όσους υπαλλήλους και να είχαν δεν θα έφτασαν για να ελέγξουν όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, πόσο μάλλον όταν το προσωπικό είναι στην καλύτερη περίπτωση ελάχιστο.

«Έφυγε ο δεύτερος σταθμάρχης», λέει ο επιθεωρητής που τέθηκε σε αργία

Νέες αποκαλύψεις φέρνει στην επιφάνεια ο επιθεωρητής του σταθμάρχη, που τέθηκε σε αργία επειδή κατηγορείται ότι άφησε τον 59χρονο μόνο του στη νυχτερινή βάρδια, καθώς ισχυρίζεται πως το φύλλο μηνιαίων παρουσιών που είχε καταθέσει, προέβλεπε να υπάρχει και δεύτερος σταθμάρχης, ο οποίος δεν έμεινε στη θέση του.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το δελτίο ειδήσεων του OPEN, ο επιθεωρητής ανέφερε ότι, η απόφαση για να τεθεί σε αργία στερείται νομικής βάσης και πως πρόκειται να απαντήσει με στοιχεία, όταν εκδοθεί η επίσημη αιτιολόγησή της.

Αναλυτικότερα, ο επιθεωρητής τόνισε ότι, το φύλλο μηνιαίων παρουσιών που έχει καταθέσει, προβλέπει ότι στη νυχτερινή βάρδια θα έπρεπε να εργάζονται 3 σταθμάρχες.

Ένας εξ αυτών προβλέπεται να σχολάει στις 23:00 το βράδυ, ενώ η βάρδια των άλλων δύο διαρκεί από τις 22:00 το βράδυ έως 7:00 το επόμενο πρωί. Ο εμπειρότερος όμως εκ των δύο, όπως καταγγέλλει ο επιθεωρητής δεν έμεινε στη θέση του με αποτέλεσμα ο 59χρονος να μείνει μόνος στη βάρδια.

Ταυτόχρονα, ο επιθεωρητής επιρρίπτει ευθύνες και στον σταθμάρχη των Νέων Πόρων, καθώς όπως επισημαίνει, είχε δει τις δύο αμαξοστοιχίες να κινούνται στην ίδια γραμμή στον πίνακα διαχείρισης κυκλοφορίας, το ανέφερε, αλλά δεν σήμανε συναγερμό ως όφειλε, ώστε να κινηθεί αντίστοιχα και ο 59χρονος.

Σημειώνεται ότι, νωρίτερα την Κυριακή (5/3) ο ΟΣΕ γνωστοποίησε πως, τόσο ο σταθμάρχης βάρδιας, όσο και ο προϊστάμενός του, τέθηκαν σε αργία καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η προανακριτική διαδικασία για τα αίτια και τις συνθήκες της σύγκρουσης των τρένων.

Τι προβλέπεται για τον έλεγχο των συρμών

Ένα νέο έγγραφο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με σημαντικές πληροφορίες για τον έλεγχο των συρμών ήρθε στο φως της δημοσιότητας, σε μια προσπάθεια να διερευνηθούν οι ευθύνες πίσω από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το OPEN, στο έγγραφο που εκδόθηκε στις 17/11/2021 σημειώνεται ότι, σε περίπτωση που απουσιάζει ο αρμόδιος επιθεωρητής, ο έλεγχος γίνεται με τους εξής τρεις τρόπους:

  1. Οι συρμοί οι οποίοι εξέρχονται από τα μηχανοστάσια θεωρούνται ελεγμένοι ως συρμοί και ως μεμονωμένα οχήματα για να εκτελέσουν το κύκλωμα των αμαξοστοιχιών και να εισέλθουν στο μηχανοστάσιο για έλεγχο, επισκευή, συντήρηση την ίδια ή την επόμενη ημέρα.
  2. Οι Συνοδοί, πέραν του καθιερωμένου ελέγχου της αμαξοστοιχίας πριν την αναχώρησή της, θα πρέπει συνεπικουρούμενοι από τεχνικό της Διεύθυνσης Συντήρησης να προβαίνουν σε δοκιμή πέδης, έλεγχο θυρών και σε έλεγχο της σύνδεσης των οχημάτων.
  3. Ο Μηχανοδηγός προβαίνει στις απαραίτητες δοκιμές όπως αυτές ορίζονται στην παράγραφο 2.3 του εγχειριδίου Μηχανοδηγού.

Σημειώνεται δε, ότι το εν λόγω έγγραφο υπογράφει ο Διευθυντής Λειτουργίας Μεταφορών της Hellenic Train.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ