ΕΛΛΑΔΑ

Τέμπη: Δικαστικός αγώνας δρόμου για τις ευθύνες, επιχείρηση ανάκτησης εμπιστοσύνης από την κυβέρνηση

Τέμπη: Δικαστικός αγώνας δρόμου για τις ευθύνες, επιχείρηση ανάκτησης εμπιστοσύνης από την κυβέρνηση
Υψηλές ταχύτητες τόσο στην δικαστική έρευνα για το δυστύχημα, όσο και στα μέτρα για την ασφάλεια του δικτύου. EUROKINISSI

Σε νέο στάδιο περνούν από την Παρασκευή (10/3) οι έρευνες γύρω από την εθνική τραγωδία της σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη, καθώς θα συνεδριάσει η ολομέλεια των Εφετών της Λάρισας προκειμένου 21, συνολικά, ανώτεροι δικαστικοί, να επιλέξουν τους δύο εφέτες ανακριτές που θα αναλάβουν τη διαλεύκανση της υπόθεσης.

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση προσπαθεί να διαχειριστεί την δικαιολογημένη οργή που υπάρχει στην κοινωνία, κάτι το οποίο παραδέχθηκε και ο πρωθυπουργός στην εισαγωγική του ομιλία στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. Στις προθέσεις του πρωθυπουργού είναι να επιταχυνθούν τόσο η διαδικασία της δικαστικής διερεύνησης του δυστυχήματος, όσο και τα άμεσα μέτρα για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Στην κυβέρνηση θεωρούν απαραίτητο όλα αυτά να έχουν άμεσα ορατά αποτελέσματα, ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των πολιτών προς την κυβέρνηση.

Ο πρωθυπουργός αρνείται να βάλει προς το παρόν στο τραπέζι το θέμα των εκλογών, καθώς θεωρεί ότι οι πολίτες δεν θέλουν τέτοιες αναφορές την ώρα που το πένθος ακόμα διαρκεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι ουσιαστικά δεν υπήρξε κανένα σχόλιο για τη δημοσκόπησης της Marc που δείχνει πτώση των ποσοστών της ΝΔ κατά περίπου 3 μονάδες. Στην κυβέρνηση θεωρούν άστοχη τη διενέργεια δημοσκοπήσεων σ' αυτή τη χρονική στιγμή, θεωρώντας παράλληλα ότι αποτυπώνουν μια στιγμαία δυσαρέσκεια και οι πολίτες τοποθετούνται εν θερμώ.

Η έρευνα από την άλλη, προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και ήδη στο κάδρο των κατηγορουμένων έχουν μπει άλλα τρία πρόσωπα, σε βάρος των οποίων ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είναι κακούργημα με ποινές από δέκα χρόνια ως ισόβια, καθώς και για τα αδικήματα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών κατά συρροή που είναι πλημμελήματα. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι μέσα στα επόμενα 24ωρα θα υπάρξουν και νέες διώξεις σε εμπλεκόμενα πρόσωπα.

Σημειώνεται πως υπήρξε η πρωτοβουλία αναβάθμισης των ερευνών, που έγινε από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλο, ο οποίος εποπτεύει από την πρώτη στιγμή τις ανακρίσεις στο σύνολο τους με εντολή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου.

Κάλυψε τα ρεπό και τον Μάρτιο θα έκανε... εκπαίδευση

Αξίζει να σημειωθεί πως στα χέρια της ανακρίτριας Λάρισας βρίσκεται το έγγραφο των βαρδιών για το μοιραίο βράδυ, αλλά και του Μαρτίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, προκύπτει πως οι μόνες βάρδιες που έκανε στη Λάρισα ο προφυλακισμένος σταθμάρχης ήταν οι πέντε νύχτες κοντά στο τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.

Κάλυψε δηλαδή τα ρεπό άλλων, πιο έμπειρων συναδέλφων του, ενώ το όνομά του απουσιάζει από τις βάρδιες του Μαρτίου (σ.σ. με το πρόγραμμα να έχει σχηματιστεί στις 25 Φεβρουαρίου). Για την ακρίβεια, για όλο τον Μάρτη, ο κατηγορούμενος σταθμάρχης είχε συνεχή ρεπό, αλλά και «απόσπαση» για εκπαίδευση στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου και μάλιστα σε πιο ήπια ωράρια προκειμένου ο ίδιος να αποκτήσει την απαραίτητη εμπειρία.

«Εκεί» ρίχνει τις ευθύνες ο επιθεωρητής του ΟΣΕ

Τη δική του εκδοχή για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη παρουσιάζει με μακροσκελή δήλωση (και πρώτη επίσημη τοποθέτησή του) που έδωσε στη δημοσιότητα ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, Δημήτρης Νικολάου, στον οποίο ασκήθηκε ποινική δίωξη για την εθνική τραγωδία.

Μεταξύ άλλων αναφέρει: «Σεβαστό πρέπει να είναι και το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη και θέτω τον εαυτό μου ενώπιον των Αρχών, όντας ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή τους.

Αναφορικά, με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου ,το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος συνθέτουν:

Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες, η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης».

Νέο βίντεο ντοκουμέντο από τα πρώτα λεπτά μετά τη σύγκρουση

Ένα νέο βίντεο λίγα δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη αποτυπώνει την κόλαση που έζησαν οι επιβαίνοντες. Ο Αρσλάν, ένας από τους επιζώντες, κατάφερε να σπάσει ένα τζάμι και να βγει από το πέμπτο βαγόνι, στο οποίο βρισκόταν. Στη συνέχεια, κατευθύνθηκε προς τα πρώτα βαγόνια και τράβηξε το σοκαριστικό βίντεο.

Στο βίντεο φαίνεται η φωτιά που έχουν πάρει τα βαγόνια και οι άνθρωποι φωνάζουν και προσπαθούν να βγουν από το τρένο. Επίσης, ακούγεται ένας άλλος επιζών να καλεί με το κινητό του, συγγενή του, και του λέει ότι δεν ξέρει τι έχει συμβεί, ζητά βοήθεια αλλά και να καλέσουν την Πυροσβεστική.

Στο «μικροσκόπιο» οι ιατρικοί φάκελοι σταθμάρχη και μηχανοδηγών

Εν τω μεταξύ, η ανακρίτρια Λάρισας φέρεται να έχει ακόμη περισσότερα στοιχεία στα χέρια της και βρίσκεται στη διαδικασία αντιπαραβολής των καταθέσεων που ελήφθησαν έως τώρα, ενώ θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι δεν έχει συνταχθεί ακόμη πόρισμα από τους εμπειρογνώμονες.

Αξίζει να σημειωθεί πως λόγω των νέων στοιχείων που προέκυψαν από την έρευνα, θα αναζητηθούν και οι ιατρικοί φάκελοι του προσωπικού, σταθμαρχών και μηχανοδηγών. Στόχος της ανακρίτριας είναι να κατανοήσει πλήρως τι συνέβη εκείνη την βραδιά, ώστε να εντοπίσει τι οδήγησε στο δυστύχημα και να αποδοθούν οι ευθύνες.

Είναι χαρακτηριστικό πως η ανακρίτρια καλεί για καταθέσεις ξανά τα εμπλεκόμενα πρόσωπα για συμπληρωματικές καταθέσεις, ενώ έχει ζητηθεί και το καταγραφικό των συνομιλιών ανάμεσα στους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς των αμαξοστοιχιών. Η έρευνα της ανακρίτριας θα συνεχιστεί μέχρι και το μεσημέρι της Παρασκευής (10/3) όταν και θα ληφθεί η απόφαση από την Ολομέλεια των Εφετών Λάρισας.

Οι τρεις νέες ποινικές διώξεις

Οι εξελίξεις για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη είναι καταιγιστικές, καθώς την Πέμπτη ασκήθηκαν ποινικές διώξεις κατά τριών προσώπων. Συγκεκριμένα, ασκήθηκαν διώξεις κατά του Επιθεωρητή του ΟΣΕ που τοποθέτησε σε βραδινή βάρδια τον 59χρονο σταθμάρχη που έχει προφυλακιστεί, αλλά και κατά των δύο σταθμαρχών που όφειλαν να είναι παρόντες ως τις 11 το βράδυ και αντίθετα εκείνοι φέρονται να έφυγαν νωρίτερα εγκαταλείποντας τα πόστα τους.

Η κατηγορία που τους αποδίδεται είναι αυτή της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών, πράξη που είναι κακουργηματική με ποινές από δέκα χρόνια έως ισόβια καθώς και για τα αδικήματα των ανθρωποκτονιών και σωματικών βλαβών κατά συρροή που είναι πλημμελήματα.

Κομισιόν για ΟΣΕ: Η ιδιωτικοποίηση δεν έχει σχέση με το δυστύχημα

«Η ιδιωτικοποίηση και το δυστύχημα είναι δύο εντελώς διαφορετικά θέματα» ανέφερε η εκπρόσωπος της Κομισιόν για οικονομικά θέματα, Βέρλε Νατς, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων της αντιπροσωπείας των Ευρωπαίων ειδικών που βρέθηκαν στην Αθήνα μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη .

Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η ιδιωτικοποίηση είναι ένα σύμφωνο με κοινοτική νομοθεσία που ισχύει για όλα τα κράτη μέλη:

«Άρα η ιδιωτικοποίηση και το δυστύχημα είναι δύο εντελώς διαφορετικά θέματα» τόνισε η κ. Νατς. Σημείωσε παράλληλα ότι ο κρατικός ΟΣΕ έχει τη διαχείριση των υποδομών και η ιδιωτική Hellenic Train χρησιμοποιεί αυτές τις υποδομές. Τέλος, επανέλαβε ότι τα ελλείμματα των υποδομών και της διαχείρισής τους είχαν εντοπισθεί και η ελληνική κυβέρνηση στόχευε να τα αντιμετωπίσει και στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.