ΚΟΣΜΟΣ

EgyptAir: Ντοκουμέντο για φωτιά στο αεροπλάνο

EgyptAir: Ντοκουμέντο για φωτιά στο αεροπλάνο
REUTERS TV

Νέα στοιχεία για την τύχη του αεροπλάνου της EgyptAir της πτήσης 804 ήρθαν στη δημοσιότητα το βράδυ της Παρασκευής, καθώς σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNN, το οποίο επικαλείται δεδομένα της πτήσης, πριν τη συντριβή, στο αεροπλάνο της EgyptAir εκδηλώθηκε φωτιά.

 

 

Όπως έγραψε το CNN, υπάρχουν καταγραφές ενεργοποίησης των αισθητήρων καπνού, οι οποίες συμπίπτουν με το χρόνο που το αεροπλάνο άρχισε να χάνει ύψος. Αυτά τα δεδομένα έχουν καταγραφεί από το ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System), το οποίο είναι ένα σύστημα επικοινωνίας ανάμεσα στο αεροσκάφος και τον πύργο ελέγχου.

Την άποψη αυτή υποστήριξε και ο αεροπορικός αναλυτής Τιμ Βαν Μπέβερ μιλώντας στην Deutsche Welle. «Υπήρξε φωτιά στο εσωτερικό του αεροπλάνου. Το σύστημα μας στέλνει πεντακάθαρα μηνύματα. Αναγνωρίστηκε καπνός στο χώρο της τουαλέτας. Δύο λεπτά αργότερα τα συστήματα ελέγχου του αεροπλάνου δεν λειτουργούσαν».

airbus1

Σύμφωνα με το ντοκουμέντο του CNN αλλά και στοιχεία της ειδικής ιστοσελίδας Aviation Herald, λίγη ώρα πριν το αεροσκάφος χαθεί από τα ραντάρ, το διαγνωστικό σύστημα ενημερώνει διαδοχικά ότι υπάρχει καπνός στην τουαλέτα (03:26 ώρα Ελλάδος) και ακολούθως (03:27), σε σημείο όπου βρίσκονται ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου (avionics bay).

Ακολουθούν τρία ακόμη μηνύματα (03:29) τα οποία καταγράφουν πρόβλημα στους αισθητήρες κάποιων παραθύρων, στοιχείο που πιθανώς υποδεικνύει απότομη αύξηση θερμοκρασίας.

Τα δύο τελευταία μηνύματα που καταγράφηκαν, σύμφωνα με την Aviation Herald, αποτυπώνουν κάποιο σοβαρό πρόβλημα στα συστήματα ελέγχου πτήσης.

Οι ενδείξεις καταγράφονται μέσα σε διάστημα τριών λεπτών, από τις 03:26 τα ξημερώματα (ώρα Ελλάδος) έως τις 03:29, δηλαδή λίγα λεπτά πριν χαθεί το στίγμα του Airbus. Τα νέα αυτά στοιχεία οδηγούν τις έρευνες στο να εξετάσουν διεξοδικά το σενάριο εάν υπήρξε πυροδότηση εκρηκτικού μηχανισμού στην τουαλέτα του αεροπλάνου, όπου και υπάρχει η πρώτη ενεργοποίηση των αισθητήρων καπνού.

Το γεγονός επιβεβαίωσαν σήμερα οι ερευνητές από το Γαλλικό Γραφείο Ερευνών Δυστυχημάτων, κρίνοντας ωστόσο πως είναι πρόωρο ακόμη ν’αποτολμηθεί οποιαδήποτε ερμηνεία αυτών των στοιχείων.

Το ΒΕΑ «επιβεβαιώνει πως υπήρξε εκπομπή μηνυμάτων Acars (Aircraft Communication Addressing and Reporting System) που επεσήμαιναν την ύπαρξη καπνού στο πιλοτήριο λίγο πριν την παύση αναμετάδοσης δεδομένων πτήσης», δήλωσε εκπρόσωπος του Γραφείου, μιλώντας στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Tα πιθανά σενάρια

Οι γαλλικές αρχές ερευνούν σπιθαμή προς σπιθαμή το αεροδρόμιο Σαρλ Ντε Γκολ, εξετάζουν τις κάμερες ασφαλείας και ελέγχουν τον κατάλογο των επιβατών προκειμένου να βρουν στοιχεία που συνδέονται με ενδεχόμενη τρομοκρατική ενέργεια. Την κατεύθυνση αυτή των ερευνών επιβεβαιώνουν και οι πληροφορίες από πηγή που συμμετέχει στις έρευνες και είπε στο CNN ότι κανείς από τους επιβάτες δεν συμπεριλαμβάνονταν στις λίστες «υπόπτων για σύνδεση με τρομοκρατία» των μυστικών υπηρεσιών. Σε αυτό το πλαίσιο, οι αρχές εξετάζουν τα σενάρια είτε της δράσης μεμονωμένου ατόμου, είτε ομάδας που οργάνωσε το ενδεχόμενο χτύπημα και αυτό εκτελέστηκε από πρόσωπο που βρίσκεται στη λίστα των επιβατών.

Οι έρευνες περιλαμβάνουν έλεγχο σε πρόσωπα που έχουν πρόσβαση σε αεροσκάφη κι εξονυχιστική εξέταση του υλικού που έχουν καταγράψει οι κάμερες κλειστού κυκλώματος στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού, όπου εφαρμόζονται ήδη αυστηρά μέτρα ασφαλείας μετά τις επιθέσεις του 2015, προκειμένου να εντοπίσουν εργαζόμενους που ενδεχομένως έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί.

Τα υπόλοιπα σενάρια

Το σενάριο της τρομοκρατικής ενέργειας θεωρήθηκε από τις πρώτες ώρες που έγινε γνωστή η είδηση της εξαφάνισης του αεροπλάνου ως το επικρατέστερο.

Ένας λόγος είναι ότι τα AirBus 320 θεωρούνται από τα πλέον ασφαλή και αξιόπιστα, ενώ το συγκεκριμένο ήταν και σχετικά καινούριο , κατασκευής του 2003, γεγονός που μειώνει τις πιθανότητες πολύ σοβαρών βλαβών, χωρίς όμως να τις αποκλείει.

Το ενδεχόμενο της κατάρριψης από εδάφους θεωρήθηκε απίθανο από την πρώτη στιγμή εξαιτίας της περιοχής στην οποία βρισκόταν όταν χάθηκαν τα ίχνη του.

Το σενάριο του ανθρώπινου λάθους ποτέ δεν μπορεί να αποκλειστεί σε περιπτώσεις αεροπορικών δυστυχημάτων. Όπως, όμως, εξήγησαν οι ειδικοί σε θέματα αεροπλοΐας, το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμία επικοινωνία των κυβερνητών με το Κέντρο Ελέγχου το αποδυναμώνει αισθητά.

Οι 400 ανησυχητικές περιπτώσεις

Μετά τις επιθέσεις των τζιχαντιστών τον περασμένο χρόνο στο Παρίσι, οι Αρχές αποφάσισαν να περάσουν από το μικροσκόπιο τις 86.000 άδειες πρόσβασης στην «απαγορευμένη», όπως αποκαλείται, ζώνη του αερολιμένα Ρουασί Σαρλ ντε Γκολ.

Συνολικά, το διάστημα μεταξύ του Ιανουαρίου του 2015 και του Απριλίου του 2016, σε περισσότερους από 600 ανθρώπους οι άδειες πρόσβασης έχουν ανακληθεί ή δεν τους έχουν χορηγηθεί ή δεν έχουν ανανεωθεί. Μεταξύ αυτών, οι 85 θεωρούνται ύποπτοι για ριζοσπαστικοποίηση, σύμφωνα με τις γαλλικές Αρχές.

Παρά το γεγονός αυτό, καταμετρώνται ακόμη «400 ανησυχητικές περιπτώσεις ριζοσπαστικοποίησης» επιβεβαιώνει μια πηγή ενήμερη για την υπόθεση.

Με στόχο να τους αναγνωρίσουν, οι Αρχές ερευνούν και την παραμικρή λεπτομέρεια: την άρνηση, για παράδειγμα, από έναν εργαζόμενο γένους αρσενικού να απευθύνεται σε μια γυναίκα ή να λαμβάνει οδηγίες από μια γυναίκα επαρκεί προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο να του ανακληθεί η άδεια εισόδου του.

Από την Πέμπτη, το προσωπικό εδάφους που είχε την ευκαιρία να προσεγγίσει το αεροσκάφος της αιγυπτιακής εταιρείας που βυθίστηκε στη Μεσόγειο τη νύχτα της Τετάρτης, δίνει κατάθεση στους ερευνητές.

Αγώνας δρόμου για τα μαύρα κουτιά

Με την ελπίδα να εντοπιστούν το συντομότερο δυνατό τα μαύρα κουτιά, που θα δώσουν απαντήσεις αναφορικά με το τι συνέβη στο αεροσκάφος της EgyptAir κατά τη διάρκεια της μοιραίας πτήσης, συνεχίζονται και σήμερα οι έρευνες, περίπου 290 χιλιόμετρα βόρεια της Αλεξάνδρειας.

Αν και ακόμα είναι νωρίς για να εκφρασθούν φόβοι για κάτι τέτοιο, οι ερευνητές γνωρίζουν ότι έχουν 30 μέρες στη διάθεσή τους, καθώς αυτός είναι ο χρόνος ζωής των μπαταριών που έχουν τα μαύρα κουτιά.

Μέχρι στιγμής, έχουν εντοπιστεί επιπλέον συντρίμμια του αεροσκάφους από τα δύο καθίσματα που βρέθηκαν χθες, ανθρώπινα μέλη, βαλίτσες και κάποια αεροπορικά καθίσματα νοτιότερα του σημείου απώλειας επαφής του σήματος του αεροσκάφους.

Η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία ανακοίνωσε, επίσης, ότι ένας από τους δορυφόρους της φωτογραφίσει κηλίδα πετρελαίου στην περιοχή, η οποία ενδέχεται να προέρχεται από το αεροσκάφος της EgyptAir, αναφέρει το CNN.

Η Υπηρεσία ανέφερε ότι η κηλίδα είναι μήκους 2 χιλιομέτρων και εντοπίστηκε 40 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά από το σημείο που εξαφανίστηκε το σήμα του. Οι συντεταγμένες είναι 33 32' N / 29 13' E.

Στις έρευνες συμμετέχουν:

- Η Αίγυπτος με πλωτά και αεροπορικά μέσα,

- Η Ελλάδα με ένα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας και ένα αερομεταφερόμενο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου που διεξάγουν έρευνες εντός του FIR Αθηνών μέχρι τα όρια με τα FIR Λευκωσίας και Καΐρου και εάν ζητηθεί δυτικότερα.

Μαζί με το C-130 πετά στην περιοχή ένα ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας που εναλλάσσεται με ελικόπτερο Σικόρσκι του Πολεμικού Ναυτικού.

Στη διάθεση των αιγυπτιακών Αρχών εφόσον ζητηθεί παραμένουν το υποβρύχιο Ματρώζος και η φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς. Χθες το C-130 συνέχισε τις έρευνες ρίχνοντας φωτιστικές βόμβες κατά τις πτήσεις του στα FIR Αθηνών και Καΐρου.

- Η Γαλλία επιχειρεί με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας και δήλωσε την ετοιμότητά της να διαθέσει ένα πλοίο ωκεανογραφικών μελετών που βρίσκεται στην περιοχή.

- Η Ιταλία με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας

- Η Βρετανία με ένα αεροσκάφος C-130 που απογειώθηκε από την Κύπρο,

- Οι ΗΠΑ με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας.