Politico: Γιατί ο πράσινος κανόνας της ΕΕ για τα αυτοκίνητα θα είναι εφιάλτης για την Κύπρο
Η Κύπρος, παρότι δεν διαθέτει ανεπτυγμένο τομέα αυτοκινητοβιομηχανίας, θα κληθεί, κατά τη διάρκεια της εξάμηνης προεδρίας της στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να αναλάβει μία από τις σημαντικότερες διαπραγματεύσεις, η οποία θα έχει ως στόχο τη στήριξη του κλάδου του αυτοκινήτου χωρίς να υπονομευθούν οι κλιματικοί στόχοι της ΕΕ.
Σύμφωνα με το Politico, μετά την παρουσίαση της πρότασης της Κομισιόν περί νέου πακέτου μέτρων για την αυτοκινητοβιομηχανίας προκλήθηκαν έντονες αντιδράσεις, με την Γερμανία και το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα να μιλούν για νίκη, ενώ από την άλλη οι αριστερές πολιτικές δυνάμεις προειδοποίησαν για ενίσχυση της κινεζικής επιρροής.
Οικονομικά διακυβεύματα και πολιτικές πιέσεις
Ο κλάδος αυτοκινήτου και οι προμηθευτές του συνεισφέρουν περίπου 9% στο ΑΕΠ της ΕΕ και απασχολούν εκατομμύρια εργαζομένους. Ωστόσο, αντιμετωπίζουν στασιμότητα πωλήσεων στην Ευρώπη, εμπορικές εντάσεις με τις ΗΠΑ και αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα.
Αυτό το περιβάλλον έχει οδηγήσει σε έντονες πιέσεις για χαλάρωση των περιβαλλοντικών κανόνων, συμπεριλαμβανομένης της επανεξέτασης του στόχου για οχήματα μηδενικών εκπομπών το 2035.
Αντίθετες εθνικές στρατηγικές
Η διαφωνία Γερμανίας και Γαλλίας παραμένει κεντρική. Το Βερολίνο επιδιώκει μεγαλύτερη ευελιξία, προωθώντας τη διατήρηση υβριδικών και αποδοτικών κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Αντίθετα, το Παρίσι δηλώνει ότι η πλήρης κατάργηση των αποκλειστικά θερμικών κινητήρων μετά το 2035 δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση, παρότι και η Γαλλία αναζητεί πλέον τρόπους προσαρμογής.
Οι νέες πολιτικές ισορροπίες
Τα τελευταία χρόνια η κλιματική ατζέντα έχει δεχθεί ισχυρή κριτική από δεξιές και λαϊκιστικές δυνάμεις, γεγονός που πιέζει κυβερνήσεις και Βρυξέλλες να επανεξετάσουν «πράσινες» πολιτικές.
Το αποτέλεσμα είναι ένα σύνθετο πλέγμα θέσεων, όπου κράτη όπως η Ιταλία προωθούν τα βιοκαύσιμα, ενώ άλλες χώρες ζητούν εξαιρέσεις και τεχνολογική ουδετερότητα.
Η αποστολή της κυπριακής προεδρίας
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Κύπρος δηλώνει ότι θα λειτουργήσει ως έντιμος διαμεσολαβητής, επιδιώκοντας ένα συμβιβαστικό κείμενο που θα συγκεντρώσει τη στήριξη όσο το δυνατόν περισσότερων κρατών-μελών.
Το έργο, ωστόσο, είναι εξαιρετικά δύσκολο, καθώς η εξισορρόπηση βιομηχανικών συμφερόντων, κοινωνικών πιέσεων και κλιματικών δεσμεύσεων αποτελεί πρόκληση με σημαντικές οικονομικές και πολιτικές προεκτάσεις.
Πράσινη μετάβαση χωρίς απώλεια ανταγωνιστικότητας
Παρά τις πιέσεις για αποδυνάμωση των ρυθμίσεων, η ΕΕ παραμένει δεσμευμένη στη μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050.
Το αν η Κύπρος θα καταφέρει να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας και να διασφαλίσει τόσο τον κλάδο όσο και τους κλιματικούς στόχους, θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Δύο Γάλλοι πολίτες μεταξύ των θυμάτων από τη συντριβή του Falcon 50 στην Τουρκία
23:50
Ιαπωνία: Πύρινη κόλαση από καραμπόλα τουλάχιστον 50 οχημάτων - 1 νεκρός και 26 τραυματίες
23:41
Λωρίδα της Γάζας: Νοσοκομείο διακόπτει προσωρινά τη λειτουργία του λόγω έλλειψης καυσίμων
23:30
Η Ρωσία κατηγορεί την Ουκρανία ότι «τορπιλίζει» τις συνομιλίες για τον τερματισμό του πολέμου
23:26