ΧΡΗΜΑ

Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας: Πώς λειτουργεί - Οι τρεις διαφορετικές κατηγορίες δικαιούχων

Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας: Πώς λειτουργεί - Οι τρεις διαφορετικές κατηγορίες δικαιούχων
Περίπου 500.000 άτομα με αναπηρία θα μπορούν να πραγματοποιούν όλες τις συναλλαγές τους για χρήση σε ΜΜΜ και δημόσιους χώρους, άμεσες συναλλαγές με Τράπεζες, Υπουργεία και Ταμεία Pixabay

Σε λειτουργία βρίσκεται πλέον η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας η οποία θα αποτελεί ένα «αποδεικτικό στοιχείο» του δικαιούχοι για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς να απαιτούνται καινούρια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο.

Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) θα λειτουργεί όπως το φοιτητικό πάσο, αποδεικνύοντας την ταυτότητα του κατόχου της και την ιδιότητά του ως ατόμου με αναπηρία έναντι κάθε δημόσιας αρχής και τρίτου.

Οι κάτοχοι με την επίδειξή της θα εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού, χρησιμοποιώντας την ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας, χωρίς να απαιτείται να μοιραστούν τα ευαίσθητα προσωπικά –και ιδίως ιατρικά- τους δεδομένα.

Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία που θα κάνει λιγότερο δύσκολη τη ζωή των ανθρώπων με αναπηρίες, δήλωσε σχετικά ο υπουργός Εργασίας κ. Κωστής Χατζηδάκης.

Αναλυτικότερα, μέσω της ψηφιακής κάρτας αναπηρίας, η οποία θα είναι διαθέσιμη και μέσα από την εφαρμογή gov.gr «Wallet», εκτιμάται πως περίπου 500.000 άτομα με αναπηρία θα μπορούν να πραγματοποιούν όλες τις συναλλαγές τους για χρήση σε ΜΜΜ και δημόσιους χώρους, άμεσες συναλλαγές με Τράπεζες, Υπουργεία και Ταμεία.

Θα είναι κατηγοριοποιημένη σε τρία χρώματα που θα αναφέρονται αντίστοιχα σε ποσοστά αναπηρίας 50%-66%, 67%-79% και σε 80% και άνω. Κάθε κάτοχος δικαιούται διαφορετικές παροχές που αντιστοιχούν στα ειδικά χαρακτηριστικά της αναπηρίας του.

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε με ένα κλικ εδώ:

Πώς λειτουργεί η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας
Ψηφιακή κάρτα αναπηρίας

Στο επόμενο διάστημα θα προστίθενται παροχές στην Κάρτα, ώστε τελικά να ενσωματωθούν όλες οι παροχές που αφορούν σε κάθε ανάπηρο.

Σημειώνεται πως η Κάρτα Αναπηρίας εκδίδεται από την 1η Νοεμβρίου ως εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως το πιστοποιητικό εμβολιασμού). Από σήμερα είναι διαθέσιμη και ως ψηφιακή εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, αποτελώντας το τρίτο ταυτοποιητικό έγγραφο που μπαίνει στο Gov.gr Wallet app. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσει και σε πλαστική μορφή.

Κάρτα Αναπηρίας

Λήξη και Ακύρωση Κάρτας Αναπηρίας

Η κάρτα αναπηρίας λήγει:

(α) 5 χρόνια από την έκδοσή της και όχι πέραν της ηµεροµηνίας ενηλικίωσης, για τους ανήλικους

(β) 10 χρόνια από την έκδοσή της, για όσους διαθέτουν πιστοποίηση αναπηρίας µε ισχύ εφ’ όρου ζωής

(γ) κατά την λήξη της πιστοποίησης, για όσους διαθέτουν πιστοποίηση αναπηρίας µε ισχύ έως 1 έτος

(δ) 6 µήνες µετά την λήξη της πιστοποίησης, και σε κάθε άλλη περίπτωση

H ηµεροµηνία λήξης της Κάρτας δεν ταυτίζεται πάντα µε την ηµεροµηνία λήξης της πιστοποίησης:

  • Εάν λήξει η πιστοποίηση, αλλά δεν λήξει η Κάρτα, δεν χρειάζεται κάποια ενέργεια
  • Εάν λήξει η κάρτα, είναι δυνατή νέα αίτηση µε τις ίδιες προϋποθέσεις

Η ακύρωση γίνεται:

α) αυτοδίκαια µε τον θάνατο του δικαιούχου

(β) αυτοδίκαια µε την δήλωση του κατόχου της περί απώλειάς ή φθοράς της (αφορά µόνο την πλαστική κάρτα)

(γ) οποτεδήποτε µε αίτηση του δικαιούχου (σύντοµα διαθέσιµο)

Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία

Στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία εντάσσονται όλα τα άτομα που διαθέτουν ενεργή πιστοποίηση αναπηρίας, η οποία έχει εκδοθεί από αρμόδια αρχή πιστοποίησης της αναπηρίας κατά υγειονομική κρίση στη χώρα. Σε πρώτη φάση περιέχει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας και σταδιακά θα τροφοδοτείται με επιπλέον στοιχεία, μέσω και της αξιοποίησης των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων. Με το Μητρώο αυτό η Πολιτεία αποκτά για πρώτη φορά ένα εργαλείο χαρτογράφησης για την πιστοποιημένη αναπηρία και τίθενται οι βάσεις για την ψηφιοποίηση όλου του συστήματος παροχών αναπηρίας.

Η υλοποίηση των δύο νέων δράσεων έγινε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ – GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας

Μητρώο Παροχών Αναπηρίας

Σύντομα θα υλοποιηθεί και ο τέταρτος πυλώνας της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, που είναι το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας: Σε αυτό ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας όλων των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας. Οι παροχές θα προστίθενται σταδιακά στην Κάρτα, ώστε τελικά κάθε συμπολίτης μας με αναπηρία να έχει πρόσβαση σε αυτές απλά επιδεικνύοντας την κάρτα του.

Υπενθυμίζεται πως η μεταρρύθμιση που ήταν πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος παρουσιάστηκε χθες Δευτέρα 21/11 σε κοινή συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη, τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη και την υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου.

Ψηφιακά ΚΕΠΑ

Ο ενδιαφερόμενος για πιστοποίηση αναπηρίας μπορεί να υποβάλλει την αίτηση του ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr και της «Εθνικής Πύλης Αναπηρίας» (Κλικ εδώ) ή με φυσική παρουσία μέσω των Κέντρων Κοινότητας (Κ.Κ), των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), καθώς και των Γραμματειών του ΚΕ.ΠΑ.

Στην περίπτωση που το κάνει ηλεκτρονικά θα κληθεί να πραγματοποιήσει αυθεντικοποίηση του προφίλ του με τη χρήση των κωδικών-διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Taxisnet).

Ο δικαιούχος μπορεί:

  • να παρακολουθεί την πορεία του αιτήματός
  • να ενημερωθεί για την ημερομηνία εξέτασής από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή
  • να μάθει το αποτέλεσμα γνωστοποίησης αναπηρίας

Επίσης το νέο ψηφιακό σύστημα λειτουργίας του ΚΕΠΑ:

  • επιτρέπει στον ιατρό ψηφιακά να δημιουργήσει και να οριστικοποιήσει τον εισηγητικό φάκελο,
  • προβλέπει την ηλεκτρονική διακίνηση του ιατρικού εισηγητικού φακέλου,
  • παρέχει άμεση πληροφόρηση στο ΚΕΠΑ για την οριστικοποίηση της αίτησης και του φακέλου, προκειμένου να κανονιστεί ραντεβού για την αξιολόγηση,
  • οδηγεί σε έκδοση Ενιαίας Γνωμάτευσης και Γνωστοποίησης της Πιστοποίησης Αναπηρίας, δεσμευτικής για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου, με την οποία ο πολίτης θα έχει πρόσβαση σε όλες τις παροχές και διευκολύνσεις που προβλέπονται στη νομοθεσία για τη στήριξη των Ατόμων με Αναπηρία και δικαιούται στη βάση των επιμέρους διατάξεων.

Αίτηση μπορεί να υποβληθεί για:

  • Αρχική αξιολόγηση για πιστοποίηση
  • Αξιολόγηση για παράταση πιστοποίησης
  • Αξιολόγηση για επιδείνωση υπάρχουσας ή προσθήκης νέας πάθησης
  • Αξιολόγηση για αναθεώρηση ισχύουσας πιστοποίησης

Την αίτηση μπορεί να υποβάλει και νόμιμος εκπρόσωπος του δικαιούχου και συγκεκριμένα:

  • οι γονείς και επίτροποι για τα παιδιά τους
  • οι δικαστικοί συμπαραστάτες για τους ενήλικες
  • κάτοχος συμβολαιογραφικού πληρεξουσίου
  • νόμιμα εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος

Μετά την υποβολή της αίτησης θα πρέπει να ενημερωθεί ο θεράπον ιατρός για την καταχώρηση του Εισηγητικού Φακέλου της πάθησής.

Για την παρακολούθηση αιτήσεων που υποβλήθηκαν έως τις 15.09.2022 ο δικαιούχος πρέπει να επιλέξει: Προγενέστερες αιτήσεις σε ΚΕΠΑ.

Σημειώνεται πως θα χρηματοδοτηθεί με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και θα αξιολογεί την αναπηρία με βάση τη Λειτουργικότητα (ICF).