ΧΡΗΜΑ

Ακρίβεια: Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα -Τι φέρνει το νέο νομοσχέδιο για τους καταναλωτές

Ακρίβεια: Γιατί επιμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα -Τι φέρνει το νέο νομοσχέδιο για τους καταναλωτές
INTIME

Το ζήτημα της ακρίβειας, ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων, όπου οι πληθωριστικές πιέσεις «επιμένουν«, συνεχίζει να αποτελεί το νούμερο ένα πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά ενώ βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων στη Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα.

Την Παρασκευή, στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για ένα «δύσκολο στοίχημα, το οποίο για να κερδηθεί χρειάζεται και χρόνο και συστηματική προσπάθεια».

«Αλλά πριν από όλα χρειάζεται ρεαλισμό και γνώση της πραγματικότητας. Και κανείς σήμερα δεν αρνείται ότι από τη μια οι υψηλές τιμές στο σούπερ μάρκετ και από την άλλη τα υψηλά ενοίκια γι’ αυτούς τους συμπολίτες μας οι οποίοι αναγκάζονται να νοικιάσουν σπίτι, ροκανίζουν το μέσο εισόδημα» υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός. Όπως επεσήμανε, «αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο εδώ και πολλούς μήνες εφαρμόζουμε μια πολιτική με στοχευμένα μέτρα για την ανακούφιση των ευάλωτων αλλά και το χτύπημα της αισχροκέρδειας».

Το ελαιόλαδο και τα ...άλλα τρόφιμα

Σημειώνεται πως ο πληθωρισμός συνολικά στα τρόφιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, διαμορφώθηκε στο 5,4% ετησίως τον Απρίλιο, με ορισμένες κατηγορίες, όπως δημητριακά, ψωμί, αυγά, γαλακτοκομικά να καταγράφουν να καταγράφουν μεν μικρή μείωση, σε άλλα ωστόσο να συνεχίζονται οι ανατιμήσεις. «Πρωταθλητής» των αυξήσεων παραμένει το ελαιόλαδο με 63,7%, άνοδο 12,5% κατέγραψε η κατηγορία «μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων» και 11,6% τα φρούτα. Το ρύζι εμφάνισε αύξηση 8,5% και 6,1% τα λαχανικά.

«Εάν αφαιρεθούν οι επιδράσεις του ελαιόλαδου, η ετήσια μεταβολή του Εναρμονισμένου Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τροφίμων και μη-αλκοολούχων ποτών για την Ελλάδα, τον Απρίλιο του 2024, εκτιμάται ότι θα ήταν 2,6% ετησίως περίπου -από 5,4% ετησίως για το συνολικό δείκτη- προσεγγίζοντας την αντίστοιχη της Ευρωζώνη» επισημαίνεται στην πρόσφατη μελέτη της Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας.

Τον καθοριστικό ρόλο του ελαιόλαδου στη διαμόρφωση του πληθωρισμού στην παρούσα φάση, επεσήμανε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και Ποτών κ. Ιωάννης Γιώτης, κατά τη διάρκεια της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΣΒΕΤ, σημειώνοντας, με βάση τα στοιχεία που μελετήθηκαν σε συνεργασία με τον ΙΟΒΕ πως «εάν εξαιρέσουμε το ελαιόλαδο που η επίδρασή του είναι ακραία λόγω της μεγάλης αύξησης της τιμής και της μεγάλης κατανάλωσής του, ο πληθωρισμός των επώνυμων τυποποιημένων τροφίμων ήταν, τον περασμένο μήνα, μόλις 0,6%».

Ακρίβεια διαρκείας στα τρόφιμα

Οι εκτιμήσεις σχετικά με την πορεία των τιμών των τροφίμων για το προσεχές διάστημα μάλιστα, δεν φαίνονται ευοίωνες. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του γενικού διευθυντή του ΙΟΒΕ, Νίκου Βέττα, στην ίδια Γενική Συνέλευση, «υπάρχει μία παγκόσμια αύξηση της ζήτησης και θα τη δούμε καθώς θα αναπτύσσεται και η Αφρική. Η προσφορά επίσης αυξάνεται αλλά όχι με τον ίδιο ρυθμό, πρώτον γιατί υπάρχουν αβεβαιότητες και δεύτερον γιατί το κόστος -είτε της ενέργειας, είτε της προσαρμογής στην πράσινη μετάβαση- κοστίζει».

Για αυτό τον λόγο, όπως σημείωσε, οι παγκόσμιες τιμές τροφίμων και κατά μέσο όρο, δεν θα αποκλιμακωθούν. «Είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να το συνηθίσουμε, να το ζούμε γιατί η ζήτηση θα ανεβαίνει περισσότερο από την προσφορά» υπογράμμισε, ο κ. Βέττας, εξηγώντας πάντως: «Μην μπερδεύουμε την ακρίβεια, η οποία σχετίζεται περισσότερο με τη σωρευτική αύξηση των τιμών που έχει υπάρξει τα τελευταία δύο χρόνια. με την τρέχουσα αύξηση των τιμών. Εάν ποτέ δούμε αρνητικό πληθωρισμό, τότε αυτό σημαίνει ότι τα επίπεδα, κατά μέσο όρο, θα παραμείνουν.

Το νέο νομοσχέδιο για τους καταναλωτές

Παράλληλα, την Πέμπτη ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για «την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς και την ενίσχυση των επιχειρήσεων που πλήττονται από φυσικές καταστροφές».

Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διατάξεις οι οποίες έχουν ως στόχο, όπως αναφέρεται, την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή, μέσα από τη θέσπιση μηχανισμών για την πληροφόρηση των τιμών, την αντιμετώπιση της πρακτικής των πλασματικών ανακοινώσεων μείωσης τιμών και την πρόβλεψη των αρμόδιων ελεγκτικών φορέων για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων και των προσωρινών μέτρων. Ενδεικτικά, στο ζήτημα των μειώσεων τιμών, στις περιπτώσεις όπου οι έμποροι μειώνουν προοδευτικά την τιμή κατά τη διάρκεια των 60 ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται εκείνη που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ