Η σύγχρονη επιχειρηματική ιστορία γράφεται από τις startups
Πηγή: Andrew Toth/Getty Images/Ideal Images

Ο Κέβιν Σίστρομ, το 32χρονος σήμερα δισεκατομμυριούχος επινοητής του Instagram, κατάφερε μετά από απανωτές αποτυχίες και εσφαλμένες επαγγελματικές επιλογές να γίνει ...εν μια νυκτί ακόμη ένα μυθικό πρόσωπο στη μεγάλη ιστορία των startups που γράφεται καθημερινά.

Ο Σίστρομ μοσχοπούλησε μέσα σε μόλις ενάμιση χρόνο από τη δημιουργία της την εφαρμογή του στο Facebook, λαμβάνοντας ως αντίτιμο 1 δισ. δολάρια - τα 300 εκατομμύρια σε μετρητά, που αντιστοιχούσαν στο 1/4 της ρευστότητας που διέθετε η παντοκρατορία του Ζούκερμπεργκ τον Απρίλιο του 2012 και τα υπόλοιπα σε μετοχές. Εξασφάλισε, δε, ένα καθεστώς ημιανεξαρτησίας μαζί με τους 13 υπαλλήλους του. Αυτή η ιστορία, δεν είναι πια η εξαίρεση στον κανόνα, αλλά ένας νέος κανόνας που θέλει τις μεγαλύτερες και πιο δυναμικές επιχειρήσεις στον κόσμο να προέρχονται από νεανικές καινοτόμες ιδέες που όταν δημιουργήθηκαν πίστευαν σε αυτές... μόνο αυτοί που τις εμπνεύστηκαν.

O Jan Koum δημιούργησε το WhatsApp γιατί ήθελε να δημιουργήσει μία εφαρμογή τηλεφωνικού καταλόγου με ενημερώσεις που θα εμφανίζονται δίπλα από τα ονόματα. Να δείχνει δηλαδή την τοποθεσία του προσώπου και αν είναι διαθέσιμο για κλήση ή όχι. Μετά εξελίχθηκε και έτσι συμπεριέλαβε και άλλα χαρακτηριστικά και τελικά έγινε η πλατφόρμα αποστολής μηνυμάτων που είναι σήμερα. Το 2014 εξαγοράστηκε από τη Facebook για και πλέον έχει πάνω από 800 εκατ. χρήστες, ενώ η περιουσία του Koum ξεπερνά τα 6,8 δισ. δολάρια.

Και οι ιστορίες δεν έχουν τελειωμό. Η Google, το Facebook, το Amazon, το Whats up όπως και το Instagram και δεκάδες άλλες ξεκίνησαν έτσι, από μια τρελή ιδέα για κάτι που δεν υπήρχε πριν, που γεννήθηκε από την έμπνευση και τη δημιουργικότητα των ιδρυτών τους. Και άλλες λιγότερες γνωστές όπως το milo.com, η μοναδική εφαρμογή του Jach Abraham που δείχνει ποια ακριβώς προϊόντα διαθέτουν στο στοκ τους τα κοντινά στους χρήστες καταστήματα πουλήθηκε στο e-Bay το Δεκέμβριο του 2010 αποφέροντας στον 24χρονο Jach 75 εκατ. δολ.

Μπορεί 9 στις 10 startup εταιρίες να καταλήγουν σε αποτυχία, μία, όμως, κάνει τη διαφορά και η πραγματικά πρωτότυπη ιδέα μπορεί να κυριαρχήσει στην κόσμο, να προσελκύσει επενδυτές και σήμερα να ηγείται των επιχειρηματικών εξελίξεων.

Κάθε μέρα μαθαίνουμε και νέες ιστορίες για πετυχημένες startups και είναι ήδη πολλές και οι ελληνικές που προστίθενται στη λίστα, εμπνέοντας ακόμη περισσότερους νέους να ακολουθήσουν την έμπνευσή του και με εμπιστοσύνη στον εαυτό τους να τολμήσουν.

Ελληνικά startups όπως οι Taxibeat, e-shop, Upstream, Persado, Nubis, Sourcelair, Langaccess, e-table, Hotelbrain, Resin.io, Transifex, Workable, Intale και πολλές άλλες κέρδισαν τις εντυπώσεις και την προτίμηση επενδυτών και προχωρούν με γρήγορα βήματα την ανάπτυξή τους. Οι ιδρυτές τους μετά την επιτυχία της δικής τους ιδέας, συνεχίζουν επενδύοντας στα startups και καθοδηγώντας άλλους νεότερους, να υλοποιήσουν το δικό τους όνειρο. Πριν την ίδρυση της Upstream, ο ιδρυτής της Μάρκος Βερέμης εργάστηκε στο Λονδίνο για τις διαφημιστικές εταιρείες Grey Advertising, McCann-Ericsson και DDB αναπτύσσοντας την διεθνή στρατηγική επικοινωνίας εταιρειών όπως οι Nestlé, Coca-Cola, Sony, και Smithkline Beecham.

Σήμερα είναι ενεργός angel investor σε τεχνολογικές εταιρίες και μέλος του Δ.Σ. της Persado, μιας αναπτυσσόμενης εταιρείας δημιουργίας γλώσσας μάρκετινγκ με κύριο επενδυτή την αμερικάνικη Bain Capital Ventures, και της Workable, μιας πρωτοποριακή τεχνολογικής εταιρίας στο χώρου του recruitment και του HR, με επενδυτή την αμερικάνικη Greylock Partners. Ο Μάρκος είναι ο κύριος επενδυτής και σύμβουλος στην Intellibox, μια εταιρεία ανακύκλωσης τεχνολογικών συσκευών.

Στην Ελλάδα, ο πιο πολύτιμος πόρος είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο, το οποίο περισσεύει μέσα στην κρίση, καθώς οι επιχειρήσεις έχουν σταματήσει να προσλαμβάνουν και το κακό εργασιακό περιβάλλον δεν απορροφά πια τους ταλαντούχους και ικανούς.

Το ελληνικό οικονομικό περιβάλλον, ασταθές και χωρίς σταθερούς θεσμούς αυξάνει την προσαρμοστικότητα τη δημιουργικότητα και τη φαντασία και οι νέοι επιχειρηματίες έχουν το πλεονέκτημα της ευελιξίας. Και επειδή η ελληνική αγορά της κρίσης δεν είναι αρκετή, οι ελληνικές start-ups συνήθως είναι...μικρές πολυεθνικές αφού απευθύνονται στη διεθνή αγορά . Και αυτό μπορούν πια να το κάνουν από την Ελλάδα, με επιχειρηματικές ιδέες που μπορούν να έχουν βάση στη χώρα μας και να απευθύνονται σε όλο τον κόσμο. Σήμερα η αξία μιας πρωτότυπης ιδέας είναι μεγαλύτερη από ποτέ και τελικά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον δεν σταματά τη διάθεση και την όρεξη των νέων ανθρώπων να κάνουν πράξη το όνειρό τους.

Οι ιδρυτές των ελληνικών startups έχουν μόρφωση, ικανότητες, προσαρμοστικότητα, ευελιξία και είναι κοσμοπολίτες, ξέρουν ότι η αγορά είναι μία και είναι παγκόσμια. Είναι οι νέοι της μεσαίας τάξης που δεν περιμένουν πια προοπτικές για καριέρα σε μεγάλες εταιρίες και σε τράπεζες, σε σχολεία και πανεπιστήμια, ούτε βέβαια στη δημόσια διοίκηση και είναι έτοιμοι να κάνουν τα δικά τους βήματα και να ανοίξουν νέους δρόμους. Και πλέον στην προσπάθειά τους αυτή δεν είναι είναι μόνοι τους.

Πλέον μπορούν να επιχειρούν από την Ελλάδα, υπάρχουν οι δομές για να τους βοηθήσουν το οικοσύστημα των start-ups αναπτύσσεται με angel investors και incubators όπως το EGG που καθοδηγεί και στηρίζει τις επιχειρήσεις στα πρώτα τους βήματα.

egg

 

Στο πλαίσιο αυτό το Πρόγραμμα egg - enter•grow•go , που υλοποιεί η EUROBANK σε συνεργασία με το Corallia ενθαρρύνει τους νέους ανθρώπους που θέλουν και είναι έτοιμοι να υλοποιήσουν τα σχέδιά τους και τα αποτελέσματα είναι απτά.

Ο 1ος κύκλος του προγράμματος ξεκίνησε το 2013 και μέχρι σήμερα πάνω από 60 ιδέες έχουν γίνει επιχειρήσεις. Και από τότε συνεχίζει να στηρίζει την επιχειρηματικότητα, ενθαρρύνοντας νέες ιδέες κάθε χρόνο να γίνουν πραγματικότητα. Για φέτος, έχει ξεκινήσει η περίοδος υποβολής στον 4ο κύκλο και απευθύνεται σε νέους ανθρώπους, 18-44 ετών, οι οποίοι και μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά την αίτηση συμμετοχής τους μαζί με το επιχειρηματικό τους πλάνο στο theegg.gr έως τις 4 Απριλίου.

Διαβάστε επίσης

Ενθουσιασμένος ο Ολάντ από το επιχειρηματικό πνεύμα στην Ελλάδα

 

Διαβάστε επίσης