ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πόσο επηρέασε το επιχειρηματικό περιβάλλον και το οικονομικό κλίμα η προεκλογική περίοδος

Πόσο επηρέασε το επιχειρηματικό περιβάλλον και το οικονομικό κλίμα η προεκλογική περίοδος
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στις 3 Ιουνίου θα έχουμε μια πρώτη εικόνα για το κατά πόσο οι πολιτικές αποφάσεις και εξαγγελίες πριν τις ευρωεκλογές και οι αυτοδιοικητικές εκλογές επηρέασαν το επιχειρηματικό περιβάλλον και το οικονομικό κλίμα.

Τότε θα δοθεί στη δημοσιότητα η Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (IOBE) για τον εκλογικό μήνα Μάιο, όπου θα καταγράφεται η εξέλιξη των προσδοκιών επιχειρήσεων και νοικοκυριών μετά τις παροχές.

Να σημειωθεί πως ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης του ΙΟΒΕ ανέκαμψε εκ νέου τον Απρίλιο, σε μικρό βαθμό, και διαμορφώθηκε στις -30,9 από -31,6 μονάδες το Μάρτιο. Η ενίσχυση υποστηρίζεται από όλους τους δείκτες οι οποίοι διαμορφώνουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη, εκτός των εκτιμήσεων των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες, οι οποίες ουσιαστικά δεν μεταβλήθηκαν.

Ευρύτερα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης παρουσίασε μικρή διακύμανση στο πρόσφατο τρίμηνο ελαφρώς χαμηλότερα των –30 μονάδων, κατόπιν της συνεχούς αύξησής του επί επτά μήνες. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ αυτή η σταθεροποιητική τάση αναδεικνύει ότι η τονωτική επίδραση του εκλογικού κύκλου έχει ολοκληρωθεί.

Σύμφωνα με την έρευνα του Απριλίου, η οποία θα αποτελέσει τη βάση σύγκρισης για την ενδιαφέρουσα έρευνα του Μαΐου:

  • Το 51% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 5% προβλέπει μικρή βελτίωση.
  • Το 46% των καταναλωτών προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 27% το οποίο αναμένει σταθερότητα.
  • Το 87% των νοικοκυριών δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 12% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή.
  • Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας διαμορφώθηκε εκ νέου στο 45%, με το 22% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της.
  • Το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» ενισχύθηκε οριακά τον Απρίλιο, στο 65% (από 62%), όμως αυξήθηκε στο 11% (από 9%) το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους.
  • Οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ αποτελούν το 14% (από 16%) του συνόλου, ενώ όσοι δηλώνουν ότι «έχουν χρεωθεί» κινούνται στο 9% (από 11%).

Στην έρευνα του Μαΐου, θα έχουν ενσωματωθεί σχεδόν όλες οι επιδράσεις των κυβερνητικών παροχών (13η σύνταξη, μείωση ΦΠΑ, κ.α..) στο επιχειρηματικό περιβάλλον και το οικονομικό κλίμα και θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον το κατά πόσο οι παροχές μετέβαλαν τους παραπάνω ποιοτικούς δείκτες.

Ειδικό ενδιαφέρον θα έχουν οι απαντήσεις των νοικοκυριών για το πώς εκτιμούν την οικονομική του κατάστασης, αλλά και οι απαντήσεις των καταναλωτών για το τι αναμένουν για την οικονομική κατάσταση της χώρας, καθώς αυτές οι απαντήσεις θα ενσωματώνουν την επίδραση των παροχών.

.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ