ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μια άγνωστη ιστορία για τον Ζισκάρ ντ' Εστέν από έναν δημοσιογράφο

Μια άγνωστη ιστορία για τον Ζισκάρ ντ' Εστέν από έναν δημοσιογράφο
28 Μαΐου 1979: Το αεροσκάφος του Βαλερί Ζισκάρ ντ’Εσταίν πετάει προς την Αθήνα συνοδευόμενο τιμητικά από μαχητικά Mirage F1 της Πολεμικής Αεροπορίας

Μία άγνωστη -για το ευρύτερο κοινό- ιστορία σχετικά με τον πρώην πρόεδρο της Γαλλίας και διαχρονικώς φιλέλληνα, Βαλερί Ζισκάρ ντ' Εστέν, ο οποίος έφυγε χτες, 2 Δεκεμβρίου, από τη ζωή, αφηγείται με ανάρτησή του στο Facebook ο αμυντικός συντάκτης Λεωνίδας Μπλαβέρης

Ο πολύπειρος δημοσιογράφος, με πολλά χιλιόμετρα στο ενεργητικό του σε θέματα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Ενόπλων Δυνάμεων, εξιστορεί πώς η Ελλάδα λίγο μετά τη Μεταπολίτευση προμηθεύτηκε από τη Γαλλία τα πρώτα 20 γαλλικά μαχητικά Mirage F1 για να αντιμετωπίσει την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο και την Κύπρο, την επομένη της τουρκικής εισβολής στη Μεγαλόνησο:

«Με εντολή του (σ.σ. του Βαλερί Ζισκάρ ντ' Εστέν) και μετά από επίμονο αίτημα του τότε Έλληνος Πρωθυπουργού και προσωπικού του φίλου Κωνσταντίνου Καραμανλή, "αποδεσμεύτηκαν" από τη γραμμή παραγωγής της Dassault 20 (τότε, 1976 αν θυμάμαι καλώς) μονοθέσια μαχητικά αεροσκάφη Mirage F1CG που προορίζοντας για τη Γαλλική Αεροπορία και δόθηκαν κατ' εξαίρεση στην ΠΑ για να αντιμετωπίση την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο και στην Κύπρο.

Αργότερα η ΠΑ απέκτησε και τα υπόλοιπα 20 της αρχικής παραγγελίας των 40 μαχητικών που είχε δοθεί από τη Χούντα του Ιωαννίδη τον Ιούνιο του 1974, από την κανονική γραμμή παραγωγής της εταιρείας. Με τα 40 αυτά μαχητικά, ΟΛΑ μονοθέσια, όπου ο εκπαιδευόμενος πέταγε κατευθείαν πτήση "μόνος" (σόλο) και έπρεπε να ήσουν πολύ ικανός πιλότος για να πετύχεις κάτι παρόμοιο, γεγονός που είχε εκπλήξει τότε τους Γάλλους που το θεωρούσαν "αδιανόητο", εξοπλίστηκαν δύο πολεμικές Μοίρες. Η 334 ΜΠΚ από την Τανάγρα και η 342 ΜΠΚ από την Τανάγρα αρχικώς και από το Ηράκλειο στη συνέχεια.

Τα Mirage F1 μέχρι την άφιξη των νεότερων F-16 και Mirage 2000 έδωσαν το πάνω χέρι στην ΠΑ στις αερομαχίες στο Αιγαίο μέχρι το 2003 που αποσύρθηκαν από την ενεργό υπηρεσία. Όταν ο Γάλλος Πρόεδρος Ντ' Εστέν επισκέφθηκε επίσημα την Ελλάδα επιβαίνοντας στο προεδρικό αεροσκάφος τύπου Caravelle τιμητικώς τον συνόδευε από την είσοδό του στο FIR Αθηνών μία τετράδα μαχητικών Mirage F1CG, No.3 της οποίας ήταν ο μετέπειτα Α/ΓΕΑ Πτέραρχος (Ι) ε.α. Γεώργιος Αυλωνίτης με τη φωτό να την τραβά με ένα RF-84F της 348 ΜΤΑ ο τότε Μοίραρχός της (και μετέπειτα Βουλευτής της ΝΔ) Αντισμήναρχος (Ι) Αθηναίος Φλωρίνης».

Όπως προσθέτει ο κ. Μπλαβέρης, για την πτήση αυτή έγραψε σε ανύποπτο χρόνο (28/5/2020) ο πτέραρχος Αυλωνίτης τα εξής:

«28 Μαΐου 1979. Σαν σήμερα, πριν 36 χρόνια! Ο τότε Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας Βαλερί Ζισκάρ ντ’ Εσταίν, ήταν προσκεκλημένος του Έλληνα Πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή για την υπογραφή της Συνθήκης Προσχώρησης της Ελλάδας στην ΕΟΚ. Η 114ΠΜ/334 ΜΠΚ, με μια τετράδα Mirage F1-CG, είχε διαταχθεί να αναλάβει την ‘’αναχαίτιση’’ και συνοδεία του Γαλλικού Προεδρικού αεροσκάφους από το σημείο τομής του ATHINAI FIR μέχρι το Ελληνικό. Χωρίς να είμαι σίγουρος, πρέπει να ήταν το ίδιο αεροσκάφος που είχε διαθέσει ο ντ’Εσταίν στον Κωνσταντίνο Καραμανλή, όταν αυτός επέστρεψε στην Ελλάδα στις 24 Ιουλίου 1974.

Χαρακτηριστικό κλήσης, Talos Romeo, απογείωση από Τανάγρα στις 10:35. Την φωτογραφία που βλέπετε, αρκετά ψηλά κάπου πάνω από την Αιτωλοακαρνανία, “τράβηξε” ένα RF-4 της 348 με κυβερνήτη τον τότε Αντισμήναρχο κ. Αθηναίο Φλωρίνη. Συγκυβερνήτης ήταν ο τότε Υποσμηναγός Χατζημπαλιώτης Αστέριος. Στα F-1, δεξιά του Sud SE 210 Caravelle, πετούσε ο Διοικητής Μοίρας, τότε Αντισμήναρχος Αντώνης Κοζανίτης στο Νο 1 αεροσκάφος, ο τότε Σμηναγός Βασίλης Κέρτσος στο Νο2 -ενώ από την αριστερή πλευρά πετούσαν οι τότε Υποσμηναγοί Γιώργος Αυλωνίτης και Αντώνης Μαντάς (που δεν είναι πλέον μαζί μας), στα Νο3 και 4 αεροσκάφη αντίστοιχα.

Βλέπαμε τον Ζισκάρ ντ’ Εσταίν που μας χαιρετούσε από τα φινιστρίνια. Τον συνοδεύσαμε μέχρι και το touchdown point στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Αφού έπιασε η “Καραβέλλα”, η διέλευσή μας σε κλειστό σχηματισμό 4άδας, ήταν… σωστή… ορατή και έγινε αρκούντως… αισθητή!

Η παρουσία του Γάλλου προέδρου στην Ελλάδα ΤΟΤΕ, ήταν μέγα γεγονός! Η Ελλάδα στην Ευρώπη, Ελληνογαλλική φιλία, γαλλικά αεροσκάφη! …Ανακατασκευή της Λεωφόρου Συγγρού και Ποσειδώνος σε χρόνο ρεκόρ! Προσγειωθήκαμε στην Τανάγρα στις 12:35. Δύο ώρες πτήση. Φαίνεται σαν να ήταν μόλις χθες»!

https://www.facebook.com/leonidas.blaveris/posts/4743060449068925