ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

William Seabrook: O real - life κανίβαλος που διαμόρφωσε τον σύγχρονο κινηματογραφικό τρόμο

William Seabrook: O real - life κανίβαλος που διαμόρφωσε τον σύγχρονο κινηματογραφικό τρόμο
William Seabrook: ένα όνομα που μπορεί να μην χτυπά καμπανάκι για πολλούς, αλλά οι ιστορίες του (πιο συγκεκριμένα, το παράξενο φλερτ του με τον κανιβαλισμό) – έχουν αναμφίβολα χαράξει ένα ανεξίτηλο σημάδι στον σύγχρονο κινηματογράφo του τρόμου. photo/WarnerBros

Η μεγάλη οθόνη έχει δει το μερίδιο της σε ιστορίες τρόμου, από τις απόκοσμες σιλουέτες του Nosferatu μέχρι τους στοιχειωμένους απόηχους του Psycho.

Αλλά ένας άντρας, που κρύβεται πίσω από τις σκιές του κλασικού τρόμου, συχνά ξεφεύγει από το μυαλό των κινηματογραφόφιλων.

William Seabrook: ένα όνομα που μπορεί να μην χτυπά καμπανάκι για πολλούς, αλλά τα παραμύθια του (πιο συγκεκριμένα, το παράξενο φλερτ του με τον κανιβαλισμό) – έχουν αναμφίβολα χαράξει ένα ανεξίτηλο σημάδι στον σύγχρονο κινηματογράφo του τρόμου.

William_Seabrook_18841945_1931_by_Robert_H._Davis_18691942_OeNB_19223094.jpg
Tο βιβλίο του Seabrook του 1929 «The Magic Island», το οποίο τεκμηριώνει τις εμπειρίες του στην Αϊτή, θεωρείται το πρώτο δημοφιλές αγγλόφωνο έργο που περιγράφει την έννοια των ζόμπι.Photo/Wikipedia.

Εμβαθύνοντας στις αρχές του 20ου αιώνα, ο κόσμος της λογοτεχνίας είδε τον Seabrook, έναν Αμερικανό δημοσιογράφο και αποκρυφιστή, να καταγράφει τις περιπέτειές του στη Δυτική Αφρική. Με ένα ταλέντο για το δραματικό και μια τάση για το μακάβριο, έγραψε το Jungle Ways το 1937.

Το βιβλίο, αν και πλούσιο σε φυλετικές παραδόσεις και πρακτικές, είχε επίσης μια σκοτεινή αποκάλυψη. Ο Seabrook παραδέχτηκε ότι τον καιρό που το έγραφε κατανάλωνε ανθρώπινη σάρκα για να ικανοποιήσει μια νοσηρή περιέργεια πολλών ετών.

Ο κινηματογραφικός τρόμος ήταν πάντα ένας πραγματικός «μπουφές» από βαμπίρ, καλικάντζαρους και υπερφυσικές οντότητες.

Αλλά εδώ έχουμε έναν άνθρωπο, μακριά από φανταστικά τέρατα, που δηλώνει ότι έχει γευτεί ανθρώπινη σάρκα.

Η αφήγηση συγκλόνισε τον λογοτεχνικό κόσμο και, αναπόφευκτα, ξεχύθηκε στη σφαίρα του κινηματογράφου.

Επιπλέον, το βιβλίο του «Το μαγικό νησί» και η κινηματογραφική μεταφορά του με πρωταγωνιστή τον Bella Lugosi, «White Zombie», εισήγαγε τη λέξη «ζόμπι» στο ευρύ κοινό.

Ο Seabrook έγινε «τροφή» για σεναριογράφους και σκηνοθέτες που θέλουν να ξεπεράσουν τα όρια του κλασικού σινεμά. Και φυικά το κατάφεραν χάρις τον Seabrook.

Μέχρι τα μέσα του 20ου αιώνα, οι κυματισμοί της επίδρασης του Seabrook ήταν εμφανείς. Οι ταινίες άρχισαν να εμβαθύνουν σε θέματα ταμπού με ανανεωμένο σθένος, προκαλώντας το κοινό και, σε πολλές περιπτώσεις, αναγκάζοντάς το να αντιμετωπίσουν τους πιο σκοτεινούς φόβους τους. Η ακατέργαστη, ανησυχητική φύση των εμπειριών του, απαλλαγμένη από υπερφυσικά στοιχεία, έγινε πρότυπο για ρεαλιστικό τρόμο, δίνοντας αφορμή για καλτ κλασικά έργα δεκαετίες αργότερα, όπως το The Texas Chainsaw Massacre και το The Hills Have Eyes. Ενώ ο Seabrook δεν πιστώθηκε άμεσα, η επιρροή του ήταν εμφανής.

Με τις σκοτεινές του «γελοιότητες», ο Seabrook κατάφερε να θολώσει τα όρια μεταξύ της μυθοπλασίας και της πραγματικότητας. Ακριβώς όπως είχε κάνει ο Hitchcock με τη μαεστρία του σασπένς, η επιρροή του Seabrook εισήγαγε έναν ανησυχητικό ρεαλισμό στον κινηματογράφο τρόμου. Αν και το όνομά του μπορεί να μην κοσμεί αφίσες ταινιών ή να είναι το αντικείμενο των τελετών βραβείων, η επίδραση του είναι αναμφισβήτητη.

Ωστόσο, η κληρονομιά του αμαυρώνεται από μια θηριωδία. Ενώ το να φάει έναν ανθρώπινο μηρό σε ένα «κοινωνικό πάρτι» ήταν σίγουρα αποδοκιμασμένο, οι συνεργασίες του με τον διαβόητο αποκρυφιστή και επαγγελματία σεξουαλικής μαγείας Aleister Crowley ήταν ακόμη λιγότερο ευνοϊκές. Και μετά, φυσικά, υπήρχε η εντελώς άρρωστη και κακιά συνήθεια του να αλυσοδένει γυναίκες στο υπόγειό του για μέρες κάθε φορά.

Ωστόσο, καθώς το είδος τρόμου συνεχίζει να εξελίσσεται, ενσωματώνοντας τεχνολογία αιχμής και καινοτόμες τεχνικές αφήγησης, το αποτύπωμα του Seabrook παραμένει. Όπως οι μεγάλοι του είδους του τρόμου, άνθρωποι όπως ο Roger Corman, ο Tod Browning και ο Ed Wood, δημιούργησε μια ολόκληρη σχολή κινηματογράφου. Αλλά στην περίπτωση του Seabrook, ήταν κάτι που μας ανάγκασε να αμφισβητήσουμε την ίδια μας την ανθρωπιά, να κοιτάξουμε στην άβυσσο και να σκεφτούμε τη λεπτή γραμμή που χωρίζει τον άνθρωπο από το τέρας - η κληρονομιά κάποιου που υποβιβάστηκε στις υποσημειώσεις της ιστορίας τρόμου.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ