«Paris, Texas»: Το αμερικανικό όνειρο μέσα από τα μάτια ενός μοναχικού Γερμανού «καουμπόι»
Από την ταινία «Παρίσι, Τέξας».
Road Movies Filmproduktion GmbH Argos Films S.AΤο Paris, Texas, η ταινία-σταθμός στην καριέρα του Γερμανού σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς, παραμένει 40 χρόνια μετά την πρεμιέρα της μια από τις πιο συγκινητικές και βαθιά ανθρώπινες δημιουργίες στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Με φόντο τα έρημα αμερικανικά τοπία, και με όχημα την προσωπική αναζήτηση ενός άντρα που προσπαθεί να επανασυνδεθεί με το παρελθόν του, ο Βέντερς παραδίδει ένα οπτικό και συναισθηματικό αριστούργημα που αποτυπώνει όσο λίγα την έννοια του ανεκπλήρωτου.
Η ταινία, η οποία προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1984 και κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών, καθιέρωσε τον Βέντερς όχι απλώς ως έναν από τους βασικούς εκπροσώπους του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, αλλά και ως έναν παγκόσμιο δημιουργό που κατάφερε να μιλήσει για την Αμερική καλύτερα και βαθύτερα από πολλούς Αμερικανούς σκηνοθέτες.
Μια αμερικανική Οδύσσεια
Στο κέντρο της αφήγησης βρίσκεται ο Τράβις (Χάρι Ντιν Στάντον), ένας άντρας που εμφανίζεται περιπλανώμενος σε μια έρημο του Τέξας, σιωπηλός και αποκομμένος από τον κόσμο. Όταν τον εντοπίζει ο αδελφός του και προσπαθεί να τον επαναφέρει στην οικογένεια και στην πραγματικότητα, ξεκινά ένα σπαρακτικό ταξίδι για επανασύνδεση — όχι μόνο με τον γιο του, αλλά και με τον ίδιο του τον εαυτό.
Το σενάριο του Σαμ Σέπαρντ, ποιητικό και μελαγχολικό, συνδυάζει την απλότητα του λαϊκού λόγου με φιλοσοφικό βάθος. Οι χαρακτήρες του δεν λένε πολλά — μα λένε όλα όσα χρειάζονται. Η ιστορία, με τους ρυθμούς ενός western χωρίς όπλα, λειτουργεί σαν παραβολή πάνω στην ενοχή, τη συγχώρεση και τη βαθιά ανθρώπινη ανάγκη για λύτρωση.
Η φωτογραφία που έγινε συναίσθημα
Αναπόσπαστο μέρος της δύναμης του Paris, Texas είναι η υποβλητική φωτογραφία του Ρόμπι Μίλερ. Με έντονα χρώματα, κοντράστ ανάμεσα στο φυσικό και το τεχνητό φως, και μια μοναδική ικανότητα να μετατρέπει το αχανές αμερικανικό τοπίο σε ψυχικό καθρέφτη των ηρώων, η εικόνα γίνεται καθοριστικός αφηγηματικός παράγοντας. Ο Βέντερς, με παρελθόν ως φωτογράφος, είχε ήδη πραγματοποιήσει ένα προσωπικό φωτογραφικό οδοιπορικό στην Αμερική, το οποίο τον βοήθησε να συλλάβει το «φως της Δύσης» που αναζητούσε.
Το αποτέλεσμα καταγράφεται και στο φωτογραφικό του λεύκωμα Written in the West, όπου τοπία, πινακίδες, βενζινάδικα και μοτέλ παύουν να είναι ντεκόρ και μετατρέπονται σε σύμβολα μοναξιάς και εσωτερικής περιπλάνησης.
Μουσική με ψυχή
Η μουσική του Ράι Κούντερ, με τη χαρακτηριστική του slide κιθάρα, είναι τόσο λιτή όσο και διαπεραστική. Οι μελωδίες του δεν «συνοδεύουν» την αφήγηση – την τυλίγουν σαν ανάσα. Η μουσική γίνεται φωνή εκεί που η σιωπή του Τράβις μιλά περισσότερο από λόγια. Στις εμβληματικές σκηνές της ταινίας –ιδίως στην τελική, συγκλονιστική συνομιλία πίσω από τον καθρέφτη– η μουσική λειτουργεί σαν εσωτερική εξομολόγηση.
Ένα έργο-ορόσημο για τον Βέντερς και την κινηματογραφία γενικότερα
Το Paris, Texas συνοψίζει θεματικές που απασχολούν τον Βιμ Βέντερς ήδη από την τριλογία του για το δρόμο (Alice in the Cities, Wrong Move, Kings of the Road), αλλά τις οδηγεί σε ένα νέο, βαθύτερο επίπεδο. Οι πρωταγωνιστές του είναι πάντα μοναχικοί, περιπλανώμενοι, σε αναζήτηση του ανείπωτου. Όμως εδώ, το βάρος της απώλειας και της ελπίδας μοιάζει πιο καθολικό από ποτέ.
Με το Paris, Texas, ο Βέντερς δεν σκηνοθέτησε απλώς μια σπουδαία ταινία· σκηνοθέτησε μια υπαρξιακή εμπειρία. Ένα φιλμ που, χωρίς να φωνάζει, αγγίζει την ψυχή κάθε θεατή που είχε ποτέ την ανάγκη να επιστρέψει σε κάτι ή κάποιον που κάποτε εγκατέλειψε. Ένα φιλμ που θυμίζει πως μερικές φορές, το πιο δύσκολο ταξίδι είναι αυτό προς τον εαυτό μας.
Μια ταινία που ανήκει στην αιωνιότητα
Τέσσερις δεκαετίες μετά, το Paris, Texas εξακολουθεί να εμπνέει, να συγκινεί και να διδάσκει. Για πολλούς, είναι η πιο όμορφη και αληθινή ταινία που έγινε ποτέ για την Αμερική — ειρωνικά, από έναν Ευρωπαίο.
Δεν είναι απλώς ένα φιλμ· είναι ένα χρονικό σιωπών, τοπίων και συναισθημάτων. Μια υπενθύμιση ότι όλοι, κάπου, κουβαλάμε έναν εσωτερικό Τράβις που ψάχνει για λύτρωση στην έρημο του κόσμου.
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Η ταινία «Sunset Boulevard» επιστρέφει στους κινηματογράφους για την 75η επέτειό της
«X-Men»: Η ταινία που άλλαξε για πάντα τη σχέση της Marvel με τον κινηματογράφο
Μυστικό αριστούργημα: Η ταινία που ο Ρότζερ Έμπερτ θεωρεί καλύτερη από το Blade Runner
«Επιστροφή στο Μέλλον»: 40 χρόνια από την πιο «τέλεια» ταινία όλων των εποχών
Τα άτομα στο φάσμα αυτισμού, ισότιμα στην αγορά εργασίας του τουρισμού
15:10
Κλειστός για τα φορτηγά ο κόμβος Ορμενίου - Ουρά χιλιομέτρων στο Τελωνείο των Κήπων
15:10
Δήμος Καλλιθέας για τον αγωγό «σιντριβάνι»: «Το ίδιο συμβάν θα επαναληφθεί»
14:56
Αγρότες: Επ’ αόριστον ο αποκλεισμός της Εγνατίας στον κόμβο Κερδυλλίων
14:55