ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

H πολυτέλεια γίνεται επένδυση: Η τσάντα των 7 εκατομμυρίων λιρών που αλλάζει τον κόσμο της μόδας

H πολυτέλεια γίνεται επένδυση: Η τσάντα των 7 εκατομμυρίων λιρών που αλλάζει τον κόσμο της μόδας
AP/Sothebys

Καθώς η μόδα μετατρέπεται σε επενδυτικό αγαθό, οι τιμές ανεβαίνουν, οι συλλέκτες πολλαπλασιάζονται και η συζήτηση γύρω από το αν μια τσάντα μπορεί να είναι τέχνη φουντώνει.

Μια φθαρμένη τσάντα Hermès που κάποτε κρατούσε η θρυλική Τζέιν Μπίρκιν κατέρριψε κάθε προηγούμενο ρεκόρ, αγγίζοντας τα 7 εκατομμύρια λίρες σε πρόσφατη δημοπρασία στο Παρίσι. Η μόδα φαίνεται να απομακρύνεται πλέον από την καθημερινή χρήση και να εισέρχεται δυναμικά στον κόσμο των επενδύσεων, του prestige και της τέχνης.

Ο οίκος Sotheby’s συνεχίζει αυτή τη νέα τάση με ένα πολυτελές pop-up σαλόνι στο Λονδίνο, όπου μέχρι τις 22 Αυγούστου δημοπρατούνται αντικείμενα υψηλής αξίας από Hermès, Rolex και Cartier.

Από χρηστικό αντικείμενο σε έργο τέχνης

Η συλλεκτικότητα και η εμπορική αξία της μόδας έχουν πλέον ξεπεράσει το πρακτικό. Ο θρύλος του στυλ, το φόρεμα της Μέριλιν Μονρόε ή η τσάντα της Μπίρκιν, πλέον αποκτούν αξία αντίστοιχη με έργα ζωγραφικής. Για πολλούς, αυτή η «επένδυση» γίνεται σύμβολο κοινωνικής θέσης – ίσως περισσότερο απ’ ό,τι μέσο έκφρασης ή χρηστικό αντικείμενο.

Σύμφωνα με την ιστορικό μόδας Κόρα Χάρινγκτον, το ότι η μόδα δεν θεωρείται τέχνη αντανακλά βαθύτερα κοινωνικά στερεότυπα: «Όταν οι γυναίκες αγαπούν κάτι, θεωρείται αυτόματα λιγότερο σοβαρό ή πολύτιμο».

https://www.instagram.com/reel/DL8TXqmRN5K/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading

Ο ρόλος των social media και των influencers

Η Κιμ Καρντάσιαν που φόρεσε το θρυλικό φόρεμα της Μονρόε ή οι αυξανόμενες τιμές ρούχων από τηλεοπτικές σειρές δείχνουν πως τα media και το ίντερνετ παίζουν πλέον καταλυτικό ρόλο στις αξίες. Οι "ντουπέ" (απομιμήσεις) κάνουν το αυθεντικό ακόμα πιο επιθυμητό – και ακριβό.

Ο Μάικλ Μακ από την Max Pawn δηλώνει: «Πουλάμε τσάντες $400 δίπλα σε τσάντες $180.000. Η ζήτηση υπάρχει σε όλα τα επίπεδα.»

Δημοκρατική μόδα ή ελιτίστικο σύμβολο;

Η επέκταση της μόδας μέσω resale platforms έκανε την πολυτέλεια προσβάσιμη. Αλλά, όπως προειδοποιεί η καθηγήτρια Ούσα Χάλεϊ, αυτή η "δημοκρατία" μπορεί να οδηγήσει σε φούσκα. Αν η αγορά γίνει χώρος μόνο για επενδυτές και όχι για καταναλωτές, «η μόδα κινδυνεύει να χάσει τον πολιτισμικό και κοινωνικό της χαρακτήρα».

Τελικά, η αξία παραμένει υποκειμενική. Όπως λέει η Χάρινγκτον: «Αν κάποιος πληρώνει 300.000 δολάρια για ένα φόρεμα, τότε αυτή είναι η αξία του.»