ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Καλλιτέχνης «εισβάλλει» με έργο τεχνητής νοημοσύνης στο Μουσείο του Κάρντιφ

Καλλιτέχνης «εισβάλλει» με έργο τεχνητής νοημοσύνης στο Μουσείο του Κάρντιφ

Το έργο που φτιάχτηκε από τεχνητή νοημοσύνη. 

BBC

Χωρίς καμία άδεια ή προειδοποίηση, ο καλλιτέχνης Elias Marrow τοποθέτησε στον τοίχο της Εθνικής Πινακοθήκης του Κάρντιφ ένα έργο που δημιούργησε με τεχνητή νοημοσύνη. Το κοινό το παρακολούθησε ανυποψίαστο για ώρες, μέχρι να το εντοπίσουν οι υπεύθυνοι του μουσείου.

Μια απρόσμενη «παρέμβαση» σημειώθηκε στο Εθνικό Μουσείο του Κάρντιφ, όταν ένας καλλιτέχνης τοποθέτησε κρυφά στον τοίχο της γκαλερί του ένα έργο που είχε δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου με τεχνητή νοημοσύνη.

Ο δημιουργός, που υπογράφει ως Elias Marrow, δήλωσε ότι ήθελε να δοκιμάσει «τα όρια του τι θεωρείται άξιο έκθεσης». Το έργο του, με τίτλο Empty Plate («Άδειο Πιάτο»), απεικονίζει ένα νεαρό αγόρι με σχολική στολή να κρατά ένα πιάτο στα χέρια του. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο «αντικατοπτρίζει την κατάσταση της Ουαλίας το 2025».

Το ψηφιακό πορτρέτο τυπώθηκε και τοποθετήθηκε μέσα σε ξύλινη κορνίζα στην αίθουσα Σύγχρονης Τέχνης του μουσείου, χωρίς καμία ενημέρωση ή άδεια. Όπως αναφέρουν οι υπεύθυνοι, το έργο παρέμεινε στον τοίχο για αρκετές ώρες, προτού κάποιος επισκέπτης ρωτήσει το προσωπικό σχετικά.

4bd0e9f0-bec6-11f0-ab9b-b3ebc2b33df0jpg.jpg

Το έργο που έβαλε χωρίς άδεια ο Elias Marrow.

BBC

«Ένας επισκέπτης μάς ειδοποίησε ότι υπήρχε ένα έργο που δεν αναγνώριζε. Όταν ελέγξαμε, διαπιστώσαμε ότι είχε τοποθετηθεί χωρίς άδεια και το αφαιρέσαμε», δήλωσε εκπρόσωπος του Amgueddfa Cymru (Εθνικό Μουσείο Ουαλίας).

Ο Marrow, που έχει πραγματοποιήσει παρόμοιες «παρεμβάσεις» στο Bristol Museum και στην Tate Modern, υποστηρίζει ότι δεν πρόκειται για πράξη βανδαλισμού, αλλά για μια μορφή «συμμετοχής χωρίς άδεια».

«Δεν θέλω να προκαλέσω ζημιά, αλλά να θέσω ερωτήματα. Ποιος αποφασίζει τι αξίζει να εκτεθεί και τι όχι;» δήλωσε ο ίδιος, εξηγώντας πως το έργο δημιουργήθηκε αρχικά ως σκίτσο και στη συνέχεια εξελίχθηκε με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης.

Ο Marrow θεωρεί ότι η χρήση της AI στην τέχνη αποτελεί «φυσική εξέλιξη των δημιουργικών εργαλείων» και ότι ο αποκλεισμός της «πηγαίνει κόντρα στην ίδια τη φιλοσοφία της τέχνης».

Κάποιοι επισκέπτες αρχικά πίστεψαν πως το Empty Plate αποτελούσε κομμάτι performance art, άλλοι όμως παρατήρησαν την ποιότητα της εκτύπωσης και αντιλήφθηκαν ότι κάτι δεν ταίριαζε με την υπόλοιπη έκθεση.

Ένας τουρίστας από την Ιρλανδία που το είδε την 29η Οκτωβρίου δήλωσε:

«Σκέφτηκα ότι ίσως ήταν κάποιο κοινωνικό σχόλιο για την AI, αλλά όταν είδα ότι δεν υπήρχε καμία αναφορά ή σήμανση, κατάλαβα ότι πρόκειται για ''αντάρτικη'' παρέμβαση».

Παρότι το έργο αφαιρέθηκε, οι εικόνες του έχουν ήδη διαδοθεί στα κοινωνικά δίκτυα, προκαλώντας συζητήσεις για το αν τα μουσεία θα πρέπει να επανεξετάσουν τη στάση τους απέναντι στην AI τέχνη και τα όρια της επιμέλειας.

Ο Marrow, πάντως, φαίνεται να πέτυχε τον στόχο του: να ανοίξει μια συζήτηση για το ποιος έχει το δικαίωμα να ορίζει τι είναι “τέχνη” και ποιος όχι.