ΕΛΛΑΔΑ

Απολογιών συνέχεια για τους χούλιγκαν: Το νομοθετικό πλαίσιο και οι προβλεπόμενες ποινές

Απολογιών συνέχεια για τους χούλιγκαν: Το νομοθετικό πλαίσιο και οι προβλεπόμενες ποινές
Οι Κροάτες χούλιγκαν κατά τη μεταγωγή τους στα Δικαστήρια της Ευελπίδων (Photo by Costas Baltas/Anadolu Agency via Getty Images)

Συνεχίζεται και σήμερα (Κυριακή 13/8) η μαραθώνια διαδικασία της απολογίας των συλληφθέντων για τα αιματηρά επεισόδια στη Νέα Φιλαδέλφεια και τη δολοφονία του 29χρονου Μιχάλη Κατσουρή, με τους 105 χούλιγκαν να βρίσκονται αντιμέτωποι με βαρύ κατηγορητήριο.

Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι απόψε τα μεσάνυχτα, με τους ανακριτές να κάνουν πραγματικό αγώνα δρόμου για να πάρουν τις καταθέσεις όλων των εμπλεκόμενων -κάτι που αποδείχτηκε αρκετά δύσκολο, δεδομένου ότι οι περισσότεροι κατηγορούμενοι είναι Κροάτες και απαιτούνται διερμηνείς.

Η κυβέρνηση τηρεί στάση αναμονής μέχρι να ολοκληρωθεί η Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) για τα λάθη και τις αστοχίες της Ελληνικής Αστυνομίας και στη συνέχεια θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να υπάρξουν τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο κατά της βίας.

Η κυβέρνηση είχε λάβει μέτρα για την αντιμετώπιση της οπαδικής βίας και μετά τη δολοφονία του Άλκη Καμπανού στη Θεσσαλονίκη, τόσο σε νομοθετικό όσο και σε αθλητικό επίπεδο.

Με αυτό το νομοθετικό πλαίσιο βρίσκονται αντιμέτωποι και οι Κροάτες και Έλληνες συλληφθέντες για τα αιματηρά επεισόδια στη Νέα Φιλαδέλφεια.

Οι εν λόγω ποινές αφορούν, ωστόσο, μόνο την οπαδική βία, καθώς η ανθρωποκτονία από πρόθεση τιμωρείται -δηλαδή εν προκειμένω τη δολοφονία του Μιχάλη- τιμωρείται με ισόβια κάθειρξη.

Αναλυτικά οι αλλαγές που επήλθαν στο νομοθετικό πλαίσιο μετά τη δολοφονία του Άλκη, την 1η Φεβρουαρίου του 2022:

Σε νομοθετικό επίπεδο

• Αυξήθηκε ως προς τα ελάχιστα και μέγιστα όρια το πλαίσιο ποινής για εγκλήματα οπαδικής βίας.
• Αυστηροποιήθηκαν οι ποινές του άρθρου 41ΣΤ του Αθλητικού Νόμου (κατοχή επικίνδυνων αντικειμένων, βιαιοπραγίες, απειλές, είσοδος στους αγωνιστικούς χώρους με σκοπό τη διακοπή αθλητικής εκδήλωσης, ρατσιστικές εκδηλώσεις, δημόσια υποκίνηση σε αδικήματα αθλητικής βίας κλπ). Στα παραπάνω αδικήματα προβλέπεται ποινή φυλάκισης από 6 μήνες μέχρι 5 έτη, αντί φυλάκισης έως 2 έτη που προβλεπόταν. Αντιστοίχως, όπου προβλεπόταν έως το 2019 ποινή φυλάκισης μέχρι 1 έτος, προβλέπεται πλέον ποινή φυλάκισης από 3 μήνες μέχρι 5 έτη.
• Στις διακεκριμένες περιπτώσεις επικίνδυνων δραστών, που προβλεπόταν ποινή φυλάκισης μέχρι 3 έτη, η ποινή φυλάκισης πλέον κυμαίνεται από 2 μέχρι 5 έτη.
• Για το αδίκημα της δημόσιας υποκίνησης σε εγκλήματα οπαδικού μίσους, εκτός από την ποινή, από 6 μήνες μέχρι 5 έτη, επιβάλλεται υποχρεωτικά και χρηματική ποινή.
• Καθιερώθηκε ειδικό ποινικό αδίκημα για όσους κατά τη διάρκεια αθλητικών αγώνων έχουν καλυμμένα χαρακτηριστικά προσώπου με σκοπό να παρεμποδιστεί η ανίχνευση και καταγραφή του από τις συσκευές καταγραφής εικόνας.
• Με την καθιέρωση του αξιοποίνου, προβλέπεται ειδικότερα ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 6 μηνών και χρηματική ποινή.
• Απαγορεύεται η αναστολή εκτέλεσης της ποινής για εγκλήματα οπαδικής βίας.

Συγκεκριμένα:

• Καταργήθηκε η δυνατότητα της κατ’ εξαίρεση αναστολής της ποινής, η οποία θα εκτίεται υποχρεωτικά άμεσα.
• Επεκτάθηκε η ρύθμιση της απόλυτης απαγόρευσης της αναστολής και η άμεση εκτέλεσή της στις περιπτώσεις καταδίκης κατηγορουμένου για την αξιόποινη πράξη της λειτουργίας συνδέσμου άνευ άδειας ή μετά από παραβίαση της σφράγισης του ή στις περιπτώσεις παραβίασης παρεπόμενης ποινής για απαγόρευση παρακολούθησης αγώνων και εμφάνισης στο ΑΤ ή περιοριστικών όρων που έχουν επιβληθεί δυνάμει εισαγγελικής διάταξης ή δικαστικής απόφασης.
• Οι υποθέσεις οπαδικής βίας εκδικάζονται κατά προτεραιότητα και καθιερώνεται σε περίπτωση αναβολής εκδίκασης η υποχρεωτική επιβολή περιοριστικών όρων. Έτσι, όταν η εκδίκαση της υπόθεσης αναβάλλεται για οποιονδήποτε λόγο, επιβάλλονται υποχρεωτικά περιοριστικοί όροι (όπως π.χ απαγόρευση παρακολούθησης αγώνων και εμφάνιση στο ΑΤ κατά το χρόνο διεξαγωγής τους).

Στο αθλητικό πεδίο:

Για τις Λέσχες Φιλάθλων, προκειμένου να αδειοδοτηθούν από το Υπουργείο Αθλητισμού, απαιτείται:

• Έδρα της Λέσχης να είναι υποχρεωτικά η έδρα του σωματείου, της ΠΑΕ ή της ΚΑΕ, απ’ όπου βεβαιώνεται η Λέσχη.
• Επίσημα αντίγραφα του μητρώου μελών της Λέσχης κοινοποιούνται υποχρεωτικά στο σωματείο / ΠΑΕ / ΚΑΕ που έχει βεβαιώσει τη λειτουργία της, προκειμένου να ασκείται εποπτεία και έλεγχος.
• Σε περίπτωση πλημμελούς εποπτείας, με την καταγραφή παράνομων περιστατικών, επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα και ποινές διεξαγωγής αγώνων χωρίς θεατές.
• Για να λειτουργεί νόμιμα Παράρτημα Λέσχης, χρειάζεται να έχει εγγεγραμμένα στο Μητρώο Μελών της Λέσχης τουλάχιστον 50 ενήλικα άτομα, μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής λειτουργίας του Παραρτήματος, με καθαρό Ποινικό Μητρώο.
• Υποχρεωτική ανάρτηση των Λεσχών Φιλάθλων και των Παραρτημάτων στην ιστοσελίδα των ΠΑΕ/ΚΑΕ/αθλητικών σωματείων που έχουν προβεί στην αναγνώρισή τους.
• Σε περίπτωση που ασκηθεί ποινική δίωξη για αδικήματα αθλητικής βίας, παράβαση περί ναρκωτικών ή περί όπλων και για το έγκλημα της ανθρωποκτονίας από πρόθεση σε τουλάχιστον δύο άτομα – μέλη Λέσχης ή Παραρτήματος, τότε ανακαλείται η άδεια λειτουργίας και σφραγίζεται το γραφείο και το εντευκτήριο της λέσχης ή του παραρτήματος.
• Αναμόρφωση της σύνθεσης της ΔΕΑΒ (Διαρκής Επιτροπή Καταπολέμησης Βίας).


ΔΗΜΟΦΙΛΗ