ΚΟΣΜΟΣ

DW: Θα μπαίνουμε σε κρύα και σκοτεινά σουπερμάρκετ;

DW: Θα μπαίνουμε σε κρύα και σκοτεινά σουπερμάρκετ;
Ριζικές αλλαγές και στο λιανικό εμπόριο λόγω της ενεργειακής κρίσης Intime

«Πόσα φώτα και πόση θέρμανση μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δίχως να ξεφύγει το κόστος ενέργειας;» αναρωτιέται σε ρεπορτάζ της η Deutsche Welle.

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας στη Γερμανία, τα γραφεία σε δημόσια κτίρια μπορούν να θερμανθούν μέχρι και 19 βαθμούς, ενώ σε άδεια γραφεία η θέρμανση θα κλείνει.

Μνημεία και αξιοθέατα δεν φωταγωγούνται πλέον και οι διαφημιστικές αφίσες φωτίζονται μόνο για μερικές ώρες.

Από την πλευρά τους οι εταιρίες συγκεντρώνουν περισσότερους εργαζόμενους σε λιγότερα γραφεία ή τους δίνουν τη δυνατότητα τηλεργασίας. Όπως και στους δημόσιους χώρους έτσι και στα γραφεία των ιδιωτικών εταιριών η θέρμανση δεν θα ξεπερνά τους 19 βαθμούς, ενώ για στους εργαζόμενους δεν αποκλείεται να δοθούν ακόμα και κουβέρτες.

Νωρίτερα θα κλείνουν σουπερμάρκετ

Ριζικές αλλαγές και στο λιανικό εμπόριο, όπου όλοι οι χώροι φωτίζονται και με το παραπάνω, έτσι ώστε να καλλιεργηθεί στους εισερχόμενους μια διάθεση κατανάλωσης. Στις βιτρίνες δυνατοί προβολείς φωτίζουν τα προϊόντα προσελκύοντας τους πελάτες στα καταστήματα.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της DW, αλυσίδα σουπερμάρκετ περιορίζει το ωράριο λειτουργίας στα 2.200 υποκαταστήματά της κατά μία ώρα: «Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς θέλουμε να συμβάλουμε στην κοινή προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας», αναγράφεται στις εισόδους των εκπτωτικών σουπερμάρκετ.

Οι άλλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αμφιβάλλουν αν η εν λόγω επιχείρηση θα εξοικονομήσει με αυτό τον τρόπο σημαντική ποσότητα ενέργειας. «Η εξοικονόμηση θα είναι υπερβολικά περιορισμένη», γράφει ο Ράιμουντ Έσερ από το τμήμα επικοινωνίας του γερμανικού κολοσσού Rewe απαντώντας σε ερώτηση της DW. Και σημειώνει ότι το 50% της ενεργειακής κατανάλωσης των σουπερμάρκετ αφορά τα ψυγεία, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων.

Το ζήτημα της ενεργειακής απόδοσης αποτελεί εδώ και καιρό προτεραιότητα, επισημαίνουν κολοσσοί σουπερμάρκετ -κάποιοι από τους οποίους τοποθετούν φωτοβολταϊκά συστήματα για να καλύψουν έστω και εν μέρει τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια, ενώ έχουν ήδη αντικαταστήσει τους λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας με LED, που καταναλώνουν ακόμα λιγότερο.

Θα ανοίξουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές υπό όρους

Καμία από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ δεν προτίθενται να περιορίσει τις ώρες λειτουργίας. «Προς το παρόν δεν βλέπουμε κανένα λόγο να προσφέρουμε στους πελάτες μας μειωμένες υπηρεσίες», σημειώνει εκπρόσωπος επικοινωνίας γνωστής αλυσίδας στο Αμβούργο. Προσθέτει ωστόσο ότι: «Παρατηρούμε προσεκτικά τις κινήσεις του ανταγωνισμού και επαναξιολογούμε συνεχώς την κατάσταση».

Στις αποφάσεις των επαγγελματιών καθοριστικό ρόλο θα παίξει το πλαφόν στις τιμές του ρεύματος και του φυσικού αερίου, το οποίο δρομολογεί η γερμανική κυβέρνηση. Παρά το υψηλό ενεργειακό κόστος δεν αποκλείεται με την οικονομική στήριξη του δημοσίου ο τζίρος να υπερβαίνει εν τέλει τα κόστη. Και τότε ενδέχεται, για παράδειγμα, να λειτουργήσουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία.

Οι δημοφιλείς χριστουγεννιάτικες αγορές ανοίγουν συνήθως τέλη Νοεμβρίου, όταν η μέρα θα έχει μικρύνει ακόμα περισσότερο. Οι επαγγελματίες, οι οποίοι συμμετέχουν στις αγορές, θα πρέπει να σταθμίσουν προσεκτικά πόσους περιορισμούς είναι διατεθειμένοι να αποδεχθούν οι πελάτες. Συχνά ακούγεται ότι καταβάλλονται προσπάθειες, έτσι ώστε να περιοριστεί η κατανάλωση ρεύματος κυρίως για τον φωτισμό των αγορών και τα φώτα να κλείνουν νωρίτερα. Ίσως υπό αυτές τις προϋποθέσεις να ανοίξουν και πάλι διάσημες χριστουγεννιάτικες αγορές, όπως του Μονάχου, η οποία λόγω της πανδημίας δεν λειτούργησε πέρυσι τα Χριστούγεννα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ