ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Tι περιμένει η αγορά από την 87η ΔΕΘ

Tι περιμένει η αγορά από την 87η ΔΕΘ
Eurokinissi

Τις προσδοκίες τους από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ και τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την αγορά διατυπώνουν στο CNN Grecce, o πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς και του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.

Πρωτοβουλίες για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητάς τους και την πρόσβαση στη χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ αλλά και μεταρρυθμιστικές προτάσεις οι οποίες δεν έχουν οικονομικό αντίκτυπο είναι μεταξύ όσων προσδοκούν να ακούσουν οι παραγωγικοί φορείς της αγοράς από τον Πρωθυπουργό, το επόμενο Σαββατοκύριακο, από βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης

Γιώργος Καρανίκας - πρόεδρος Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας

«H ελληνική οικονομία καθώς και οι επιχειρήσεις έχουν επιδείξει σημαντικές αντοχές στις αλλεπάλληλες κρίσεις τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, ενόψει της ΔΕΘ πρέπει να υπενθυμίσουμε πως είναι αναγκαία η μετάβαση σε ένα άλλο παραγωγικό μοντέλο, με την ορθή εκμετάλλευση των πόρων ΤΑΑ και ΕΣΠΑ και με μετακίνηση των προτεραιοτήτων από τις μεγάλες επιχειρήσεις προς τις ΜμΕ.

Σήμερα ένας μεγάλος αριθμός των εμπορικών ΜμΕ είναι αποκλεισμένος από τη χρηματοδότηση και θα πρέπει να υποστηριχθεί στην προσπάθεια του να πετύχει τον δίδυμο μετασχηματισμό του (ψηφιακό & πράσινο). Άλλωστε, οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν έλαβαν κανένα πρόγραμμα «μεταπανδημικής επανεκκίνησης», ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι το εμπόριο συνολικά, ως ξεχωριστός κλάδος, βρίσκεται εκτός των προτεραιοτήτων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Πιο συγκεκριμένα, το ΤΑΑ ναι μεν αποτελεί μια τομή στην σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία, είναι όμως «περιφερειακά τυφλό» και δεν στοχεύει στο να απομειώσει τις περιφερειακές ανισότητες που αποτελούν, σύμφωνα και με τον ΟΟΣΑ, ένα από τα κυριότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα και το ΕΣΠΑ οφείλει να έχει μια περιφερειακή διάσταση. Ωστόσο, από ότι φαίνεται με τα μέχρι τώρα δεδομένα, το κριτήριο των 3 ΕΜΕ της δράσης του του «Βασικού Ψηφιακού Μετασχηματισμού ΜμΕ» έπληξε κυρίως την περιφέρεια αφού στις περιφέρειες μετάβασης (Αττική και Νότιο Αιγαίο) η απορρόφηση άγγιξε το 100% όταν στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες ξεπερνά, μετά βίας, το 14% (στοιχεία Ιουλίου).

Επιπλέον, αναφορικά με τον πράσινο μετασχηματισμό και την αναγκαία «ενεργειακή» δημοκρατία, θεωρείται απαραίτητη η χορήγηση κινήτρων προς τις ΜμΕ για την παραγωγή ενέργειας ώστε να υπάρξει μια σταδιακή μετάβαση σε ένα «ανθεκτικό ενεργειακό μοντέλο».

Γιώργος Καββαθάς - πρόεδρος Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας

«Μέχρι σήμερα και με βάση τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας οι προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου και ιδιαίτερα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων για τις επερχόμενες εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, κ. Κ. Μητσοτάκη, στην 87η ΔΕΘ είναι εξαιρετικά χαμηλές.

Στην παρούσα συγκυρία τρία είναι σε γενικές γραμμές τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ΜμΕ. Το πρώτο που αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας είναι η συνεχώς αυξανόμενη ακρίβεια. Τα επόμενα δυο, που δεν έχουν πάψει να μας απασχολούν τα τελευταία 15 έτη των αλλεπάλληλων κρίσεων, είναι εκείνα της υπερχρέωσης και της έλλειψης ρευστότητας.

Ως προς το πρώτο κατά τα φαινόμενα οι εξαγγελίες θα κινηθούν στα όσα ήδη έχουν θεσμοθετηθεί για τα pass, με την προσθήκη ελάχιστων νέων μέτρων ενίσχυσης των εισοδημάτων συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων. Με άλλα λόγια δεν περιμένουμε κάτι που να αφορά τον πυρήνα του προβλήματος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων και σχετίζεται με τα εκτίναξη του κόστους λειτουργίας τους. Στο πλαίσιο αυτό θα αναμέναμε κάποια μέτρα που να συγκρατούν ή/και να μειώνουν το κόστος λειτουργίας ώστε αυτό να αποτυπωθεί και στις τιμές πώλησης των προϊόντων-υπηρεσιών. Μεταξύ αυτών των μέτρων θα μπορούσε να είναι η μείωση του ΦΠΑ, ιδιαίτερα σε κλάδους που χτυπήθηκαν δυσανάλογα από την πρόσφατη υγειονομική κρίση, όπως η εστίαση. Όσον αφορά την υπερχρέωση των επιχειρήσεων έχουμε τονίσει επανειλημμένα την ανάγκη υιοθέτησης μιας νέας ρύθμισης 120 δόσεων στην οποία να μπορούν να ενταχθούν όλες οι οφειλές προς το Δημόσιο (εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ), ιδίως εκείνες που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης.

Όσον αφορά την έλλειψη ρευστότητας έχουν εδώ και αρκετό καιρό προτείνει την θεσμοθέτηση χρηματοδοτικού σχήματος ανάλογο με τις επιστρεπτέες προκαταβολές ως εργαλείο χρηματοδότησης αποκλειστικά για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Περαιτέρω, την καθιέρωση ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού και την αύξηση των κονδυλίων που προβλέπονται για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις από τα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Ευελπιστούμε ότι ο Πρωθυπουργός τελικά θα συμπεριλάβει στην ατζέντα του και μέτρα υπέρ των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων».

Βασίλης Κορκίδης - πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς

Από την πλευρά του ΕΒΕΠ, ο πρόεδρος κ. Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει στο CNN Greece πως ενόψει της φετινής ΔΕΘ το Επιμελητήριο επιλέγει να καταθέσει προς τον Πρωθυπουργό, μεταρρυθμιστικές προτάσεις 7 σημείων, αντί για οικονομικά αιτήματα με δημοσιονομικό κόστος. Όπως σημειώνει, η ικανοποίηση των προτάσεων αυτών «θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, θα απλοποιήσουν τις διαδικασίες, θα διευκολύνουν την καθημερινότητα και θα αναδείξουν τις ικανότητες εξωστρέφειας».

Ειδικότερα οι προτάσεις του ΕΒΕΠ:

«1. Δημιουργία «smart cargo drone ports», που προτείνεται αρχικά με αφορμή ότι, τιμώμενη χώρα στη φετινή ΔΕΘ είναι η Βουλγαρία, που έχει αναπτύξει την τεχνολογία των «μικρο-αερομεταφορών» με αυτόνομη πτήση drones. Ο Πειραιάς και το Ε.Β.Ε.Π. έχουμε την χαρά μια επιχείρηση μέλος μας να έχει φέρει στην ελληνική πραγματικότητα, σε συνεργασία με την Βουλγαρική «Dronamics Cargo Drone», την τεχνολογία των αυτόνομων πτήσεων με τροχοδρομούμενα drones, σε επίπεδο υψηλής προστιθέμενης αξίας για τις αερομεταφορές εμπορευμάτων, ιδιαίτερα από και προς τα νησιά μας. Υπό την προϋπόθεση των κατάλληλων ρυθμίσεων και την θέση των απαιτούμενων ασφαλιστικών δικλείδων οι υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρουν τα drones σε μεταφορές υλικών, αλληλογραφίας, φαρμακευτικών ειδών σε πλοία που ελλιμενίζονται ή διέρχονται από ελληνικά ύδατα, θεωρούνται εξόχως σημαντικές στην ανάπτυξη των εξαγωγικών μας δραστηριοτήτων.

2. Επανεκκίνηση της ναυπηγικής μας βιομηχανίας με ευρωπαϊκούς ανταγωνιστικούς όρους και προϋποθέσεις. Με βάση τα μοντέλα που ακολουθούν Ιταλία, Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές ναυτικές χώρες επί των θεμάτων περί τον ΦΠΑ για υλικά που κατευθύνονται για τη ναυπήγηση κάθε είδους πλωτού μέσου, αλλά κυρίως σε πλοία είτε για τον εξοπλισμό τους, είτε για την επισκευή τους, να επανεξεταστούν και να εναρμονιστούν όλες ανεξαιρέτως οι ευνοϊκές κοινοτικές οδηγίες στην εθνική μας νομοθεσία. Με δεδομένο ότι η αναγέννηση του ναυπηγικού – ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα θα δημιουργήσει μεγάλη ζήτηση για υλικά και τροφοεφόδια, που εξομοιώνονται με «εξαγωγές στην αυλή μας», πρέπει να εφαρμοστούν, χωρίς εγχώριες παρερμηνείες.

3. Επέκταση του ΒΙΠΑ Σχιστού με την παραχώρηση χρήσης, 200 όμορων στρεμμάτων του δημοσίου, προκειμένου να αναπτυχθεί στην έκταση αυτή «επιχειρηματικό πάρκο» για τη μεταστέγαση επιχειρήσεων, που μετά τις αλλαγές χρήσης γης ασφυκτιούν στον οικιστικό ιστό της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά. Σε συνάφεια με το ανωτέρω, για τις «άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις» καθίσταται αναγκαία, με βάση και τα πορίσματα μελετών η ανάπτυξη σύγχρονων επιχειρηματικών πάρκων, ως εργαλεία ανταγωνιστικότητας και περιβαλλοντικής προστασίας με προσδιορισμό των χρήσεων, αλλά και την εξαρχής οριοθέτηση αντιπυρικών ζωνών.

4. Παροχή «free bonus» στους εργαζόμενους των επιχειρήσεων με τρόπο που θα αποσυνδέεται από τον μηνιαίο μισθό και τις ασφαλιστικές εισφορές. Το ζητούμενο είναι οι επιχειρήσεις να επιβραβεύουν οικονομικά τους εργαζόμενους τους με ένα ποσοστό από τα ετήσια κέρδη τους, με προφανή στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας τους. Σε κάθε περίπτωση τόσο η δαπάνη όσο και το εισόδημα θα υπόκειται στους ισχύοντες φορολογικούς νόμους.

5. Ενίσχυση του διαμετακομιστικού έργου των ελληνικών λιμανιών, αξιοποιώντας τη σημαντική γεωπολιτική θέση της χώρας μας. Η Ελλάδα μετά την Κίνα, μπορεί να γίνει η εισαγωγική πύλη και της Ινδίας στην Ευρώπη, γεγονός που θα επιτευχθεί μόνο με τη «διευθέτηση των γκρίζων ζωνών» όσον αφορά στην εναρμόνιση της κείμενης τελωνειακής νομοθεσίας με τα οριζόμενα από τις ισχύουσες κοινοτικές οδηγίες. Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε διαδικασίες που μειώνουν ελέγχους και ασφάλεια, αλλά την εφαρμογή καλών πρακτικών τύπου «dry port», που περιορίζουν την γραφειοκρατία και το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων.

6. Εφαρμογή όλων των εργασιακών κοινοτικών οδηγιών από το υπουργείο Εργασίας και ενσωμάτωση τους στο επικείμενο εργασιακό νομοσχέδιο για ισότιμους, διαφανείς και δίκαιους όρους εργασίας, εντός όλων των χωρών της ΕΕ-27. Στο πλαίσιο της ένταξης της Κοινοτικής Οδηγίας 2019/1152 στο εθνικό μας δίκαιο να γίνει αποδεκτή από την Επιθεώρηση Εργασίας η ευρωπαϊκή οδηγία 561για την επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των οδικών μεταφορών.

7. Αξιοποίηση των τοπικών Επιμελητηρίων ως Κέντρα Υποστήριξης Επιχειρήσεων σύμφωνα με τη νομοθεσία, που προσφέρουν δημόσιες υπηρεσίες στον ιδιωτικό τομέα με πόρους από τις επιχειρήσεις και λειτουργούν χωρίς να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Εξέταση της δυνατότητας να μπορούν τα Επιμελητήρια, που έχουν ικανά ταμειακά διαθέσιμα, με απόφαση Δ.Σ., να επενδύουν ένα ποσοστό των αποθεματικών τους σε κρατικά ομόλογα, μετοχές μεγάλων εταιρειών, προθεσμιακές καταθέσεις, ακίνητα εισοδήματος με σκοπό την καλύτερη αξιοποίηση αυτών, καθώς επίσης και την σημειολογική συμμετοχή υποστήριξης μεγάλων επενδύσεων στη περιοχή ευθύνης τους.