ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Κρίστοφερ Νόλαν κριτικάρει την κάλυψη της τεχνητής νοημοσύνης από τα μέσα ενημέρωσης

Ο Κρίστοφερ Νόλαν κριτικάρει την κάλυψη της τεχνητής νοημοσύνης από τα μέσα ενημέρωσης
Παρά τις ανησυχίες του, ο Νόλαν βλέπει δυνατότητες στο AI αρκεί να θεωρείται εργαλείο και τίποτα περισσότερο. Associated Press

Ο Κρίστοφερ Νόλαν, του οποίου η νέα ταινία «Oppenheimer» κυκλοφορεί ήδη στους κινηματογράφους στο εξωτερικό, μας εκφράζει τις απόψεις του για την τεχνητή νοημοσύνη (AI). Το θέμα, πιστεύει, ήταν προβλέψιμο εδώ και χρόνια, αλλά κέρδισε την προσοχή των μέσων ενημέρωσης μόλις πρόσφατα, ιδιαίτερα καθώς άρχισε να καταπατά το δικό τους πεδίο.

«Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης όσον αφορά τα οπλικά συστήματα και τα προβλήματα που πρόκειται να δημιουργήσει ήταν πολύ εμφανή εδώ και πολλά χρόνια», είπε ο Νόλαν. «Λίγοι δημοσιογράφοι μπήκαν στον κόπο να γράψουν γι' αυτό. Τώρα που υπάρχει ένα chatbot που μπορεί να γράψει ένα άρθρο για μια τοπική εφημερίδα, ξαφνικά είναι μια κρίση».

Οι δηλώσεις του Νόλαν κοινοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας αποκαλυπτικής συνομιλίας με το περιοδικό Wired, όπου ο σκηνοθέτης επεκτάθηκε στο θεμελιώδες πρόβλημα με την τεχνητή νοημοσύνη όπως το βλέπει. Προειδοποίησε:

«Εάν υποστηρίζουμε την άποψη ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι παντοδύναμη, υποστηρίζουμε την άποψη ότι μπορεί να απενεχοποιήσει τους ανθρώπους από την ευθύνη για τις ενέργειές τους – στρατιωτικά, κοινωνικοοικονομικά, όποια κι αν είναι». «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος της AI», συνέχισε ο Νόλαν. «Είναι ότι του αποδίδουμε αυτά τα θεϊκά χαρακτηριστικά και ως εκ τούτου αφήνουμε τον εαυτό μας να ξεφύγει. Σε όλη την ιστορία, υπάρχει αυτή η τάση των ανθρώπων να δημιουργούν ψεύτικα είδωλα, να διαμορφώνουν κάτι σύμφωνα με τη δική τους εικόνα και μετά να λένε ότι έχουμε θεϊκές δυνάμεις επειδή το κάναμε αυτό».

Παρά τις ανησυχίες του, ο Νόλαν βλέπει δυνατότητες στο AI αρκεί να θεωρείται εργαλείο και τίποτα περισσότερο. «Αισθάνομαι ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για εμάς. Είμαι αισιόδοξος για αυτό. Πραγματικά είμαι», επιβεβαίωσε. «Το άτομο που το χρησιμοποιεί πρέπει όμως να διατηρήσει την ευθύνη για τη χρήση αυτού του εργαλείου. Αν αποδώσουμε στην τεχνητή νοημοσύνη την ιδιότητα του ανθρώπου, όπως κάποια στιγμή κάναμε νομικά με τις εταιρείες, τότε ναι, θα έχουμε τεράστια προβλήματα».

Οι σκέψεις του Νόλαν έρχονται σε μια εποχή που το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης στη βιομηχανία της ψυχαγωγίας γίνεται όλο και πιο εμφανές. Για παράδειγμα η χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την αποκατάσταση μιας παλιάς ηχογράφησης του Τζον Λένον για ένα νέο τραγούδι των Beatles και τη χρήση της τεχνολογίας deepfake για την απογήρανση του Χάρισον Φορντ για την ταινία της Disney, Indiana Jones and the Dial of Destiny.

Όταν ρωτήθηκε για την προσωπική του στάση σχετικά με την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στις ταινίες του, ο Νόλαν περιέγραψε τον εαυτό του ως «παλιό αναλογικό σκηνοθέτη». Προτιμά να χρησιμοποιεί την τεχνολογία μόνο όταν ταιριάζει καλύτερα στη δουλειά του, «Όπως αν κάνουμε ένα κόλπο, ένα επικίνδυνο κόλπο. Θα μπορούσαμε να το κάνουμε με πολύ πιο ορατά καλώδια, και στη συνέχεια απλά να κρύψουμε τα καλώδια. Σε τέτοια πράγματα χρησιμοποιώ το AI.»

ΔΗΜΟΦΙΛΗ