ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Ένιο Μορικόνε: Η σχέση του με τους σκηνοθέτες και η τεράστια παρεξήγηση με τον Ταραντίνο

Ένιο Μορικόνε: Η σχέση του με τους σκηνοθέτες και η τεράστια παρεξήγηση με τον Ταραντίνο
Chris Pizzello/Invision/AP

Δεν υπήρξε σκηνοθέτης που να μην εκθειάσει -με τον έναν ή τον άλλο τρόπο- το έργο του εκλειπόντος Ένιο Μορικόνε. Όλοι τους είχαν την καλύτερη σχέση μαζί του και τον καλούσαν να γράψει μουσική για τις ταινίες τους. Μέχρι που ο συνθέρης υποτίθεται ότι αποκάλεσε τον Κουέντιν Ταραντίνο κρετίνο... 

«Τα αγαπημένα μου μουσικά θέματα του Μορικόνε είναι το "Κάποτε στη Δύση" ("Once Upon a Time in the West", για την ομώνυμη ταινία του 1969), το "Κάποτε στην Αμερική" ("Once Upon a Time in America") και η "Αποστολή" ("The Mission")», έχει πει ο Στίβεν Σπίλμπεργκ. «Αυτό που μ' αρέσει πιο πολύ σ' αυτόν είναι ότι δεν φοβάται μια όμορφη μελωδία».

Επανεφηύρε τη μουσική, συμπλήρωσε ο Μάρτιν Σκορτσέζε μιλώντας για το συνθέτη: Ήταν πολύ διαφορετικός από τους κλασικούς συνθέτες σάουντρακ του Χόλιγουντ εκείνη την εποχή. Ο ήχος του Μορικόνε ήταν καινούργιος και τολμηρός, μια διασταύρωση ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και την αμερικανική μουσική».

Ο Τζον Κάρπεντερ, με τη σειρά του, συνθέτης και μάλιστα εξαιρετικά καλός ο ίδιος, κάλεσε τον Μορικόνε να γράψει τη μουσική για το remake του The Thing, το 1982. Κάτι σπάνιο, καθώς ο Κάρπεντερ έγραφε ο ίδιος τα πολύ πετυχημένα σάουντρακ των ταινιών του. «Ο Ένιο Μορικόνε είναι ένας από τους πέντε σπουδαιότερους και πιο επιδραστικούς συνθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου», είχε πει ο Κάρπεντερ.

Και μετά ήλθε ο Ταραντίνο...

Λίγο πριν κλείσει τα 90α του χρόνια, το γερμανικό Playboy δημοσίευσε μια συνέντευξη του Μορικόνε και ανάμεσα στα άλλα ο συνθέτης μιλούσε για τη σχέση του με τον Κουέντιν Ταραντίνο: «Είναι απόλυτα χαοτικός. Μιλάει χωρίς να σκέφτεται, κάνει τα πάντα την τελευταία στιγμή. Δεν έχει ιδέα. Παίρνει ξαφνικά και ζητάει ένα πλήρες σάουντρακ μέσα σε λίγες μόλις μέρες. Αυτό δεν είναι εφικτό. Με κάνει τόσο έξαλλο. Δεν πρόκειται να το ανεχτώ. Και του το είπα την τελευταία φορά», είπε μεταξύ άλλων.

Ο συνθέτης αναφερόταν στην παραλίγο συνεργασία του με τον Ταραντίνο στους «Άδωξους Μπάσταρδους», για τους οποίους ο σκηνοθέτης είχε ζητήσει από τον Μορικόνε να συνθέσει ολόκληρο το σάουντρακ. Το έκανε όμως την τελευταία στιγμή, με συνέπεια ο Μορικόνε να αρνηθεί κι ο Ταραντίνο να χρησιμοποιήσει τελικά μερικά παλιότερα κομμάτια του συνθέτη, όπως είχε κάνει και σε προηγούμενες ταινίες του, όπως το «Kill Bill».

Ο Μορικόνε παραχώρησε αργότερα στον Ταραντίνο ένα τραγούδι για το σάουντρακ του «Django Unchained» και στη συνέχεια έγραψε το σάουντρακ για τους «Μισητούς Οκτώ», το πρώτο συνολικά πρωτότυπο σάουντρακ στη φιλμογραφία του Ταραντίνο, που χάρισε τελικά στον Μορικόνε και ένα Όσκαρ το 2016 (το δεύτερο μετά το τιμητικό του 2007) για συγκεκριμένη δουλειά του.

Παρόλα αυτά, ο Μορικόνε -για πρώτη φορά στη ζωή του- όχι μόνο υποτίθεται ότι μίλησε άσχημα για ένα συνεργάτη του, αλλά δεν δίστασε να τον λούσει δημόσια με χαρακτηρισμούς:

«Ο άνθρωπος είναι κρετίνος. Μονάχα κλέβει από άλλους και ενώνει πράγματα ξανά. Δεν υπάρχει τίποτα πρωτότυπο σ’ αυτό. Αυτό δεν τον κάνει σκηνοθέτη. Είναι ένα τίποτα σε σύγκριση με τους μεγάλους του Χόλιγουντ, όπως ο Τζον Χιούστον, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ ή ο Μπίλι Γουάιλντερ. Εκείνοι είχαν επίπεδο. Ο Ταραντίνο απλά μαγειρεύει ξαναζεσταμένο φαγητό», είχε συμπληρώσει ο Μορικόνε, αποκαλώντας τις ταινίες του Ταραντίνο «σκουπίδια».

Προφανώς έγινε χαμός... Ο ίδιος ο Ταραντίνο δεν αντέδρασε, αλλά ο σάλος στον κόσμο του κινηματογράφου ήταν τεράστιος, αναγκάζοντας τον 90χρονο Μορικόνε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.

«Είναι απολύτως ψέματα. Δεν έχω δώσει συνέντευξη στο γερμανικό Playboy και δεν έχω αποκαλέσει ποτέ κρετίνο τον Ταραντίνο, ούτε τις ταινίες του σκουπίδια. Σε συνέντευξη Τύπου στο Λονδίνο, μπροστά στον Ταραντίνο, έχω δηλώσει ότι τον θεωρώ έναν από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών. Έχω εξουσιοδοτήσει τον δικηγόρο μου στην Ιταλία να κινηθεί νομικά».

Λίγες μέρες αργότερα, το γερμανικό Playboy απέσυρε τη συνέντευξη και εξέδωσε δημόσια ανακοίνωση με την οποία εξηγούσε ότι ο συντάκτης έκανε λάθος και ο Μορικόνε δεν είχε πει τίποτε απ' όλα αυτά.

Το περιοδικό, μάλιστα, απέλυσε το συντάκτη που υποτίθεται ότι είχε πάρει τη συνέντευξη, τον Μαρσέλ Άντερς, και του έκανε αγωγή. Ο ίδιος ο Μορικόνε μίλησε στον Guardian και είπε ότι η συνεργασία του με τον Ταραντίνο υπήρξε άψογη, καθώς του έδωσε το χώρο να δημιουργήσει με απόλυτη ελευθερία.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ