ΚΟΣΜΟΣ

Το πρώτο αιολικό φορτηγό πλοίο σαλπάρε για το παρθενικό του ταξίδι

Το πρώτο αιολικό φορτηγό πλοίο σαλπάρε για το παρθενικό του ταξίδι
Εκτιμάται ότι η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για περίπου το 2,1% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) photo: CARGILL

Διπλωμένα όταν το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι, τα φτερά ανοίγουν όταν είναι σε ανοιχτό νερό. Έχουν ύψος 123 πόδια (37,5 μέτρα) και είναι κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τις ανεμογεννήτριες.

Η ναυτιλιακή Cargill, η οποία έχει ναυλώσει το πλοίο, ελπίζει ότι η τεχνολογία θα βοηθήσει τη βιομηχανία να χαράξει μια πορεία προς ένα πιο πράσινο μέλλον.Τα πανιά WindWings έχουν σχεδιαστεί για να μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου και επομένως το αποτύπωμα άνθρακα στο περιβάλλον.

Εκτιμάται ότι η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για περίπου το 2,1% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2).Το παρθενικό ταξίδι του Pyxis Ocean, από την Κίνα στη Βραζιλία, θα προσφέρει την πρώτη πραγματική δοκιμή των WindWings - και μια ευκαιρία να αξιολογηθεί εάν η επιστροφή στον παραδοσιακό τρόπο προώθησης πλοίων θα μπορούσε να είναι ο δρόμος προς τα εμπρός για τη μεταφορά φορτίου στη θάλασσα.

Διπλωμένα όταν το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι, τα φτερά ανοίγουν όταν είναι σε ανοιχτό νερό. Έχουν ύψος 123 πόδια (37,5 μέτρα) και είναι κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τις ανεμογεννήτριες, ώστε να είναι ανθεκτικές.Το να επιτραπεί σε ένα σκάφος να παρασύρεται από τον άνεμο, αντί να βασίζεται αποκλειστικά στον κινητήρα του, θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τις εκπομπές κατά τη διάρκεια ζωής ενός φορτηγού πλοίου κατά 30%.

Ο Jan Dieleman, πρόεδρος της Cargill Ocean Transportation, είπε ότι ο κλάδος βρισκόταν σε ένα "ταξίδι για την απομάκρυνση του άνθρακα". Παραδέχτηκε ότι δεν υπήρχε ιδανική λύση - αλλά είπε ότι αυτή η τεχνολογία απέδειξε πόσο γρήγορα άλλαζαν τα πράγματα.

«Πριν από πέντε, έξι χρόνια, αν ρωτούσατε τους ανθρώπους στη ναυτιλία σχετικά με την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, θα έλεγαν «καλά, θα είναι πολύ δύσκολο, δεν βλέπω να συμβαίνει αυτό σύντομα», είπε στο BBC.

«Πέντε χρόνια αργότερα, νομίζω ότι το αφήγημα έχει αλλάξει τελείως και όλοι είναι πραγματικά πεπεισμένοι ότι πρέπει να παίξουν τον ρόλο τους - όλοι δυσκολεύονται λίγο για το πώς θα γίνει αυτό.

Το Pyxis Ocean θα χρειαστεί περίπου έξι εβδομάδες για να φτάσει στον προορισμό του - αλλά η τεχνολογία που χρησιμοποιεί έχει τις ρίζες της σε κάτι πολύ πιο γρήγορο. Αναπτύχθηκε από την βρετανική εταιρεία BAR Technologies, η οποία προήλθε από την ομάδα του Sir Ben Ainslie, μία εταιρία που στηρίζει την «Φόρμουλα 1 των θαλασσών».

«Αυτό είναι ένα από τα πιο αργά έργα που έχουμε κάνει, αλλά χωρίς αμφιβολία με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο για τον πλανήτη», δήλωσε ο επικεφαλής John Cooper - ο οποίος εργαζόταν για την ομάδα της Formula 1 McLaren.

Πιστεύει ότι αυτό το ταξίδι θα είναι ένα σημείο καμπής για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Προβλέπω ότι μέχρι το 2025 τα μισά νεότευκτα πλοία θα παραγγελθούν με αιολική πρόωση», είπε. «Ο λόγος που είμαι τόσο σίγουρος είναι οι εξοικονομήσεις σε καύσιμο - ενάμισι τόνοι καυσίμων την ημέρα. Αποκτήστε τέσσερα φτερά σε ένα σκάφος, εξοικονομείτε έξι τόνους καυσίμου, εξοικονομείτε 20 τόνους CO2 - ανά ημέρα. οι αριθμοί είναι τεράστιοι».

Η καινοτομία προέρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά τα ίδια τα φτερά κατασκευάζονται στην Κίνα. Ο κ. Cooper λέει ότι η έλλειψη κυβερνητικής υποστήριξης για τη μείωση του κόστους του εισαγόμενου χάλυβα εμποδίζει την εταιρεία να τα κατασκευάσει εδώ. «Είναι κρίμα, θα ήθελα πολύ να τα κατασκευάσουμε στο Ηνωμένο Βασίλειο», είπε στο BBC.

Οι ειδικοί λένε ότι η αιολική ενέργεια είναι μια πολλά υποσχόμενη περιοχή για εξερεύνηση, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία προσπαθεί να μειώσει τους εκτιμώμενους 837 εκατομμύρια τόνους CO2 που παράγει κάθε χρόνο. Τον Ιούλιο συμφώνησε να μειώσει τα αέρια που προκαλούν τη θέρμανση των πλανητών στο καθαρό μηδέν «έως ή γύρω στο 2050» - μια δέσμευση που οι επικριτές είπαν ότι ήταν άδολη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ